Lagom uppstartstakt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • andersfiskar
    • March 2007
    • 384

    Lagom uppstartstakt?

    Jag skulle behöva synpunkter.
    Jag startade upp mitt 112L med vattenberedningsmedel och växter, väntade 9 dagar och köpte 10 neontetror, mer växter samt började använda nitrivec. Gjorde efter ytterligare 5 dagar ett 30% vattenbyte och köpte på den 6 dagen 2 black molly (och mer växter).
    Har jag skyndat för fort då tror ni, eller har det varit lagom uppstartstakt? Har nu ett 3-dagarsuppehåll med matningen enl. butikens inrådan (Har inga synliga problem, men ändå).
    Kör fortfarande med nitrivec.

    När skulle ni köpa fler fiskar?
    Är sugen på ngn sjysst algätare, khulii-ål samt ev ngn. Dvärgurami. (så småningom)
    //
    Mvh
    Anders
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    #2
    Jag tycker att det låter helt ok bra. Det finns olika åsikter om hur en uppstart ska gå till men i mina ögon ser det bra ut. Tror snart du kan sluta med nitrivec och förlita dig på vattenbyten. Klart ska du regelbundet kolla värdena och utföra eventuella åtgärder.
    MVH Henrik Goth
    MVH Henrik

    Kommentar

    • andersfiskar
      • March 2007
      • 384

      #3
      Tack för det svaret då e man lite lugnare. Tror ni att det räcker med att vänta en vecka till nästa fiskköp?

      Enl. zoobutiken skulle jag nu vänta en månad med vattenbyten. Verkar det rimligt?
      //
      Mvh
      Anders

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Jag tycker du ska vänta två veckor iaf för du har ganska mycket fisk i redan. Har du köpt ett dropptest för nitrit? Testa för nitrit 2ggr/vecka kan vara lagom så att inga fiskar bli förgiftade av nitrittoppen. 10%-igt vattenbyte per vecka (då du typ slamsuger upp skit som ligger ovanpå gruset) borde vara lagom under uppstartsfasen. Du kan mata lite varje dag, 1 gång om dagen så de har ätit upp på 10s.

        Kommentar

        Arbetssätt...