Yngelfrågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

    Yngelfrågor

    Jo det är så att jag har en hel del yngel i mitt akvarium och de simmar fritt i det stora tillsammans med de andra fiskarna och det verkar gå väldigt bra. De blir inte uppätna. Men sedan så växer de så dåligt och olika. En fisk är mer än dubbelt så stor än alla andra. Hur får man ynglen att växa ordentligt utan att övergöda dem så de blir feta?
    Sedan funderar jag på att köpa en kampfisk, men kommer den då att bli ett hot mot dessa små yngel?

    hoppas ni kan svara på frågorna
    ha det!
  • Healena
    • May 2006
    • 1440

    #2
    Vad är det för yngel du har?

    Yngel kan ofta växa olika fort p.g.a de är olika snabbt framme på maten. Vissa är helt enkelt glupskare än andra Eller så är de från olika kullar..

    Jag brukar blöta upp yngelmaten i en skopa och sedan hälla i den så maten kommer ner i bottenregionen där de flesta småttingarna brukar hålla till - om du har dem frisimmande alltså. Du skrev ej det - om de simmar i akvariet eller i yngelbox.

    Vänta med att köpa kampfisk tills ynglena är ganska stora.
    Små yngel är godis för hungriga kampisar...
    Senast redigerad av Healena; 20 March 2007, 07:11.
    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

    Kommentar

    • Emmelie
      • August 2006
      • 107

      #3
      Ursprungligen postat av Healena
      Vad är det för yngel du har?

      Yngel kan ofta växa olika fort p.g.a de är olika snabbt framme på maten. Vissa är helt enkelt glupskare än andra Eller så är de från olika kullar..

      Jag brukar blöta upp yngelmaten i en skopa och sedan hälla i den så maten kommer ner i bottenregionen där de flesta småttingarna brukar hålla till - om du har dem frisimmande alltså. Du skrev ej det - om de simmar i akvariet eller i yngelbox.

      Vänta med att köpa kampfisk tills ynglena är ganska stora.
      Små yngel är godis för hungriga kampisar...
      Det är platy red corall yngel som simmar runt fritt för tillfället i akvariet tillsammans med de stora fiskarna. sedan har jag även en yngelkasse men en black molly, en platy corall och sedan har jag 10 nyfödda platy, men jag kan inte säga än om det är sunset eller red corall. Jag har nämligen en lite dominerande platy sunset som "tar" alla platy corall honor:P

      För det mesta brukar jag mata alla mina fiskar med röda mygglarver för de är mer proteinrikare och jag tror de tycker om det bättre. jag har provat med granulit men de verkar inte tycka om det. jag har funderat på att ge dem någon annan form av fryst föda men jag vet inte vad man ska välja, något som är mer anpassat för yngel.

      "Jo det är så att jag har en hel del yngel i mitt akvarium och de simmar fritt i det stora tillsammans med de andra fiskarna och det verkar gå väldigt bra."

      Okej. bäst jag väntar med det då kanske, jag har slutat med guppies för de dog bara och då tänkte jag passa på att köpa en kampfisk för det har jag velat ha ett tag

      Kommentar

      • rsoderberg
        • February 2007
        • 954

        #4
        Ge dom Sera Nip tabletter, när dom vuxna är upptagen med att bråka om maten på botten så flyger det iväg små bitar som ynglen kalasar på det fungerar perfekt för mig.

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #5
          Frysta Bosmider är mumma för ungfödaryngel.

          Jag tinar en liten bit av kakan i en äggkopp med vatten och potionerar ut lite i taget med en tesked.

          De flesta av mina vuxna fiskarna äter också Bosmiderna. Men de är så många och små, att ynglen också hinner med och blir trinda om magen allihop.

          Det är viktigt att inte hälla i för mycket på en gång bara, utan titta att de verkligen hinner äta de mesta innan det dalar till bottnen. För många små oätna bosmider på bottnen, kan förorena akvariet om fiskarna inte hittar dom.

          Har man räkor eller små bottenlevande malar, är risken mindre. För de nosar snart reda på även de minsta läckerheter.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • Emmelie
            • August 2006
            • 107

            #6
            Ursprungligen postat av Limia1
            Frysta Bosmider är mumma för ungfödaryngel.

            Jag tinar en liten bit av kakan i en äggkopp med vatten och potionerar ut lite i taget med en tesked.

            De flesta av mina vuxna fiskarna äter också Bosmiderna. Men de är så många och små, att ynglen också hinner med och blir trinda om magen allihop.

            Det är viktigt att inte hälla i för mycket på en gång bara, utan titta att de verkligen hinner äta de mesta innan det dalar till bottnen. För många små oätna bosmider på bottnen, kan förorena akvariet om fiskarna inte hittar dom.

            Har man räkor eller små bottenlevande malar, är risken mindre. För de nosar snart reda på även de minsta läckerheter.

            MVH/Anita

            Okej, med mygglarverna burkar jag ge dem två sådana där bitar och bryta dem på mitten, och ge dem en i taget och bita i, för den smälter ganska fort.
            men jag har en ancistrus som blir alldeles tokig när det är matdags och riktigt flyger över botten som en tok:P han ser riktigt rolig ut
            men bosmider. det ska jag tänka på tack för svaret

            Kommentar

            • Emmelie
              • August 2006
              • 107

              #7
              Ursprungligen postat av rsoderberg
              Ge dom Sera Nip tabletter, när dom vuxna är upptagen med att bråka om maten på botten så flyger det iväg små bitar som ynglen kalasar på det fungerar perfekt för mig.

              vad är det för något i de tabletterna? är de frysta, eller torkade? kostar?

              Kommentar

              • MaxRobban
                • August 2006
                • 1048

                #8
                Ursprungligen postat av Emmelie
                vad är det för något i de tabletterna? är de frysta, eller torkade? kostar?
                Sera Nip är tabletter som innehåller mkt protein. Det är " torkade " tabletter, kollade priset på en affär som säljer via postorder.. så du kan se på ett ungefär. Innehåller 50 % flingor och 50 % frystorkat levandefoder. Tabletten kan fastsättes på akvarieglasets insida.

                24 tabl = 39:-
                100 tabl = 119:-



                Så ser burkarna ut... detta från en butik som säjer via postorder, men finns i de flesta välsorterade butiker.

                Bosmidier som ngn annan nämner är fryst mat.. kostar mellan 30-40:- för en " kaka" som får trängas bland bullar i fysen. Detta foder är drygt och en sådan fryst förpackning räcker länge.

                Hälsn Robban

                Kommentar

                • Emmelie
                  • August 2006
                  • 107

                  #9
                  Ursprungligen postat av MaxRobban
                  Sera Nip är tabletter som innehåller mkt protein. Det är " torkade " tabletter, kollade priset på en affär som säljer via postorder.. så du kan se på ett ungefär. Innehåller 50 % flingor och 50 % frystorkat levandefoder. Tabletten kan fastsättes på akvarieglasets insida.

                  24 tabl = 39:-
                  100 tabl = 119:-



                  Så ser burkarna ut... detta från en butik som säjer via postorder, men finns i de flesta välsorterade butiker.

                  Bosmidier som ngn annan nämner är fryst mat.. kostar mellan 30-40:- för en " kaka" som får trängas bland bullar i fysen. Detta foder är drygt och en sådan fryst förpackning räcker länge.

                  Hälsn Robban
                  aha okej=) jag har ca 8 stora fiskar och 5 lite större yngel och sedan en 10 mindre yngel.(platys, molly och ancistrus) Är det för mycket att ta 2 bitar av den då och fördela? För jag har märkt att mina platys blir som bollar nästan och de har nyss då fött yngel. jag har röda mygglarver och ger dem nu och jag ger dem det varannan dag ungefär.
                  men de där tabletterna ska jag kolla efter=) det låter bra tycker jag=)

                  Kommentar

                  Arbetssätt...