Hjälp att välja innerfilter!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tean
    • February 2007
    • 10

    Hjälp att välja innerfilter!

    Har ett akvarium på 180l som varit igång i ca: 4 månader, nu ska jag köpa ett nytt filter då det jag har är för svagt (fluval 3+)
    Vill gärna ha råd om vilka som e bra det finns ju en hel uppsjö av märken!
    Är det bättre att satsa på ett ytterfilter istället???

    Fiskarna mår prima men mina växter är fulla av bruna alger och ser liksom vissna ut och det e så deppigt då jag verkligen vill ha massor med växter.

    Snälla ge mig råd...

    /Terese
  • Sonja
    • October 2003
    • 7357

    #2
    Hur mycket lyse har du i akvariet, göder du växterna med något? vad har du för slags växter och byter du vatten regelbundet?
    Man brukar börja med lätta snabbväxande växter i början och sen komplettera/byta ut mot såna som är lite mer krävande när karet kommit bra i balans. det brukar vara svårt att få ordning på växterna i början, och man kan få lite olika alger i början som avlöser varandra. Men har man tålamod, ger växterna lyse, gödning och gör vattenbyten så brukar det bli bra efter en tid.
    Alltid nyfiken!
    Min Zoon, Mitt Fotogalleri, Min Hemsida och Min blogg

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Xul

      Har oxå ett 180 L med en fluval 3+ (som jag kör intermittent) plus ett ytterfilter. Ytterfiltret (som jag har) går hela tiden men med skapligt dåligt flöde (för mycket jox i filtret antar jag) fluval 3 + an ger skapligt flöde tycker jag ändå

      Prova att köra ett fluval 3+ till. Inte så dumt för då kan du rengöra filtrena växelvis. (förvisso kan man göra det i det enskilda filtret oxå men sånt pill när jag ändå har tagit ur filtret). Blir det för saftigt kan du sätta det ena på lysrörstimern så att akvariet är lungnare på natten, du får inget svavelväte i ett innerfilter så det är ingen fara.

      Själv funderar jag på att köra två fluvaler i lite olika riktninga på två stycken timers i läge random för att få omväxling i akvariet men jag vet inte om det är bra.

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        Ursprungligen postat av Xul
        Har oxå ett 180 L med en fluval 3+ (som jag kör intermittent) plus ett ytterfilter. Ytterfiltret (som jag har) går hela tiden men med skapligt dåligt flöde (för mycket jox i filtret antar jag) fluval 3 + an ger skapligt flöde tycker jag ändå

        Prova att köra ett fluval 3+ till. Inte så dumt för då kan du rengöra filtrena växelvis. (förvisso kan man göra det i det enskilda filtret oxå men sånt pill när jag ändå har tagit ur filtret). Blir det för saftigt kan du sätta det ena på lysrörstimern så att akvariet är lungnare på natten, du får inget svavelväte i ett innerfilter så det är ingen fara.

        Själv funderar jag på att köra två fluvaler i lite olika riktninga på två stycken timers i läge random för att få omväxling i akvariet men jag vet inte om det är bra.
        man bör absolut inte köra filtrena på timern, vid stillastående så dör bakterierna i filtret, filtret ska gå HELA tiden! enda gången du kan köra på timer är om du endast har pump utan filtermaterial!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Här är ett innerfilter som är suuuper och erbjuder en filteryta som ingen fluval kommer i närheten av!
          Senast redigerad av åheim; 16 March 2007, 15:26.
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Tean
            • February 2007
            • 10

            #6
            Har funderat på ett Eheim 2048 men det kostar ju lite mer än det som åheim rekomenderade... vilket känns som ett riktigt bra pris men den ser lite klumpig ut, är den lätt att rengöra och ta isär o behöver man vara tekniskt högutbildad för att klara av att sätta ihop igen

            Att ha två fluval kan jag absolut inte tänka mig, det e tillräckligt fult med ett.

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              det är inga konstigheter att rengöra det man placerar beållaren med zeolit (har bytt ut det mot fin filtermatta i mitt) på insuget på pumpen och i botten på behållaren så sätter man filterröret och trär på filterpatronen... KLART och så kan man rengöra behållaren och patronen växelvis för att bibehålla en bra bakteriestam!
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • Tean
                • February 2007
                • 10

                #8
                Låter bra, men vad e zeolit???

                Kommentar

                • mayday
                  • November 2005
                  • 2085

                  #9
                  Fluval 4+ va supernöjd me mitt tills ja sålde det.
                  Kanske lite mycke blås i det men bara rikta röret mot en kant eller liknande
                  ______________________________________________

                  "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av Tean
                    Låter bra, men vad e zeolit???
                    ett substrat som används vid
                    filtrering!
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...