Första akvariet, massa frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smygtass
    • April 2007
    • 2

    Första akvariet, massa frågor

    Har börjat fundera på att fixa iordning mitt 300 liters akvarie jag fick för att det läckte, behövs bara ny silikon så är det fit for fight.

    Vad ska jag ha för slags pump? Innerfilter??
    Växter?
    Förslag på fiskar?
    Mat?
    Inredning?
    Bottenmaterial?

    Kom gärna med ideer och tips å trix för att få det så bra som möjligt.

    / Per
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    om du inte har någon koll alls på vad för fiskar du vill ha, så tycker jag du ska besöka lite butiker och kika på fiskar. Det kmr säkert finnas ett antal fiskar som du fastnar för, så får du kolla lite fakta om dem på nätet. Jag tycker du ska köra Malawi ciklider iaf. Resten av frågorna får nån annan svara på.
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #3
      Ju större "filteryta" destu bättre. Jag hade kört med ett ytter och ett innerfilter.
      Växterna beror helt på vilka fiskar och vilken biotop du ska ha. Svärdplantor tycker jag är otroligt härliga men förekommer (oftast?) bara i sydamerika.
      De vanligaste biotoperna är Sydamerika, Mellanamerika, Afrika och Asien. Tanganyika o Malawi (Afrika) är kul, skulle faktiskt säga att Tanganyika är något roligare. Väljer du dessa fiskar ska du inte fundera för mycket på växter. Max några enstaka växter, om ens det. Själv har jag inga växter i mina Tanganyikakar.
      Maten beror helt på fiskarna. Jag använder mig endast av fryst (mygglarver, artemia, mysis o räkmix) eller levande (mygglarver o artemia). Torrfoder har jag gått bort från helt.
      Inredningen beror på fiskarna.
      Bottenmaterial diskuteras ofta. Många tycker att finkornig sand är finast (som jag) medan vissa vill ha lite grövre. Nackdelen med finkornig sand är att det inte finns plats för nyttobakterier, de kvävs. Då är det viktigt med bra filter.

      Kom på vilka fiskar du vill ha.
      MVH Henrik

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av Henrik_von_Jyndevad
        Tanganyika o Malawi (Afrika) är kul, skulle faktiskt säga att Tanganyika är något roligare.

        Pfffft!

        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        Arbetssätt...