Hjälp, fiskarna dör!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • THE
    • February 2006
    • 10

    Hjälp, fiskarna dör!

    Hjälp!
    Har ett 63 liters akvarium som jag haft igång 8 månader. Tycker jag sköter det enligt konstens alla regler. Vattenbyte 1/3del en ggr/veckan. Rengör filtret ca 1 ggr varannan månad. Matar sparsamt. 1 fulldos PMDD i samband med vattenbytet. Doppvärmare på ca 25 grader. Fin ytcirkulation osv.

    Vid starten dog ett par neontetror, men sedan har alla mått bra. Jag hade 7 neontetror, 5 rostentetror och 1 mal. Så köpte jag 3 guppy och 1 kampfisk för ett par dar sedan. Inom 1 dygn senare var alla nya fiskar döda. Igår dog också 2 av neontetrorna. Det börjar med att de ser hängiga ut och blir inaktiva. Det är ofta på morgonen jag sedan hittar dem döda med uppätna sjärtfenor.

    Gick till djurbutiken för att köpa dropptest. De hade dessvärre inte det. Men de hade JBL:s teststickor. Provade med detta. Vad jag kan förstå så är inget fel. Ingen nitrit. ph 6,8 osv. Lite utslag på Nitrat NO3 finns dock, men inga alarmerande nivåer enligt testet.

    Vad kan detta bero på? Jag vill inte köpa nya fiskar innan jag kommit på vad som är tokigt.

    Mvh Tomas
  • Zwitta
    • October 2006
    • 406

    #2
    Har kampfisken dött? Annars kan det vara den som dödar de andra fiskarna.

    Kommentar

    • THE
      • February 2006
      • 10

      #3
      Ja, den dog snabbt. Det var inte den...

      Andra förslag emottages tacksamt.

      Kommentar

      • Intercepter
        • January 2006
        • 962

        #4
        stoppat i nån nya grejer i karet ?

        Kommentar

        • albjohn
          • March 2006
          • 1179

          #5
          Det låter lite konstigt,men du verkar ha ett välskött akvarium så vad jag kan tänka mig är att kranvattnet förändrats, hade du bytt vatten nyligt före fiskdöden ?

          Om du har det kan det bero på det, tex att komunen spolat ledningarna eller du fått en ny varmvattenberedare, bytt rör i huset el dyl.
          Ibland kan även smältvatten på våren ställa till problem speciellt om du har egen brunn.

          Om det inte är det så kanske du fått med nån sjukdom med dom nya fiskarna även om det låter skumt med så snabb död bland fiskana.
          Mvh Leif

          Kommentar

          • THE
            • February 2006
            • 10

            #6
            Bytte 1/3 av vattnet precis innan de nya fiskarna sattes in. Kan ju vara förklaringen. Men vad ska man fråga kommunen om? Vad är det som kan ha hänt med kranvattnet?

            Kommentar

            • albjohn
              • March 2006
              • 1179

              #7
              Som sagt var dom kan tex ha spolat ledningarna eller haft en läcka som dom varit tvungen att gräva fam och fixa och i och med det har nån skit följt med.

              Men jag är ingen expert på kommunalt vatten så jag lämnar nog frågan öppen.
              Men om du vill kan du ju ringa och fråga om det varit nån förändring senaste tiden, dom kollar ju vattnet fortlöpande.
              Mvh Leif

              Kommentar

              • Emmelie
                • August 2006
                • 107

                #8
                det kanske kom något konstigt med vattnet från affären. men då skulle de kánske mått dåligt redan då.

                Kommentar

                Arbetssätt...