Rengöra filtret.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Rengöra filtret.

    Hur ofta bör man rengöra filtret?
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Beror på mycket, storlek på filter, inner eller ytterfilter, mycket/lite fisk, vilken typ av fisk.
    Generellt kanske man rengör ett ytterfilter 1-2 ggr per år, innerfilter 1 gång i månaden.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Rengör när flödet börjar bli dåligt.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Och gör generellt sätt inte rengöringen samtidigt som vattenbyte och skölj bara igenom filtret lite försiktigt.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        • Emmelie
          • August 2006
          • 107

          #5
          oj jag gör rent det varje gång jag byter vatten och sköljer det i kranen det kanske inte är så bra det.

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Ursprungligen postat av Emmelie
            oj jag gör rent det varje gång jag byter vatten och sköljer det i kranen det kanske inte är så bra det.
            Byter du vatten en gång om året så är det OK , men inte annars. Ska du skölja det så kan du spara vatten från akvariet i en spann och med fördel skölja filtret i det vattnet.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • _Lena_
              • June 2006
              • 1273

              #7
              Ursprungligen postat av Emmelie
              oj jag gör rent det varje gång jag byter vatten och sköljer det i kranen det kanske inte är så bra det.

              Så länge du sköljer det i samma temperatur som akvarievatten kan du skölja det under kranen utan problem (vi har gjort så i två år). Men du bör inte göra rent filtret så ofta. Minska cirkulationen betänkligt så att du behöver rengöra det oftare än en gång i månaden bör du köpa ett större filter.

              Kommentar

              • Emmelie
                • August 2006
                • 107

                #8
                Ursprungligen postat av _Lena_
                Så länge du sköljer det i samma temperatur som akvarievatten kan du skölja det under kranen utan problem (vi har gjort så i två år). Men du bör inte göra rent filtret så ofta. Minska cirkulationen betänkligt så att du behöver rengöra det oftare än en gång i månaden bör du köpa ett större filter.
                när jag gör rent i akvariet så lossnar ibland växter och då får jag sätta dit dem igen och då rörs det upp en massa skit och det dras in i filtret på en gång. så de blir ju mer skitigt i samband med rengörning.

                Kommentar

                • Emmelie
                  • August 2006
                  • 107

                  #9
                  Ursprungligen postat av ansjo
                  Byter du vatten en gång om året så är det OK , men inte annars. Ska du skölja det så kan du spara vatten från akvariet i en spann och med fördel skölja filtret i det vattnet.
                  okej, varför får man inte göra rent det så ofta?

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    därför du rubbar bakteriekulturen varje gång du rengör det!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • maricici
                      • March 2006
                      • 303

                      #11
                      Jag sköljer bort grovsmutsen vid delvattenbyte, och räknar med att mikroskopiska bakterier finns kvar...
                      Har innerfilter i alla akvarier
                      Senast redigerad av maricici; 01 April 2007, 09:59.
                      I
                      MY

                      Kommentar

                      • Emmelie
                        • August 2006
                        • 107

                        #12
                        okej, då vet jag det trodde att det satt även i hela akvariet. och att filtret var en liten del. fast å ena sidan går hela akvariet igenom pumpen.

                        Kommentar

                        • Healena
                          • May 2006
                          • 1440

                          #13
                          Jag har innerfilter i alla mina akvarier. Gör rent dem när flödet minskar - eller HÖGST en gång i månaden. Då tankar jag ur akvarievatten i en hink, kramar ur filtermattorna däri och sköljer under kranen endast om det är mycket grovt sk_t.

                          Efter att ha stoppat tillbaka filterna och kört igång pumpen igen - brukar jag sila tillbaks en del av smutsvattnet. Jag använder min mest finmaskiga håv. Då får man ju tillbaks en del bakteriekultur.. Visst blir vattnet grumligt i någon timme men det är det värt.

                          Vad jag gör är inte alltid det rätta - men detta har alltid funkat bra för mig
                          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                          Kommentar

                          • Xul
                            • January 2007
                            • 709

                            #14
                            Ursprungligen postat av Healena
                            Jag har innerfilter i alla mina akvarier. Gör rent dem när flödet minskar - eller HÖGST en gång i månaden. Då tankar jag ur akvarievatten i en hink, kramar ur filtermattorna däri och sköljer under kranen endast om det är mycket grovt sk_t.

                            Efter att ha stoppat tillbaka filterna och kört igång pumpen igen - brukar jag sila tillbaks en del av smutsvattnet. Jag använder min mest finmaskiga håv. Då får man ju tillbaks en del bakteriekultur.. Visst blir vattnet grumligt i någon timme men det är det värt.

                            Vad jag gör är inte alltid det rätta - men detta har alltid funkat bra för mig
                            Vad jobbigt, kör med 2 innerfilter och rengör inte samma månad är ett bekvämare alternativ.

                            Kommentar

                            • Healena
                              • May 2006
                              • 1440

                              #15
                              Anser mig ha lite små akvarier för att ha 2 innefilter....
                              Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                              // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                              Kommentar

                              Arbetssätt...