Fungerande fisksoppa?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sniff
    • January 2007
    • 58

    Fungerande fisksoppa?

    Hej!

    Jag har startat mitt första akvarium för en dryg månad sedan, 100 L med mycket växter, göder med PMDD. Invånarna hittills är tio små Endlers, två ancistrusyngel och 20 körsbärsräkor. Alla verkar trivas bra. Nu vill jag gärna låta någon mer flytta in. Jag är sugen på kanske en fem stycken små barber, nätbarb eller praktbarb. Tror ni det skulle funka eller blir räkorna middag?

    Det blir dessutom fisksoppa av det, men det gör inte så mycket just nu. I framtiden kommer jag nog byta ut Endlerserna mot någon liten rasbora och kanske får malarna flytta ut också, men jag tyckte det var bra att börja med några Endlers som "testpiloter".

    Tacksam för svar!
  • Sniff
    • January 2007
    • 58

    #2
    Ingen...?

    Kommentar

    • Piccola
      • September 2006
      • 175

      #3
      Fembandbarber kanske? De är vackra och rätt fredliga av sig.
      Tetrapak: neon-, rödmun-, prickfen-, sorgmantel-, kongo- och kejsartetror + ancistrus.
      Vilda klubben: ljusgula + röda regnbågsfiskar samt neonregnbågar och äppelsniglar.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        såna där tigerbarber kan säkert knapra på guppysarnas fenor? Vet inte hur det är med övriga barber, om dom är aggressiva alltså
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • Metalmaid
          • September 2006
          • 815

          #5
          Ursprungligen postat av lenis3
          såna där tigerbarber kan säkert knapra på guppysarnas fenor? Vet inte hur det är med övriga barber, om dom är aggressiva alltså
          Kopparbarber är fredliga av sig, funkat bra ihop med de guppies jag haft iaf och då har jag haft guppiehannar med stora slöjfenor.
          Hare bäst...och simma lugnt
          Besök gärna nått av mina nystartade forum:
          http://mariahalsoforum.forum24.se/
          http://www.helpdesken.forum24.se/

          Kommentar

          • Sniff
            • January 2007
            • 58

            #6
            Tack för svaren! Nä, tigerbarber ska jag INTE ha, de är riktiga ligister efter vad jag hört. Men fembandad och kopparbarb är bra förslag, det verkar vara svårt att få tag på nätbarb som jag tycker är de snyggaste.

            Men ingen som vet om räkorna kan bo ihop med barber?

            Kommentar

            • åheim
              • April 2006
              • 13131

              #7
              Ursprungligen postat av Sniff
              Tack för svaren! Nä, tigerbarber ska jag INTE ha, de är riktiga ligister efter vad jag hört. Men fembandad och kopparbarb är bra förslag, det verkar vara svårt att få tag på nätbarb som jag tycker är de snyggaste.

              Men ingen som vet om räkorna kan bo ihop med barber?
              barber kan ofta vara lite aggressiva och det får fisken inte vara om du vill att dina räkor ska våga visa sig och kanske inte bli mat! men kopparbarb kanske funkar har inte haft dem själv..
              Senast redigerad av åheim; 17 March 2007, 20:09.
              Viva Leo Buscaglia

              Kommentar

              • albjohn
                • March 2006
                • 1179

                #8
                Kanske ett gäng Drottningrasbora, vackra och fredliga.
                Mvh Leif

                Kommentar

                • Limia1
                  • December 2006
                  • 325

                  #9
                  Annars finns ju Kardinalfisk och Dvärgkardinalfisk.

                  Förvisso inga barber, med fredliga och inte allt för farliga som räkjägare skulle jag tro.

                  När jag hade kardinalfiskar, så rörde de inte ens nyfödda yngel av Indianplaty och inte halvstora Amanoräkor. Men jag hade dem aldrig med nykläckta räkor, så jag vet inte om de skull jaga räklingarna.

                  MVH/Anita

                  Kommentar

                  • albjohn
                    • March 2006
                    • 1179

                    #10
                    Kardinalfisken är en pigg o trevlig fisk, bra förslag !


                    Den långfenade varianten är en av mina stora favoriter.
                    Senast redigerad av albjohn; 17 March 2007, 21:19.
                    Mvh Leif

                    Kommentar

                    • tummen
                      • March 2005
                      • 5199

                      #11
                      Till räkorna skall du undvika alla fiskar som har en mun större än någon millimeter, annars äter de upp räkynglen, många riktigt små fiskar har ändå för stor mun, jag testade med heternandria formosa, men de var riktiga räkligsjägare....
                      Mitt tips till räkorna är:
                      *Iratherina werneri -snygg liten regnbågsfisk
                      *Microrasbora sp."galaxy" -äter lite räkyngel, men med mycket växter klarar sig tillräckligt många ändå...
                      *Boraras arter -finns några att välja på...

                      Malarna tycker jag du kan ha kvar, de är suveräna vänner till räkorna....
                      Thomas "tummen" Wallén

                      Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

                      Kommentar

                      • rsoderberg
                        • February 2007
                        • 954

                        #12
                        Tänk på att kardinalfisken inte vill ha så varmt vatten.
                        Tigerbarb brukar bara vara problem när dom är för få, om man har 20st eller fler så har jag inte hört om några problem.

                        Kommentar

                        • Sniff
                          • January 2007
                          • 58

                          #13
                          Tack för alla bra förslag! Kardinalfiskarna är fina, ännu bättre vore nog dvärgkardinaler. Jag har ju bara 100L, och vill ha plats med flera av varje fisksort.

                          Men i alla fall, barb-planerna har lagts på hyllan! Jag var på Södermalmsakvarieaffär igår och kom hem med 2 par (4 st) blåögon, pseudomugil frucatus. Jättesnygga, trots att de är rätt små än så länge! Dessutom blev det 8 st pygmépansarmalar som stimmar så fint därhemma nu. Så, den framtida fiskuppsättningen planeras se ut så här:

                          * 2 par pseudomugil frucatus
                          * Ett gäng (10-20?) små boraras, antagligen maculatus eller merah
                          * 8 pygmepansarmalar
                          * Körsbärsräkor
                          * En till sorts fisk kanske? Skulle gärna vilja ha sebrafiskar rent färgmässigt, men de blir lite väl stora för att passa in. Men nu funderar jag på om dvärgkardinaler kanske vore nåt?

                          Endlerserna och ancistrusarna får alltså flytta är tanken. Hur tycker ni det här låter? Får det plats i 100L? Det kommer ju inte stämma biotopmässigt, men jag tror de ska kunna leva ihop! Om några räklingar bli mat så gör det inte så himla mycket, de verkar föröka sig som kaniner...

                          Kommentar

                          Arbetssätt...