Bottenglaset buktar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jimmyn
    • March 2007
    • 4

    Bottenglaset buktar

    Hej hej.
    Jag köpte mig ett 310 liters akvarium för några dagar sedan och har nu petat upp det på aluminiumställningen. När jag nu kollar på undersidan på akvariet så ser jag att glasskivan buktar uppåt 3-4 millimeter på mitten.
    Den som jag köpte akvariet av har satt dit en extra glasskiva i botten, anledningen till det är att han tidigare hade haft ett likadant och på det så hade botten råkat spricka.
    Den inre skivan är 5 mm tjock och helt plan, den på utsidan är 9 mm tjock och det är den som buktar sig lite.
    Jag har ännu inte fyllt på något i akvariet utan det är tomt.
    Törs jag prova med att fylla akvariet lite i taget och se vad som händer eller bör jag låta bli?
    /Jimmy
  • Xul
    • January 2007
    • 709

    #2
    Ursprungligen postat av Jimmyn
    Hej hej.
    Jag köpte mig ett 310 liters akvarium för några dagar sedan och har nu petat upp det på aluminiumställningen. När jag nu kollar på undersidan på akvariet så ser jag att glasskivan buktar uppåt 3-4 millimeter på mitten.
    Den som jag köpte akvariet av har satt dit en extra glasskiva i botten, anledningen till det är att han tidigare hade haft ett likadant och på det så hade botten råkat spricka.
    Den inre skivan är 5 mm tjock och helt plan, den på utsidan är 9 mm tjock och det är den som buktar sig lite.
    Jag har ännu inte fyllt på något i akvariet utan det är tomt.
    Törs jag prova med att fylla akvariet lite i taget och se vad som händer eller bör jag låta bli?
    /Jimmy

    Buktar det sa mycket tomt?

    Kommentar

    • Jimmyn
      • March 2007
      • 4

      #3
      Jepp, men bara den yttre skivan. Och den buktar ju liksom åt fel håll tycker jag.

      Kommentar

      • M-SwEDen
        • March 2007
        • 74

        #4
        Jag brukar köpa en plexi-skiva och lägga mellan ram-kar & alu-ställningen.
        (4-5mm kostar runt 400/kvadraten här, men det e nog lite klent för ett sådant stort kar?) Kanske bara är inbillning, men jag tycker det känns lite säkrare.
        Vill iaf tro att det hindrar att allt vatten mm. kommer på en gång om bottenglaset spricker. Skyddar ju glaset från undersidan med, och det e ju bra när man har vilda kottar
        /mvh Micke
        "-Stupid Like a Fox!" -Homer Simpson

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          Ursprungligen postat av Jimmyn
          Hej hej.
          Jag köpte mig ett 310 liters akvarium för några dagar sedan och har nu petat upp det på aluminiumställningen. När jag nu kollar på undersidan på akvariet så ser jag att glasskivan buktar uppåt 3-4 millimeter på mitten.
          Den som jag köpte akvariet av har satt dit en extra glasskiva i botten, anledningen till det är att han tidigare hade haft ett likadant och på det så hade botten råkat spricka.
          Den inre skivan är 5 mm tjock och helt plan, den på utsidan är 9 mm tjock och det är den som buktar sig lite.
          Jag har ännu inte fyllt på något i akvariet utan det är tomt.
          Törs jag prova med att fylla akvariet lite i taget och se vad som händer eller bör jag låta bli?
          /Jimmy

          hur hade de n förra äganren det?..., fyllt när du köpte det?.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • Jimmyn
            • March 2007
            • 4

            #6
            Nej, han hade tömt det två dagar innan jag köpte det.
            Nu har jag hällt i 40 kilo grus för att se om jag kunde se någon skillnad på botten, men den har inte rört sig något.
            I morrn ska jag hälla i 20 kilo till, spännande det här .

            Kommentar

            • heeke
              • April 2003
              • 5033

              #7
              Så den tunnare 5mm glasskivan ligger en bit i från de tjockare understa glaset? För annars kan ju inte det undre bukta utan att det övre gör det. Låter konstigt isf.

              Det är inte så att det är ställningen som buktar nedåt?
              Det är inget ovanligt isf att alu-profilerna "hänger" något mellan benen på ställningen. Det ska inte vara något problem.
              Känner du dig ändå osäker så lägg en stabil (trä)skiva mellan kar och ställning.
              Senast redigerad av heeke; 30 March 2007, 13:26.
              heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

              Kommentar

              • Jimmyn
                • March 2007
                • 4

                #8
                Ursprungligen postat av heeke
                Så den tunnare 5mm glasskivan ligger en bit i från de tjockare understa glaset? För annars kan ju inte det undre bukta utan att det övre gör det. Låter konstigt isf.

                Det är inte så att det är ställningen som buktar nedåt?
                Det är inget ovanligt isf att alu-profilerna "hänger" något mellan benen på ställningen. Det ska inte vara något problem.
                Känner du dig ändå osäker så lägg en stabil (trä)skiva mellan kar och ställning.
                Vad pinsamt...
                Jag kröp in under akvariet och kollad lite mer noga på hur det ser ut.
                Glasskivan är ju hur plan och fin som helst, men akvariet ligger ju på ramen som är runt akvariet och det där staget som sitter fast i mitten på undersidan (någon form av stödstag antar jag) är lite tunnt så det nåt inte riktigt ner till aluminiumställningen. Det var det som gjorde att det såg ut som att glaset buktade.
                Då är det ju kanske ingen fara att fylla på med lite vatten.
                Eller ska jag kanske pilla in något mellan akvariet och ställningen just i mitten där glaset inte ligger emot ställningen?
                Annars så finns ju risken att glaset böjs ner några millimeter i mitten tills ställningen tar emot. Kan glas böja sig utan att det spricker???

                Kommentar

                • Isuxs
                  • December 2005
                  • 796

                  #9
                  Glas kan röra sig rätt mycket men det beror på vilken typ av glas det é och vilken tjocklek det har..
                  360L Columbia skalar & sorgmantel tetra
                  180L Ghost / Black skalar
                  60L Räkor körsbär, tiger, zebra, blå, amano

                  Kommentar

                  Arbetssätt...