flytta över från 310 till 720!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    flytta över från 310 till 720!

    Hej vårat 720 L har nu varit igång i ca 1 månad och det verkar fungera bra. Nu till problemet vi hade tänkt att flytta över det som finns i vårat 310 L till 720 L.. 310 ska senare bli malawi. Det jag vill ha flyttat är 4 st rötter i varierande storlek, lite växter och sist men inte minst fiskarna som är 7 st praktbotior, 4 st L104, 2 st LDA33, 2 ancistrus o en pleco. det jag undrar är i vilken ordning jag bör göra det och hur länge bör jag vänta emellan varje flytt. hur ska jag göra för att få upp fiskarn, om jag inte tar all inredning först dvs men det känns inte sjyst emot dom stackare som får bo kvar. det finns även 2 skalarer o 2 kyssguramis samt 15 stimfiskar av okänd sort, dessa vet jag dock inte riktigt var jag ska göra av :/ några tips på flyttmetod?
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • lenis3
    • June 2004
    • 2254

    #2
    när jag tömde mitt 450l sänkte jag vattennivån rejält, tog ur all inredning och håvade därefter upp fiskarna..antingen kan du flytta alla på en gång och flytta det gamla filtret till det nya eller så flyttar du några i taget. Tror det blir svårt att håva upp fiskarna om du har grejer kvar i akvariet.
    Min zoon
    Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Tycker detta är viktigt:

      anvädn så mycket som möjligt av vattnet i det nya karet. Bra bakterier i det gamla karet
      Se till att flytta över och få igång filtrerna snabbt.
      Få upp f iskarna snabbt. Undvik onödig stress.

      Förstod det som att ditt 310 ska stå tomt ett tag..?

      Det värsta med en flytt är alltid sanden.. Eller gruset. Väger mycket. Smutsar ner mycket. Skrämmer fiskarna mycket. Rekommenderar att du använder nytt grus för nya karet... Annars får du flytta över det lite lungt i slutet.

      Så. Börja med att flytta över hälften av vattnet till 720. Är det fullt idag, så töm ut 310liter ur det.
      Ta sedan ur filter från 310. Sätt igång dem i 720. Detta kan tom göras innan, om det finns tillräckligt med vatten i 720
      Flytta över alla grejjer du har från 310 till 720. Dvs rötter osv... Lämna sanden.
      Sedan är det dags att jaga fiskar. Borde gå ganska lätt när det bara är 150 liter vatten kvar...
      När fiskarna väl är i, så borde du bara ha sand och lite vatten kvar i gamla karet.
      Flytta över liter mer vatten från 310 till 720. Undvik att suga upp allt för mycket "slem".
      Om du inte redan har sand i stora karet så är det dags att fånga upp den... Var försiktigt bara.. Undvik att "damma" ner vattnet allt för mycket... Gillar som sagt inte att hålla på med sanden allt för mycket när det är fisk i karet. Vet inte om det är obefogat men... Har hört att det kan komma ut extremt mycket skit i vattnet... Inte nyttigt för fiskarna.
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • woodo
        • January 2007
        • 605

        #4
        tack för svaren men tror ni missat att det nya, stora, karet redan är i full gång sedan en månad tillbaks.. det fungerar bra och som det ska, ska nu bara få över inredning + fiskar.. vattnet i det stora är redan på en bra nivå.. bör jag sätta över filtret från det gamla ändå och köra dubbelt?
        150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

        Kommentar

        • Stew
          • July 2004
          • 1736

          #5
          Ursprungligen postat av woodo
          tack för svaren men tror ni missat att det nya, stora, karet redan är i full gång sedan en månad tillbaks.. det fungerar bra och som det ska, ska nu bara få över inredning + fiskar.. vattnet i det stora är redan på en bra nivå.. bör jag sätta över filtret från det gamla ändå och köra dubbelt?
          Har du haft fiskar i dewt stora karet?
          En månad är inte tillräckligt lång tid för att köra igång ett kar. Oavsett om det är fisk i eller inte.

          Så absolut. Du bör ta över dina filter med filterbakterier i. Och helst använda så mycket av ditt gamla vatten som möjligt...
          540l Malawi
          180l Växt / sällskapskar
          90l odlingskar
          50l odlingskar / karantänskar

          Kommentar

          • woodo
            • January 2007
            • 605

            #6
            det är fiskar i, ja. men alltså jag behöver inte flytta över direkt heller, ingen brådska så.. vill bara ha lite tips om hur jag bör göra och i vilken ordning
            150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ursprungligen postat av woodo
              det är fiskar i, ja. men alltså jag behöver inte flytta över direkt heller, ingen brådska så.. vill bara ha lite tips om hur jag bör göra och i vilken ordning
              Aha. Fick inte ihop ditt inlägg. har läst och läst. men men

              ta det lungt och försiktigt då... !
              Praktbotior och malar konkurerar om samma gömställen. Så det enda goda tipset jag kan ge är att ha förbett med många gömställen innan du släpper i dessa... så slipper de bli ledsna. Lmalar brukar inte gilla att vara utan gömställe på dagen...

              Sedan står jag fast i att du borde ta över dina befintliga filter. Kör dubbelt ett tag om du kan... Aldrig kul att få en nitritspik i karet.
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • woodo
                • January 2007
                • 605

                #8
                får se hur jag gör blir velig... ska vänta 2 veckor till iaf innan jag flyttar något just nu går i 720 L 9 st purpurhuvudbarber (2 gick bort för ca 2 veckor sen av okänd anledning), 11 rödmunstetror, 2 små plecos, en L204 och en vuxen ancistrushanne. det som ska över är 7 små praktbotior, 4 små L104, 2 små LDA33, 2 fjärilsciklider o möjligen 2 kyssguramis o 2 skalarer. får ångest ^^
                150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                Kommentar

                Arbetssätt...