Mitt första akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Prahlis
    • March 2007
    • 28

    Mitt första akvarium

    Är stolt ägare till mitt första "stora" akvarium. som barn hade man guldfiskskålar typ

    Nu har sambon o jag köpt ett 54 l som nu är klart med allt

    Växter och stenar på plats och behandlat så kloret försvinner i vattnet. Innerfilter o doppvärmare med så klart.

    Köpte först 5 guppys som leker och har urkul och har nu under den senaste veckan köpt sammanlagt ungefär 40 neontetror det är snyggt som f*n. Nu syns tetrorna till skillnad från när de "bara" var 20 st.

    Nu blir det inte fler fiskar i det akvariet förutom en liten mal som kommer i nästa vecka.

    Något mer som vi måste tänka på i detta läget?
    "Fishy fishy"
  • macke_fisk
    • December 2005
    • 4442

    #2
    jag tycker inte att du ska köpa någon mer fisk till det akvariet....strunt i malen....det är redan överbefolkat...håll koll på vatten värdena bara så att du onte får någon fisk död eller nått sånt....hur länge har karet varit i gång??
    MVH macke_fisk

    Kommentar

    • albjohn
      • March 2006
      • 1179

      #3
      Det låter som lite väl mycket fisk i ett nystartat avkvarium vilket jag antar att det är.

      Du bör hålla koll på nitrit och mata väldigt lite dom första veckorna i annat fall är risken stor att det kommer att gå illa.
      Och vad du än gör , rengör inte filtret om det nu inte börjar bli tätt och då kramar du bara ur filtermassan i en skvätt gammalt akvarievatten.

      Har du satt till bakteriekultur ?
      Om inte bör du nog göra det och jag håller med Macke ang malen, skippa den tillsvidare i allla fall.

      Läs gärna igenom detta om uppstart av akvarium.


      Här ser du vad som händer i ett nystartat akvarium dom första veckorna.
      Senast redigerad av albjohn; 25 March 2007, 12:30.
      Mvh Leif

      Kommentar

      • mayday
        • November 2005
        • 2085

        #4
        Nitrit spikar kommer vid ca 3-4V i ett nystartat akvarium så håll koll ordentligt på vattenvärdena.
        40 neontetrer e för mycke för de akvariumet bara de så ta de lungt nu o köp absolut ingen mer fisk. 10-20 tetror hadde varit bättre i ditt fall
        ______________________________________________

        "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

        Kommentar

        • Prahlis
          • March 2007
          • 28

          #5
          alla jag pratat med har sagt att de fiskarna jag har (antalet) är inga problem i vårt akvarium. tetrorna är så små så de klarar det antalet.

          har på gång hem tester så jag kan kolla halterna.
          "Fishy fishy"

          Kommentar

          • Richard.R
            • December 2006
            • 1872

            #6
            det är ändå för mycket fisk i karet
            396L SA biotop
            128L SA biotop
            54L SA biotop
            54L SA biotop

            Kommentar

            • woodo
              • January 2007
              • 605

              #7
              för mycket fisk, lycka till annars!
              150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

              Kommentar

              • vance
                • December 2004
                • 872

                #8
                Hur länge har det varit igång? Var det fiskaffären som sa att det var lugnt?
                Bara döda fiskar simmar med strömmen

                Kommentar

                • Cyphera
                  • January 2007
                  • 245

                  #9
                  Man brukar ju räkna 1 cm fisk per liter vatten. I ditt fall skulle du då ha max. 54 cm fisk sammanlagt. Om dina neontetror är 2 cm långa är du redan uppe i 80 cm. Inte särskilt schysst mot fisken. Och de lär ju växa dessutom. Ser det inte överbefolkat ut? Konstigt råd du fått. *gissar oxå på en säljhungrig djurbutik*

                  Kommentar

                  • maricici
                    • March 2006
                    • 303

                    #10
                    Försök att omplacera 20 neonteror som sagt, du har ju den livliga guppyn som piggar upp.
                    I
                    MY

                    Kommentar

                    • Prahlis
                      • March 2007
                      • 28

                      #11
                      ingen säljhungrig försäljare o karet har varit igång i snart 1 månad visst kanske blev för många men alla mår bra och ser inte alls ut att vara för många... tetrorna är rätt små så jag får väl se om det blir ngt problem om ett par veckor.
                      "Fishy fishy"

                      Kommentar

                      • Limia1
                        • December 2006
                        • 325

                        #12
                        Ursprungligen postat av Prahlis
                        ingen säljhungrig försäljare o karet har varit igång i snart 1 månad visst kanske blev för många men alla mår bra och ser inte alls ut att vara för många... tetrorna är rätt små så jag får väl se om det blir ngt problem om ett par veckor.
                        Vad jämför du med, när du säger att 40 neontetror i ett 54 litersakvarium inte ser ut att vara för många ?.

                        Det enda ställe man kan se den fisktätheten på, är i vissa zooaffärer. Jag säger vissa, för inte ens alla zooaffärer har så mycket fisk per liter i sina akvarier.

                        Där bor fiskarna bara en kortare tid och hinner oftast inte växa till sig, samt att filterkapasiteten och delvattenbytena oftast är stora och många.

                        Om jag ex. stoppar 40 guppyyngel i ett 54 liters akvarium, så kommer de att bli så hämmade i tillväxten av överbefolkningen, att de aldrig uppnå full storlek.

                        40 neontetror i ett 54 litersakvarium är för många, även om de bara är 1,5 cm, för de kommer inte att växa som de ska.

                        MVH/Anita

                        Kommentar

                        Arbetssätt...