Guppyproblem etc.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lummelunda
    • April 2007
    • 5

    Guppyproblem etc.

    Hej.
    Har ett 30 L.
    Startade upp det och lät stå med pump o växter, bakterie o vattenförbättrare i ca en och en halv vecka.
    Köpte tre Guppyhonor och en hanne, fyra platy två av varje (men som nog visat sig bara vara en hanne), fyra zebrafiskar (vet ej kön), två algätare ( vet ej kön).
    Efter en vecka såg en guppyhona dålig ut, hon låg och vilade i en växt nära ytan och var ointresserad av mat, efter några dagar blev hon väldigt grå och ögonen väldigt mörka, jag avlivade henne då. (Dålig fisk tänkte jag)
    Några dagar sedan blev minsta platyn dålig, låg i samma växt och hade dragit ihop stjärtfenan.
    Började söka info på nätet och hittade Zoopet, insåg att jag inte hade ngn koll alls. Nu har jag gjort rent filter, gjort vattenbyte, kollat vattenvärdena etc. Platyn blev skitpigg och fällde ut fenan igen.
    Så för några dagar sedan blev guppyhona nr 2 dålig på samma sätt som den förra, jag läste på om sjukdommar och tror att det var sammetssjuka eller hudgrumling, gick till affären och köpte medicin, berättade vad jag trodde det var och fick medicin mot svamp, protesterade lite men han tyckte ändå att det var det rätta, behandlade hela akariet enligt rekomendation, i går dog hon. Den tredje och sista guppyhonan har alltid legat på botten i långa stunder och vilat och jag bara väntar på att hon ska bli dålig också, men än så länge ingen förändring.
    Nu verkar däremot platyhannen ha blivt krasslig, ligger och vilar i samma växt och är ointresserad av mat.

    Vad göra???
    Stackars fiskarna mår ju inte bra.
    Tacksam för hjälp.
    //Hanna
    Förbannade Guppys!
  • Lummelunda
    • April 2007
    • 5

    #2
    Kom på en sak till. Kanske är guppyhonan som är ensam kvar dräktig och därför ligger o vilar mycket, hur ska jag hjälpa henne, antar att hon är stressad av hannen eftersom hon är ensam tjej kvar, hur ska ett ynglingsakvarie se ut?
    Förbannade Guppys!

    Kommentar

    • Universeum ntg
      • April 2004
      • 76

      #3
      Köpte du dessa 14 fiskar på samma gång?

      Isåfall kan du ha fått någon typ av ammoniak eller nitritförgiftning i vattnet.

      Har man ett såpass litet kar som på 30 liter så skall du nog gå lite försiktigare fram med antalet fiskar.

      Även om akvariet har stått i över en vecka med bakteriekultur osv, så finns ingen belastning på karet. Bakterierna börjar inte arbeta och föröka sig förrän det finns något att äta för dem, dvs fiskbajs, matrester, mm.

      Om man då sätter i för mycket fisk på en gång hinner inte bakterierna med, och vattnet blir dåligt.

      Mvh
      nicke
      "Real freedom is the outcome of intelligence"

      Kommentar

      • Malinitzi
        • December 2006
        • 2088

        #4
        Osis från början!

        Ursprungligen postat av Lummelunda
        Kom på en sak till. Kanske är guppyhonan som är ensam kvar dräktig och därför ligger o vilar mycket, hur ska jag hjälpa henne, antar att hon är stressad av hannen eftersom hon är ensam tjej kvar, hur ska ett ynglingsakvarie se ut?
        Det största felet en nybörjare gör att att släppa i fisk för tidigt efter igångsättningen samt i många fall för många på en gång, samt att inte läsa in fakta. Det finns många trådar här på Zoopet där du kan läsa om ALLT från start till fisk! Och sjukdomslänkar i massor....

        Kommentar

        • Universeum ntg
          • April 2004
          • 76

          #5
          En sak till! Tvätta inte filtret på ett bra tag, då sköljs de nyttiga bakterierna bort.
          "Real freedom is the outcome of intelligence"

          Kommentar

          • Lummelunda
            • April 2007
            • 5

            #6
            ok, inte tvätta filtret, ska ja göra vattenbyten ändå? hur länge ska jag vänta med att tvätta filtret? tyvärr tyckte man i djuraffären att mängden fiskar inte var ngt problem, nu vet jag bättre.
            fler tips på hur jag kan rätta till en dålig start?
            Förbannade Guppys!

            Kommentar

            • Universeum ntg
              • April 2004
              • 76

              #7
              Byt vatten 1 gång i veckan, 30% eftersom ditt kar är ganska litet kan du behöva byta mer vatten varje vecka.
              Kör med bakteriekltur, typ nitrivec ett tag till, dosera varje dag.
              Rengör inte filtret förrän du ser att vattenflödet minskar.

              Om du skulle startat upp akvariet "lungt", så skulle du kanske börjat med bara guppyrna och haft dom i 1 - 2 veckor innan du köpte mer fisk.

              Men som sagt, dosera nitrivec varje dag, och köp eventuellt ett vatten test för att se hur värdena är.

              mvh
              "Real freedom is the outcome of intelligence"

              Kommentar

              • Lummelunda
                • April 2007
                • 5

                #8
                vattenvärdena är ok, har precis kollat, lite lågt ph kanske men annars ok.
                Förbannade Guppys!

                Kommentar

                • Lummelunda
                  • April 2007
                  • 5

                  #9
                  Vill bara berätta hur det har gått!
                  Vattenvärdena bra, alla mår bra och guppyhonan har fått två stora yngel!
                  Förbannade Guppys!

                  Kommentar

                  • morrhoppa
                    • October 2006
                    • 755

                    #10
                    Gratulerar till förbättringen och ynglen!
                    Man blir inte vuxen bara äldre!

                    Kommentar

                    Arbetssätt...