Väntans tider. På Fredag kommer mitt 300.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tartaros
    • February 2007
    • 66

    Väntans tider. På Fredag kommer mitt 300.

    Väntans tider ja... Om ett par dagar hoppas jag på att äntligen få göra det jag velat sedan första akvarist dagen, starta ett hyfsat stort akvarium. Med Diskus som huvud invånare.

    Eftersom jag aldrig hållit diskus eller någon fisk alls i den storleken så önskar jag lite hjälp, åsikter och ideer samt svar på några frågor.

    Akvarium Info:
    Mått: 121*41*55CM
    Bel: 2*38W
    Filter: Jumbo 1000 L/T
    Värmare: 1000W


    Frågor:
    1) Jag ska främst ha diskus men min sambo vill gärna ha en L085. Går dessa bra att ha i samma akvarium? I de arbetsbeskrivningar jag läst borde PH:n inte ställa till det men L085 verkar ju vilja ha det lite kyligare än diskusen.(Tittat på Blå diskusarbetsbeskrivning)
    1-1) Vad för tempratur har ni hos era diskus?

    2) Bör jag satsa på ett ytterfilter?
    2-1) Om ja rekomendationer på sort?

    3) Har läst mycket om vad för foder diskusen vill ha men vad använder ni?

    4) Hur fort kan jag sätta ner fisken i detta nystartade akvarium? Min akvariehandlare säger 3 dagar efter start men jag har alltid väntat i en vecka.

    5) Funderat mycket över vad botten skall bestå av. Vet att det går i mot mångas moral men jag gillar växter också kan jordbotten vara något?
    5-1) Om ja vad för växter är lämpliga att göra en "gräsmatta av"?
    5-2) Om nej vad bör botten bestå av?

    Nog med frågor men skulle gärna ha lite hjälp med åsikter på vad ni anser att jag kan ha för grannar till diskusarna, motivering till olika biotoper och gärna ett och annat litteratur tips för diskusar.

    Jag tackar er alla på förhand bara för att ni har tagit er tid att titta på denna post. Alla som svarar är jag hjärtligt tacksam gentemot.

    //Christoffer
    "I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?"

    //D.Adams
  • Hans.Lindaker
    • April 2006
    • 1837

    #2
    En bok jag tycker är väldigt bra (den enda discusbok jag läst) är BTNs guide om discus. Tycker den förklarar på ett enkelt och bra sätt det grundläggande för discus. Mycket fina bilder är också ett + för den boken
    det ska tilläggas att jag själv inte har discus så jag kan vara helt ute och cykla!

    /Hans
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

    Kommentar

    • Tartaros
      • February 2007
      • 66

      #3
      Ursprungligen postat av battalionP
      En bok jag tycker är väldigt bra (den enda discusbok jag läst) är BTNs guide om discus. Tycker den förklarar på ett enkelt och bra sätt det grundläggande för discus. Mycket fina bilder är också ett + för den boken
      det ska tilläggas att jag själv inte har discus så jag kan vara helt ute och cykla!

      /Hans
      Tackar för tipset, ska kolla upp den lite mera.
      Råkar inte veta vart man kan köpa den? Sökte den på adlibris och bokus men kammade noll där. Nu när det är bokrea och allt
      "I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?"

      //D.Adams

      Kommentar

      • Hans.Lindaker
        • April 2006
        • 1837

        #4
        Brukar finnas på "bra" djuraffärer... Djurmagazinet brukar ha den, iaf här i dalarna..

        /Hans
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1056291

        Kommentar

        • Tartaros
          • February 2007
          • 66

          #5
          Ingen som är duktig på diskus och känner för att tipsa har läst de flesta trådar nu tror jag Så är mest intresserad av synpunkter på det estetiska och egna erfarenheter av detta vackra djur.

          Förresten var mitt akvarium tydligen slut får besked på måndag när gibbon får in det igen. så jag har all tid i världen
          Senast redigerad av Tartaros; 16 March 2007, 22:09.
          "I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?"

          //D.Adams

          Kommentar

          Arbetssätt...