Starta malawi kar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • winette
    • March 2007
    • 102

    Starta malawi kar?

    Hej! Har så länge velat starta upp mitt första malawi kar men de har aldrig blivit av, beror väl på att ja har ingen aning om hur man gör
    Någon vänlig som skulle vilja hjälpa mig att sparka igång?
    Har ett litet 50 liters som ja tänkte ja kunde prova mig fram på, eller blir det alldeles för litet? Har annars ett på 150l, 180l & 240l.
    Hur får man rätta värden i vattnet?
    Vad för slags filter bör man ha? Inner eller ytter?
    Inredning?
    Tacksam för all hjälp jag kan få!
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    #2
    hejhej.
    Kan bara svara på några av sakerna.
    50 liter är för litet för malawi. Ditt 180-240l kmr funka bättre.
    Många som har större malawi kar har både filter inuti karet och utanpå.
    www.frfoto.tk

    Kommentar

    • Stew
      • July 2004
      • 1736

      #3
      Halloj,

      50 liter är toklitet. så glöm det

      200+ liter är lagom. Helst större ifall det går. Malawisar och absolut mbunas är stimfiskar. Så de trivs när de är uppåt 20-30 i ett stim.

      De "rätta" värdena innebär att du ska ha en temp på runt 26 och en ph på 7.5-8. Detta får du genom en doppvärmare och genom att tillsätta bikarbonat+ha snäckskal i en påse i karet.

      Filtrering är mycket viktigt. Malawisar bajsar en del, och ofta har man mycket biomassa i dessa kar. Så överdemisonera. Ytterfilter alternativt filtermodul i karet är att rekomendera. ett normalt innerfilter räcker inte.

      Lycka till

      stefan
      540l Malawi
      180l Växt / sällskapskar
      90l odlingskar
      50l odlingskar / karantänskar

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Hejsan!

        50 liter är för litet för malawisar. kanske kan du ha en multis-koloni i det i stället (de är dock från T-sjön)? Kör på 180-litaren eller ännu hellre 240.

        Jag ser att du bor i Värmland! I Karlstad har vi det så bra att vårt vattenledningsvatten ligger kring pH 7,5- 8 ändå, så vi behöver inte tillsätta något bikarbonat. Det enda jag gör för att hålla värdena är att jag har kalksten i akvariet.
        Jag har ett ytterfilter plus två innerfilter i akvariet, som är på 540 liter. Det ena innerfiltret behövs egentligen inte för reningsfunktionen (Bluwave 09 är grym på att rena vattnet - se mitt foruminlägg om det filtret), men jag har det där för att sätta lite sprätt på vattnet.
        De flesta malawis vi har i akvarium lever där det är ganska mycket omrörning i vattnet, så jag försöker simulera det.

        Det är sant att de lever i stim- inte minst som många av dom är rätt bråkiga. Om man har många så sprids aggressionerna ut över flera, och då blir ingen ihjälstressad.

        Du bör dessutom ha gott om sten och gömställen i akvariet.

        Snoka gärna lite på min sida härinne, så kan du få lite mera info.

        Vad roligt att det finns en annan här på Zoopet i Värmland som tänker snöa in på malawisar!!

        // Jens A.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • Rainbowalker
          • November 2005
          • 367

          #5
          Jag skulle gå på hålsten (kalksten) för att få upp PH värdet. Det använder jag och nivåerna i vattnet ligger alltid bra utan att jag behöver tillsätta något annat. Även snygg som dekoration och man kan bygga fina grottor med dom.

          Tänk även på att malawis gillar cirkulation i vattnet så en cirkulationspump blir nog uppskattat.

          Har du ett 150 eller 180 liters så räcker det nog med bara ett ytterfilter.



          Lycka till!
          Rainbowalker
          "It is nice to be important but it's more important to be nice"

          Kommentar

          Arbetssätt...