Nystartat 320l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kizor
    • February 2007
    • 69

    Nystartat 320l

    I lördags fick jag och pojkvännen äntligen det efterlängtade akvariet, fick det billigt av ett par bekanta till hans mamma. Hela kittet med 320l kar, pump, doppvärmare, sand, rötter, växter, fiskar, mat... JA, hela köret! Gick på 1200, precis lagom pris
    Nu är det bara så att jag tycker att det ser rent ut sagt för j*vligt ut! Jag förstår inte hur de förra ägarna ens kan ha sett skymten till några fiskar med tanke på hur mkt växter vi fick med, vi har bantat ner det till ungefär hälften.
    Nu är det bara så att jag vill ha tips på inredning, tycker verkligen att allt ser hemskt ut.. http://i23.photobucket.com/albums/b3..._/PICT0143.jpg så ser det ut för tillfället.

    invånarna just nu är:
    3 Praktbotia
    2 Silverhaj
    1 Hajmal
    2 Scalar
    2 Slöjstjärt
    3 Ancistrus i olika storlekar
    1 Neontetra (enda överlevande av stimmet då de andra var för små och blev uppätna)
    3 Guldgurami (som ska adopteras bort på söndag)
    1 Dolkstickstetra (tror jag, är inte helt säker)

    Skyll inte på mig för den hemska blandningen, vi har inte köpt en enda fisk än.. Eller jo, vi hade de 2 slöjstjärtarna och en liten mal sedan innan.
    Något speciellt jag bör tänka på såhär i början? Förutom att mata snålt och hålla koll på vattenvärdena. Hur ofta bör jag byta vatten, och hur mkt?
    Och framförallt, ge mig inspiration till inredningen!

    Tack på förhand
  • kizor
    • February 2007
    • 69

    #2
    just det ja.. missade 3 firrar som jag inte vet namnet på, på bilden ligger den på den platta stenen till vänster.

    Kommentar

    • vance
      • December 2004
      • 872

      #3
      Det är en siamesisk algätare. Jag tycker vattnet ser grumligt ut, men det kanske är precis uppsatt? Fast vissa vill ju iofs ha det så, även om jag tycker klart vatten är mycket snyggare...
      Byt en tredjedel vatten i veckan. Har du läst artbeskrivningarna här på zoopet? Kanske ska fundera på att adoptera bort de ensamma stimfiskarna också? Eller skaffa kompisar till dom.

      Det är lite svårt med inredningstips utifrån den bilden, du kanske kan ta en framifrån med hela karet i bild?
      Bara döda fiskar simmar med strömmen

      Kommentar

      • kizor
        • February 2007
        • 69

        #4
        Ursprungligen postat av vance
        Det är en siamesisk algätare. Jag tycker vattnet ser grumligt ut, men det kanske är precis uppsatt? Fast vissa vill ju iofs ha det så, även om jag tycker klart vatten är mycket snyggare...
        Byt en tredjedel vatten i veckan. Har du läst artbeskrivningarna här på zoopet? Kanske ska fundera på att adoptera bort de ensamma stimfiskarna också? Eller skaffa kompisar till dom.

        Det är lite svårt med inredningstips utifrån den bilden, du kanske kan ta en framifrån med hela karet i bild?
        Jag tog kortet dagen efter vi hade startat upp det, därför vattnet fortfarande är lite grumligt.
        Ja, har läst på en del om de olika arterna så jag kan lite iaf :P
        Vi funderar på att köpa kompisar till neontetran, är rädd att skalarerna ska äta upp dem bara.. verkar klurigt att få tag i stora tetror..
        Ska inte köpa mer fisk riktigt än dock eftersom det är såpass nystartat, sen får vi se vilka vi behåller och vilka som får stanna.
        Har tyvärr ingen bättre bild på karet än, och eftersom att det står hemma hos pojkvännen har jag lite svårt att fixa nån bild just nu.. Men till helgen kan jag ordna det.

        Kommentar

        • kizor
          • February 2007
          • 69

          #5

          där är en bättre bild på karet, taget med mobil därför det är så kass kvalite
          hittade den här bilden med: http://i23.photobucket.com/albums/b3..._/PICT0144.jpg

          lite bättre bilder iallafall, ska ordna ordentliga i helgen som sagt

          Kommentar

          • Mia A
            • February 2007
            • 357

            #6
            Lite (mycket) Off Topic men jag kanske kan få svar ändå?

            Vad heter flytväxten som syns på bilderna, alltså den som växer från botten och brer ut sig på ytan?

            Jag skulle gärna vilja ha en sån men har ingen aning om vad den heter
            Mvh / Mia

            Kommentar

            Arbetssätt...