Sällskapsakvarie

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Universeum ntg
    • April 2004
    • 76

    Sällskapsakvarie

    Tänkte snart göra iordning ett sällskapsakvarie, men har ingen erfarenhet av detta. (Har haft Malawiciklider innan).

    Tänkte höra om denna kombinationen funkar i ett litet akvarie på 120 L:

    Kardinaltetra, 20-30 st.
    Tigerbarb 10 st.
    Ett par palettciklider, eventuellt fjärilsciklider.

    Har ju läst att kardinalerna och fjärilarna skall vara känsliga, borde jag köra på neontetra fastän jag gillar kardinalerna bättre?

    Ser fram emot tips!!

    /Nike
    "Real freedom is the outcome of intelligence"
  • andreassofus
    • November 2005
    • 5643

    #2
    paletterna kan vara rejält tuffa mot andra fiskar, även tigerbarnerna kan vara det och dom nafsar på långa fenor, sen kräver dom olika fiskarna som du har nämt olika vattenvärden.
    kardinalerna tex. är ju från sydamerika och paletterna från afrika och tigerbarnerna från asien, och jag skulle tro att dom kräver olika vattenvärden.
    Mvh Andreas
    min zoon
    msn adress

    Kommentar

    • PetitJolie
      • September 2006
      • 362

      #3
      Personligen måste jag säga att Kardinaltetror är de lättaste fiskarna jag har haft att göra med. Aldrig varit sjuka, och ingen har dött. Bara man håller dem på neutralt vatten, och mjukt så ska det inte vara några problem.
      Sen beror det ju på ifall man vill att de ska yngla av sig. det har jag dock inte fått dem att göra, fast de e ju inte så gamla så....
      Men kör på kardinaler! Neontetror är så färglösa
      /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

      Kommentar

      • Universeum ntg
        • April 2004
        • 76

        #4
        Jo iofs, såg nu att dom kräver olika vattenvärden, men det är ju inga skyhöga skillnader. Jag kan ju hålla med om att man inte ska ha tigerbarber i ett malawikar, men är det verkligen nån fara att blanda dessa fiskar?
        Är öppen för andra förslag på bättre kombinationer.

        Sen tänkte jag också fråga om man måste ha en rot för att sänka phvärdet, eller hur gör ni?

        Och ge gärna tips på några slitstarka och tåliga växter som inte kräver konstant gödning med en massa tillsatser.

        Tack på förhand!
        "Real freedom is the outcome of intelligence"

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Det känns som om det kan bli lite mycket fisk och fullt snabbt. Sikta på 1cm fisk per liter så du har lite att fylla på i framtiden oxå.

          Jordbotten/lowtechakvarium är ett lätt sätt att få många växter att rivas.

          Kommentar

          Arbetssätt...