Vem äter mina växter??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Guppet
    • August 2005
    • 18

    Vem äter mina växter??

    Har ett litet akvarium (110l) med tre molly, tre platy, två palettciklider och tre ancistrusmalar (heter dom väl, dom där vanliga prickiga platta..)
    Nu har jag fått problem med mina växter, det är någon som äter upp bladen totalt!! "nerverna" är kvar, men det gröna runt om är borta. Det äts från mitten och utåt.. Är det malarna som är bovarna? Dom börjar bli stora (nåja, ca 5-6 cm iallafall) skäggiga och lite stöddiga... OM det är malarna som käkar växter - finns det någon annan algätare som man kan ha istället? Snart är det bara pinnar kvar av mina stackars växter. Och jo - jag har malmat som jag ger, plus att jag häller i en gurka, ärtor och lite andra grönsaker ibland oxå. Dom är tjocka och frodiga, mina malar..

    Jahaja, så lätt var det.. sökte lite här på sidan, och det stod ju klart och tydligt att ancistrusar kan äta växter oxå.. det var väl det jag misstänkte.. men vad ska jag ha istället då?? Hjälp och tips emottages tacksamt!
    Senast redigerad av Guppet; 09 April 2007, 10:52. Anledning: sökt lite på zoopet...
  • Knyttet
    • December 2006
    • 646

    #2
    Det låter som att det kan vara dina ancistrusar som äter på växterna. (Om det nu är ancistrus du har) Mina ancistrus äter på en svärdsplanta och troligen även på en Hygrophila corymbosa. Alla andra växter jag har får vara ifred.

    Malarna brukar göra oregelbundla hål mitt i bladen. I hålen är ofta bladnerverna kvar.
    min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

    Kommentar

    • batski
      • October 2004
      • 8891

      #3
      Yep! Det låter som ancistrusarna. 110 liter är för litet för en ancistrus och du har ju tre. Antar att algerna är slut sen länge? Och även om det inte hade varit de som åt på växterna skulle du ändå behöva omplacera dem så småningom, eftersom de antagligen kommer att börja båka om revir.

      Lämpligaste algätare i ett akvarium av den storleken är ett gäng sötvattens algätande räkor. Det finns flera olika arter men de vanligaste i handeln är nog amano och körsbär. Annars snäckor.
      "The animals of the world exist for their own reasons.
      They were not made for humans
      any more than black people were made for whites
      or women for men." - Alice Walker

      Kommentar

      • Guppet
        • August 2005
        • 18

        #4
        Tackar! Ska flytta malarna direkt! Dom har växt väldigt väldigt snabbt, så det är dags för dom att få det lite rymligare! Ska prova räkor istället!

        Kommentar

        Arbetssätt...