*operation räddning* resultat= fisksoppa

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skvafs
    • March 2007
    • 75

    *operation räddning* resultat= fisksoppa

    Igår rusade jag iväg för att rädda 9 fiskar från att bli nerspolade.
    Hade inte hjärta att låta dom bli nerspolade.
    3 nyckelhålsciklider
    2 stora malar
    1 glasfisk
    2 stensugare ( ? )
    2 metallpansarmalar
    1 fisk som skiftar färg ( röd ) på magen ( någon som vet vad den heter )

    Nu har jag 29 fiskar i ett 180 liters akvarie.
    Lite mycket tycker jag, men ville inte att dom skulle bli nerspolade.
    Och hade inte tid att fixa ett akvarie till dom, eftersom det var - hämta dom med en gång annars åker dom.

    Så nu är det en salig fisksoppa.
    Vilka ska jag spara på, och vilka ska iväg?
    Tycker om alla mina fiskar, och har svårt att göra mig av med någon.
    Men om jag har räknat rätt efter 1cm/ liters regeln, så har jag fiskar för 191 ( ??? ) liter.
    Är inte så bra på matte, och vet inte om jag har förstått regeln rätt.
    kanske någon kan hjälpa mig.

    Mina silverhajar och mina kyssguramisar leker, så dom vill jag gärna spara på.
    Jag har 10 malar, som jag vill ha allihopa, men förstår att det går inte.
    Älskar malar - men finns inte plats och mat till alla.
    Fisken med den röda magen tycker jag är fräck, och skulle gärna vilja skaffa en partner til denna.
    Nyckelhålscikliderna är så söta!
    Slöjstjärtarna köpte jag för att jag inte visste bättre.

    Jag skriver ner vilka sorter jag har - så kanske någon kan ge mig lite förslag på vilka jag kan spara på.

    Tänker köpa ett större akvarie - men ekonomin räcker inte till just nu.
    Sparar och sparar.
    Så hoppas att jag får ihop till det snart, för mina fiskars skull.
    Har skaffat mig lite fiskar som blir rätt stora med åren.
    Vill inte sälja dom pga detta, utan skaffar större kar till dom istället.

    Dessa fisksorter har jag:
    1 spök skalar 6 cm
    1 marmor skalar 6 cm
    2 kyssgurami 9 cm
    2 silverhajar 7 cm
    2 slöjstjärtar 7 cm
    1 glasfisk 3 cm
    1 med röd mage 4 cm
    3 nyckelhålsciklider 9 cm
    2 stensugare 7 cm
    4 pansarmalar 14 cm tillsammans
    1 mal 15 cm
    2 plecostomus 10 cm
    2 ancistrus 3 cm
    4 malar 5 cm
    1 mal 10 cm

    Vet inte vilken sort dom resterande malarna är ( 6 stycken ) .
    Hur ser jag skillnad på gibbiceps, ancistrus, plecostomus mfl.
    Ser så lika ut allihop.
    4 av dom har stora fenor upptill.

    Hjälp - hur ska jag göra?

    ( tack alla er som gett mig svar på mina andra frågor! )
    Kramizar ia

    *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*
  • Stew
    • July 2004
    • 1736

    #2
    Tjenare,

    Och vackert räddat. Vänliga medfiskar skall inte spolas ner i toaletten...! Fast. Ibland kanske det är bättre att leverera dem direkt till akvarieaffärn än att stoppa ner dem i sin primära tank

    Men men.

    Fisksoppa som sagt. Men det innebär inte alltid att det inte fungerar. Fungerande fisksoppa är vanlig faktiskt... Brukar uppkomma när man vill ha en fisk av varje sort. För att just DEN är fin.
    Tycker du nästan har en fungerande fisksoppa... Men... Du har vissa framtida problem. Några av dina fiskar blir stora...! Bland annat plecon som du har (50cm), silverhajar (30cm). Sedan så hade du ett par malar som du inte identifierat. Gissar att någon av dem är antingen en pleco eller en gibbi. Och de blir stooooora...

    kolla runt lite här, för att se skillnad mellan olika malar:

    Rekomenderar dig att läsa på om alla fiskar du har i ditt kar. Och plocka ur de som inte fungerar.

    Om jag hade fått välja, så hade jag kanske lämnat hälften av dina fiskar till akvarieaffären, och kompletterat de som är kvar med ytterligare individer. (fler av samma art).

    Läs på om de fiskar du har, och tänk igenom om du verkligen vill ha en fisk i karet som blir på tok för stor...!

    Med den fisksättningen du har idag, kommer du behöva köpa ett större akvarium snart. Fisksoppan kommer du fortfarande ha. Fast den kommer troligen fungera hyffsat.

    Lycka till!
    540l Malawi
    180l Växt / sällskapskar
    90l odlingskar
    50l odlingskar / karantänskar

    Kommentar

    • mmm
      • June 2004
      • 901

      #3
      I vanliga fall så räknar man 1cm-regeln på framtida storlek. Men eftersom du tänkt byta till större storlek så småningom så går det bra att räkna hur det är nu. Men det beror ju lite på hur snart du tänkt byta. Tänk också på att ditt framtida akvarie bör vara rätt stort om du vill ha kvar de fiskar du har nu, t.ex. står det här på Zoopet att kyssguramisarna vill ha minst 700 liter.

      Som du säger så har du väldigt mycket malar i ditt kar. Men du bör ta reda på vad de kan vara för sorter så är det lättare att säga vilka som bör vara kvar. Stensugarna, är de också malar? Vore bra att ta reda på vad de kan vara också...
      Jag undrar också vad den med röd mage och glasfisken är för några. Glasfisken, är det en sån här? http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=347 I såna fall är den en stimfisk och bör kanske vara fler än 1...

      Håller med Stew om att det vore vettigt att lämna kanske hälften av fiskarna och komplettera med fler av de du har. Skalarerna och silverhajarna uppskattar att vara fler än 2. Hade jag varit i din situation så hade jag sparat skalarerna (+ 3 till), nyckelhålscikliderna, pansarmalarna, kanske hälften av malarna och ev. någon mer. Detta tycker jag kan vara lagom till ett 180 liters. Men om du skaffar större akvarie snart (kanske inom ett år) så bör det gå bra att spara ytterligare några, t.ex. silverhajarna och kyssguramisarna...

      (Att dina silverhajar leker låter förresten tveksamt . Vet inte om den någonsin odlats i akvarie...).
      Senast redigerad av mmm; 05 April 2007, 09:23.
      /Mattias

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Jag skulle börja med att sälja glasfisken och slöjstjärtarna till en butik. Resten funkar nog om du vill ha större kar snart.

        Kommentar

        • skvafs
          • March 2007
          • 75

          #5
          Ett större kar är planerat till sommaren - kanske ev efter sommaren.
          Jag visste inte att mina fiskar skulle bli så stora som 30cm och mer därtill på vissa arter, när jag köpte dom.
          Vill inte gärna sälja dom .. har blivit rätt fäst vid vissa av dom.
          Skulle bli rätt ledsen om dom gick bort.
          Och mycket orolig över vart dom hade hamnat om jag sålt dom vidare.
          Kanske hade dom hamnat i ett allt för litet kar.
          Eller i en skål ( hemska tanke)

          Ang. silverhajarna .. så visar dom lekbeteende men det blir nog inte mer än så.
          Jag har oxå hört att dom inte går att odla fram i akvarie.
          Men det är kul att jag hittat ett par som fattat tycke för varandra.

          Stensugarna var två sådana som *mmm* visade i länken, indisk glasmal ( TACK ).
          Glasfisken var i själva verket en zebrafisk.
          Och den med röda magen var en palettciklid.
          Satt en halv dag och kollade runt på nätet, och ringde rundor för att klara upp vad det var för arter jag hade fått.

          Malarna har jag fortfarande problem med att indentifiera.
          Dom ser likadana ut allihopa tycker jag
          Plecostomus - finns det olika sorter av denna???
          Tack för länken "stew" .. men kan inte se riktigt vad det är för några jag har.
          4 av dom sas vara drakmalar ( ? ).
          Dom köpte jag för 5kr styck på blocket.
          Pappan hade massor av borst framtill och var nästan svart.
          Mamman såg ut som en segelfenspleco.
          Kan det vara så? Att två olika sorter kan para sig?
          Dom fyra ungarna är ljusbruna med gulaktiga prickar på. Lite vitt på spetsarna på stjärten.
          Ändrar dom färg när dom växer? Synd isf, dom är vackra nu.

          Jag har suttit framför akvariet och försökt att bestämma mig för vem som ska stanna och vem som ska flytta.
          Det bästa är som ni säger att skaffa fler av samma art.
          Hålla mig till en eller två arter kanske.
          Men guuud vad svårt att välja bort någon.

          Har startat ett kar till.
          Tänkte flytta över några dit när karet blivit mogen.
          Fick med mig använt vatten, filter och sand med bra värden .. så behöver nog inte vänta länge. Eller?

          Kanske flyttar jag över slöjisarna dit. Tillsammans med två små ancistrus och två pygmee pansarmalar.
          Och så gör jag mig av med zebrafisken, glasmalarna och palettcikliden.
          Så behåller jag , skalarerna, guramisarna, nyckelhålscikliderna och silverhajarna i 180 liters karet.
          kanske skaffar jag ett separat till skalarerna.
          Skaffar fler av dom sen, och även fler av silverhajarna.
          Guramisarna går väl inte att ha mer än två av, just denna sorten. kyssgurami?

          Usch, beslutsångest .. låter det fel??
          Är ny på det här med fiskar

          Finns det möbelakvarier typ Juwel som är på över 700 liter?

          Har massor att tänka över
          Senast redigerad av skvafs; 06 April 2007, 14:15.
          Kramizar ia

          *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*

          Kommentar

          • Norrland
            • March 2007
            • 50

            #6
            lånar tråden lite, hoppas det inte gör nåt.

            jag gick runt och frågade zoobutikerna här i stan om de tog fiskar från priatpersoner. På 2 av dem sa de absolut nej, och i ena sa de helst inte. hur gör man då ifall man vill unna fiskarna ett bättre liv? sälja dem och hoppas på att nta ägaren tar hand om dem?

            Kommentar

            • skvafs
              • March 2007
              • 75

              #7
              Ursprungligen postat av Norrland
              lånar tråden lite, hoppas det inte gör nåt.

              jag gick runt och frågade zoobutikerna här i stan om de tog fiskar från priatpersoner. På 2 av dem sa de absolut nej, och i ena sa de helst inte. hur gör man då ifall man vill unna fiskarna ett bättre liv? sälja dem och hoppas på att nta ägaren tar hand om dem?
              Jag har hört mig för oxå lite grand.
              Inga brinnande intressen inte.
              Jo, om fisken är i större format och ligger i en hög prisklass.
              För då kan dom ju tjäna pengar på dom.

              Har skänkt bort djur förr, till intresserade som verkat urgulliga, kunniga och lovat guld och gröna skogar.
              MEN skenet har bedragit.
              Så står man där som en fågelholk .. trott man gjort sitt bästa.
              Man står där maktlös, med sitt dåliga samvete.
              ( finns massor av djurvänner därute, men inte råkat på speciellt många tyvärr)

              Funderar på att plocka bort mina nyinköpta bokhyllor med filmer, vitrin, böcker och annat - för att sätta dit fler kar.
              Så kan jag behålla dom små liven och skaffa fler artfränder till dom.
              Kramizar ia

              *LOST IN THE -LOST AND FOUND DEPARTMENT-*

              Kommentar

              • Norrland
                • March 2007
                • 50

                #8
                Vill ha de kvar men sambon tillåter mig inte ha ett större kar än mitt 250 liters. :/ De fiskar jag pratar om är mina vandalskalarer. Vill ju inte ha dem i ett mindre direkt.

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Bli guldmedlem och lägga ut en annons här på zoopet borde kunna göra att det iaf blir troligare att en riktig fiskvän får dem.

                  Din uppdelning av fiskar låter helt okej om det är de du vill ha fler av. Pansarmalarna är dock stimfiskar och vill vara flera.

                  Kommentar

                  • Amanda321
                    • February 2007
                    • 587

                    #10
                    du borde kanske tänka på temperaturen.. slöjstjärten vill ha låg tempratur och kanske nån annan vill ha hög tempratur! välj tillexempel låg så har du inte så många fiskar! :P (snygg räddning jalefall)
                    30 L - 60 L - 150 L
                    //Amanda

                    Kommentar

                    Arbetssätt...