Snäckor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kenneth Larsson
    • March 2007
    • 7

    Snäckor

    Hej!

    Har haft mitt akvarium igång nu ett tag och skaffade de första fiskarna för ca: 1 vecka sedan.
    Idag när jag gjorde delvattenbyte hittade jag två stycken små "snäckor" som kröp omkring på botten och på en växt.
    Är detta vanligt och ska dom få vara kvar eller ska dom bort?
  • DanX
    • February 2007
    • 12

    #2
    klart du ska låta dom vara kvar i din kar, tycker jag iaf.

    Kommentar

    • Kenneth Larsson
      • March 2007
      • 7

      #3
      OK, tack så mycket!

      Kommentar

      • vance
        • December 2004
        • 872

        #4
        Dom förökar sig och kan bli många...Jag brukar plocka upp eller mosa alla jag ser, det kommer ändå nya...
        Bara döda fiskar simmar med strömmen

        Kommentar

        • tuxied
          • February 2007
          • 20

          #5
          jag har med märkt snäkor. har haft akvariet ca 2 månader. hade 5 guppis och nu är de 30-40 st, medans jag satt och tittade på guppi barnen såg jag nåt konstigt som satt ihop trode först att malarna ochså fått barn, sen så delade de på sig och sen såg jag att det var sniglar med skal(tror jag). Vart kommer de i från? Jag har 3 vita snäkor i akvariet. kan de vara från dem. eller är det gruset. allternatift växterna ?

          efter att ha kollat ett tag såg jag 3-4 st. kan tänka mig att det inte är så kul att få förmånga. finns det något medel eller vad gör man för att få bort dem.

          Kommentar

          • smurfmats
            • February 2003
            • 3538

            #6
            Ursprungligen postat av tuxied
            efter att ha kollat ett tag såg jag 3-4 st. kan tänka mig att det inte är så kul att få förmånga. finns det något medel eller vad gör man för att få bort dem.
            jag kör med parollen att man ska vänja sig vid att snäckorna finns i karet... de är bra på att käka upp gamla matrester, käka alger etc... medel är inget jag rekommenderar!
            tråden om fjärilars lek!

            Kommentar

            • tuxied
              • February 2007
              • 20

              #7
              ok, jag har två malar, vet inte vilken sort men akvariet är väldigt rent.

              Kommentar

              • Zybeer
                • July 2002
                • 699

                #8
                Det finns många fiskar som äter snäckor, har aldrig någonsin haft spontanuppkomna snäckor som klarat sig någon längre tid. Har alltid varit nyfiken på ett ha ett kar där de kan frodas dock. Men rovfiskar är hejare på att mumsa i sig snäckor...

                MVH
                /Jens
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=378207

                Kommentar

                • mmm
                  • June 2004
                  • 901

                  #9
                  Det finns olika snäckor, så det kan ju vara intressant vilken sort ni fått. De två vanliga verkar vara:
                  * http://en.wikipedia.org/wiki/Malaysian_Trumpet_Snails
                  * http://en.wikipedia.org/wiki/Ramshorn_snail
                  Eller kanske har ni fått någon annan sort?

                  Den första sorten brukar anses som en bra sort. Jag har dem själv, de håller till mest i botten och ska röra om i sanden och äta foderrester. De förökar sig en hel del men de är ganska lätta att gallra bland dem. Jag brukar ta en håv och dra genom bottenmaterialet så får jag upp en hel del. Jag tror inte det är så många fiskar som klarar dem då de har ett ganska hårt skal. (Enligt min akvarieaffär ska man vara glad om man får in dem i sitt akvarie, till skillnad mot andra sorter )

                  Den andra sorten är lika populär, och de kan även föröka sig väldigt fort. Men här finns det en del fiskar som kan hjälpa till att få bort dem.

                  Sen brukar de vara så att om man matar väldigt mycket så ökar risken att de förökar sig fort. Så att hålla ner matningen kan hjälpa till att hålla ner antalet...
                  /Mattias

                  Kommentar

                  • maricici
                    • March 2006
                    • 303

                    #10
                    En fråga om tycke och smak

                    Ursprungligen postat av Kenneth Larsson
                    Hej!

                    Har haft mitt akvarium igång nu ett tag och skaffade de första fiskarna för ca: 1 vecka sedan.
                    Idag när jag gjorde delvattenbyte hittade jag två stycken små "snäckor" som kröp omkring på botten och på en växt.
                    Är detta vanligt och ska dom få vara kvar eller ska dom bort?
                    själv brukar jag säga, ingen optimal biotop utan snäckor, som är suveräna renhållningsarbetare.. Börjar dom föröka sig explosivt, så är det oftast en indikator på övermatning, och då drar man upp snäckorna med en sandtvättare och minskar på maten..
                    I
                    MY

                    Kommentar

                    Arbetssätt...