Fisksoppa...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Eva-72
    • March 2007
    • 107

    Fisksoppa...

    Hej!
    Har nu införskaffat ett nytt 120 liters akvarium, så nu har vi 54 liters + 120 liters.
    Eftersom vårat 54 liters är överbefolkat så tänkte vi flytta en del.
    Först en platyfråga, en platy är orange som man tycker att platy är sedan är en helsvart och en är orange med svarta fenor och 2 är oranga och svarta. Där är det 2 hanar och 3 honor och det funkar inte för den svarta hanen jagar bort den andra hela tiden, så vi tänkte flytta en hona och en hane. Kan platy verkligen ha så många färgnyanser?
    Sedan har vi 5 st tror det är en tetrasort brun/beige med fenor som den spänner ut uppe och nere när den far omkring, sedan ser det ut som ett "öga" på sidorna av fisken, väldigt snabba fiskar. Sedan har vi för många städfiskar 6 st tänkte flytta över 4 av dem.
    Vi har också en annan sorts fisk som är som 2 platy i storlek och randiga på bredden brun/svart vet inte vad det kan tänkas vara. Sedan en blå plattfisk med spröt kompisen dog så vi ska köpa en ny. Sedan fick vi med en liten groda när vi köpte akvariet är inte helförtjust i den precis, En guppi fick ett sår på sidan och dog sedan misstänker, grodan. tänkte även flytta grodan.
    Flyttar jag dessa som jag nu räknat upp så blir det 16 fiskar + 1 groda i 120 litersakvariet. Hur många kan man ha? Alternativt att vi flyttar våra 4 neontetror (6 har dött för oss) i stället för de brunrandiga och köper till några extra av dessa.
    Vill hellre flytta så många och fylla på med några guppi i 54 liters
    är jag helt ute och cyklar? Jobbigt när man inte vet vad man har för fisk
  • Metalmaid
    • September 2006
    • 815

    #2
    Vad gäller platyfrågan, framodlade platys finns i flera olika grundfärger (t.ex. röd, gul, blå) och med eller utan svarta teckningar av olika form (t.ex tuxedo, MussePigg, wagtail) och sen finns det en uppsjö av olika korsningar.

    Blå plattfisk med spröt? Kan det va en gurami du har?
    Hare bäst...och simma lugnt
    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
    http://mariahalsoforum.forum24.se/
    http://www.helpdesken.forum24.se/

    Kommentar

    • Eva-72
      • March 2007
      • 107

      #3
      Nej tror inte det den är mer oval och har fenor över och under kroppen längs med hela fisken samt en liten fena bak. Märker att den behöver simyta i allafall.

      Kommentar

      • Eva-72
        • March 2007
        • 107

        #4
        När jag läser mer ingående kan det kanske vara en sådan jag har fast en hane? Och starkare i färgen. I fiskaffären sa han att de behövde vara två för att trivas, men att de kan bli så stora som 15 cm visste jag inte

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          flytta bara några få i början och sen lite i taget så du slipper en skadlig nitritspik.

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            vilken typ av städfisk är det? pansarmal? sugmal (tex ansistrus)?

            Kommentar

            • Eva-72
              • March 2007
              • 107

              #7
              Samma sak där vet inte vad de heter men de är långsmala med svart rand hela vägen längs med kroppen till slutet av fenan, tycker att de vuxit ganskla mkt på längden dock

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Ser den ut ungefär såhär?

                Kommentar

                • Eva-72
                  • March 2007
                  • 107

                  #9
                  Jag tror att jag hittat den Crossocheilus oblongus tror jag det är. För de har växt så in i den de ser ut så.
                  kan man dela dem dvs flytta 4 st till det större.

                  Kommentar

                  • Metalmaid
                    • September 2006
                    • 815

                    #10
                    Du bör absolut flytta över en del av de siamesiska algätarna till det större karet, de där kan bli aggressiva mot varandra när de blir större om akvariet är för litet. Men som sagt, flytta över några fiskar i taget och inte alla på en gång.

                    Generellt brukar man säga att det ska finnas 1 liter vatten per cm fisk, men det gäller främst mindre fiskar...en större fisk behöver mer yta än så för att kunna röra sig.
                    Hare bäst...och simma lugnt
                    Besök gärna nått av mina nystartade forum:
                    http://mariahalsoforum.forum24.se/
                    http://www.helpdesken.forum24.se/

                    Kommentar

                    Arbetssätt...