Mat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • netcat
    • March 2007
    • 13

    Mat

    Hur många ggr om dagen ska man mata fiskarna för att dem ska trivas bäst men inte bli övergödda?
  • Olle A
    • January 2002
    • 1661

    #2
    En gång om dagen räcker. Att mata för mycket är nog det vanligaste nybörjarfelet - matrester som blir liggande på botten förstör vattnet. Om du ska åka bort klarar vuxna, välnärda fiskar mycket väl att vara utan mat i ett par veckor. Det är ofta bättre än att överlåta matningen till någon okunnig.

    Olle

    Kommentar

    • netcat
      • March 2007
      • 13

      #3
      Oj då, då har jag matat aldeles för mycket!
      Spelar de någon roll vilken tid på dygnet man matar dem?

      Kommentar

      • Olle A
        • January 2002
        • 1661

        #4
        Nej, det spelar ingen roll. Jag matar mina fiskar på eftermiddagen eller kvällen, när jag har kommit hem från jobbet. Men det går lika bra att mata dem på morgonen. Har du matat för mycket är det bra att byta ca 1/3 av vattnet, så försvinner en del av de skadliga ämnen som kan ha bildats. Så mycket mer bör du inte byta, eftersom förändringen kan bli alltför chockartad för fiskarna. Det är bättre att byta lite och ofta än mycket och sällan.

        Olle

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av netcat
          Oj då, då har jag matat aldeles för mycket!
          Spelar de någon roll vilken tid på dygnet man matar dem?
          Nej men skall kanske inte mata dem precis innan ljuset slås av eftersom mycket av maten då kan bli liggande
          Å andra sidan - har man nattaktiva fiskar så kan man gärna ge dom lite mat i samband med att ljuset släcks.

          Tiden på dygnet är kanske inte så viktig - däremot att man matar dem vi ett tillfälle där man själv har tid att studera dom några minuter i samband med matningen. Just vid matningen kan man ofta observera om allt är OK i akvariet - om några fiskar är sjuka etc.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • vance
            • December 2004
            • 872

            #6
            Men jag har mäsrkt att mina malawis blir väldigt mycket mer aktiva efter matningen. Färför matar jag minst ett par timmar innan släckdags, vet inte om det spelar någon roll för fiskarna men för min egen del tycker jag att det blir roligare att titta på då!
            Bara döda fiskar simmar med strömmen

            Kommentar

            Arbetssätt...