Nytt vatten i nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Härja
    • March 2007
    • 298

    Nytt vatten i nytt akvarium

    Hur ska jag göra med vattnet i mitt akvarium?

    Hur ska jag göra för att växter och sånt ska trivas i mitt vatten. Först så ska jag lägga sand på botten och fylla på med vatten, ska jag sen ha i växter och något preparat som gör att fiskarna överlever i vattnet?
    Någon som vill göra en steg-för-steg lista så skulle jag bli glad =)
    www.nittionio.com
    mina egna fotografier
  • Wictor_88
    • March 2007
    • 210

    #2
    Japp fyll i med sand å vatten. Kolla så tempen är ok Runt en 22 grader (beror kanske vilka fiskar du har men) Sätt i växterna. Låt det sen stilla sig en stund en dag eller mer. Fasst är det guppis eller liknande så tror jag det är ok att släppa i dem ganska fort! Är nästan omöjligt att ta död på dom. Sen ska det självklart finnas en doppvärmare å filter i akvariet.

    Rätta mig någon om jag har fel!

    Kommentar

    • Härja
      • March 2007
      • 298

      #3
      okej, men vad är det för preparat man ska ha i? Läste nånstanns nåt som hette aquafresh.
      www.nittionio.com
      mina egna fotografier

      Kommentar

      • Kramfors
        • January 2003
        • 7265

        #4
        Här är några tips som får deg börja med en annan hobby.
        http://www.kramforskoi.com/

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Det är jättelätt att ta död på guppys. Du kan släppa ner ett par redan efter en dag men tänk på att mata sparsamt de första 2-4 veckorna och vänta lika länge tills du stoppar i mer fisk.

          Du kan planera innan du häller i vatten. Det tycker jag är lättare.

          Hur stort är akvariumet?

          Kommentar

          • Härja
            • March 2007
            • 298

            #6
            jag ska ha ett ca 160 L
            Har du nån bra planeringslista jag kan följa Lena?
            www.nittionio.com
            mina egna fotografier

            Kommentar

            • Wictor_88
              • March 2007
              • 210

              #7
              Förstår inte hur ni gör för att ta död på era guppis! Fasen jag hystar dom fram å tillbaka! Vissa åker tilloch med upp i slangen när jag suger ut vatten! de mår prima! Och om de skulle dö några så förökar de ju sig igen ! Ploppade ut ett 20 tal yngel häromdagen. Orkade inte med yngelakvarie men det verkar som om de flesta har klarat sig ..

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Iaf jag har mest tid på helgen:

                helg 1:
                hårdvaruinköp och växtinköp. titt apå fina fiskar och skriv upp namnen på dem.ställ akvariumet på rätt stäle och se till att det är plant. fyll med grus/sand, ställ ut rötter/stenar (stenar på botten/på frigolit om du ska ha grävande fiskar), plantera växterna. I med vatten försiktigt. På med elektroniken. Kolla upp de fina fiskarna och se vilka ni kan ha och som passar ihop.

                helg 2: köp 2-3 fiskar, bakterier, ett dropptest för nitrit och fiskmat. Följ anvisningarna på bakterieflaskan. Koppa in fiskarna och mata sparsamt i en vecka. Testa nitriten mitt i veckan ger det utslag byt direkt 50% av vattnet.

                helg 3: första vattenbytet, 30%. Testa nitriten mitt i veckan ger det utslag byt direkt 50% av vattnet.

                helg 4: köp 1-2 fiskar till. Byt 30% igen. Testa nitriten mitt i veckan ger det utslag byt direkt 50% av vattnet.

                fortsätt på samma sätt tills du har haft en nitritspik och den har gått ner igen. När du får en nitritspik fortsätt att testa vattnet varje dag tills den är över och får du nitrit byt 50% av vattnet.

                Kommentar

                • Xul
                  • January 2007
                  • 709

                  #9
                  Hmm

                  Steg 0

                  kan vara att lägga en tunn skiva av frigolit/liggunderlag i botten (ej under utan i) på akvariet om du vill ha stora "vassa" stenar i akvariet

                  Vill du ha en värmeslinga i bottengruset (jag har en 15 W som funkar utmärkt för 180 L) så skall den i nu.

                  Vill du ha en fin bakgrund i akvariet?


                  Jag skälv köpte ett "komplett" akvarie och vräkte bara i grejerna (grus rötter boklöv men ingen bakgrund). Ångrar mig lite att jag inte planerade mer.

                  Kommentar

                  • stjoham8
                    • January 2007
                    • 14

                    #10
                    gå till närmaste bibliotek,där finns fakta böcker om akvarium och fiskar, ett tips

                    Kommentar

                    • PetitJolie
                      • September 2006
                      • 362

                      #11
                      Köp gärna medel att "bereda" vattnet med. Brukar tycka det känns säkrast i början. Själv använder jag Aqutan vid varje vattenbyte: det binder tungmetaller, förhindrar stress hos fiskarna, ger biologiskt skydd för fiskarnas slemhinna, ger klart vatten och neutraliserar klor.
                      Känns bra att ge dem lite extra skydd, då jag inte litar på att vattnet i kranen är så hälsosamt för ett litet fiskliv.
                      Det andra preparatet jag använder är Nitrivec. Kör hårt med det vid uppstarten av akvariet, då det är som störst risk att åka på nitritspik. Är inte riktigt hundra på vad det är exakt, men antingen är det nedbrytningsbakterier som hjälper till att bryta ner ammonium och nitrit, eller så är det bara något som hjälper bakterierna....
                      Men som sagt, det kan man köra med de första månaderna, men sen kan man ta det lugnt tycker ja, när bakterierna väl har kommit igång. För Nitrivec är inte billigt...
                      En sista sak jag kan tipsa om är att, även om fiskarna ska ha ganska varmt vatten, så ska man inte ta det ur kranen eftersom varmt vatten innehåller tungmetaller(? rätta om jag har fel, men nått sånt är det...) Brukar fylla upp lite halvkallt vatten i en hink som får stå i ett varmvattenbad i några minuter.

                      Obs, allt detta beror på hur känsliga fiskar man har. Många klarar sig ändå, men det är så jag gör, det känns bäst.

                      Som växtnäring kan PMDD rekommenderas. Mkt bättre och väldigt mycket billigare än sånt som finns i affären. Går att beställa på http://www.PMDD.se
                      Hoppas nått kommer till nytta!
                      Senast redigerad av PetitJolie; 13 March 2007, 17:28.
                      /Hann inte med akvarierna, så nu lever jag på andras drömbyggen!

                      Kommentar

                      • Malinitzi
                        • December 2006
                        • 2088

                        #12
                        Nä nu.....

                        Ursprungligen postat av Wictor_88
                        Japp fyll i med sand å vatten. Kolla så tempen är ok Runt en 22 grader (beror kanske vilka fiskar du har men) Sätt i växterna. Låt det sen stilla sig en stund en dag eller mer. Fasst är det guppis eller liknande så tror jag det är ok att släppa i dem ganska fort! Är nästan omöjligt att ta död på dom. Sen ska det självklart finnas en doppvärmare å filter i akvariet.

                        Rätta mig någon om jag har fel!
                        protesterar jag på det bestämdaste. Litet väl tufft att säga att det nästan är omöjligt ta död på en guppy. De kan vara mycket känsliga för bl a vattenkvalitet och snabb inkoppning. Många kan intyga vilken otur de haft med guppyn. Själv har jag ganska livskraftiga exemplar men är lika noga med dem som andra fiskar och skaldjur jag har. Som nybörjare vill man gärna ha fiskarna i omedelbart - det kan bli en dyrbar läxa. Bygg upp ditt akvarie med tålamod.....

                        Kommentar

                        • maricici
                          • March 2006
                          • 303

                          #13
                          Guppy med fyrarummare

                          Ursprungligen postat av Malinitzi
                          protesterar jag på det bestämdaste. Litet väl tufft att säga att det nästan är omöjligt ta död på en guppy. De kan vara mycket känsliga för bl a vattenkvalitet och snabb inkoppning. Många kan intyga vilken otur de haft med guppyn. Själv har jag ganska livskraftiga exemplar men är lika noga med dem som andra fiskar och skaldjur jag har. Som nybörjare vill man gärna ha fiskarna i omedelbart - det kan bli en dyrbar läxa. Bygg upp ditt akvarie med tålamod.....
                          Nyinköpen som kommer direkt från zoobutiken kan man ju vara försiktig med men sedan blir dom hemtama med både dina händer och en vattenkvalitet som är sig rätt lika i din en, två tre, fyra akvarier eller hur många du kan beräknas ha.. Mina hemuppfödda stammar verkar vara helt okänsliga för stress.
                          I
                          MY

                          Kommentar

                          • maria_
                            • March 2007
                            • 2867

                            #14
                            Ursprungligen postat av Malinitzi
                            protesterar jag på det bestämdaste. Litet väl tufft att säga att det nästan är omöjligt ta död på en guppy. De kan vara mycket känsliga för bl a vattenkvalitet och snabb inkoppning. Många kan intyga vilken otur de haft med guppyn. Själv har jag ganska livskraftiga exemplar men är lika noga med dem som andra fiskar och skaldjur jag har. Som nybörjare vill man gärna ha fiskarna i omedelbart - det kan bli en dyrbar läxa. Bygg upp ditt akvarie med tålamod.....
                            Haha, nu kände jag mig så träffad! Hade det inte varit för att djuraffären här håller på att bygga om hade jag nog haft fiskar i nu, jag är så otroligt ivrig! Men sen försöker jag stanna upp i mina akvarieplaner ibland och påminna mig om att jag vill att det ska bli fint också.
                            Med vänlig hälsning,
                            hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

                            Kommentar

                            • Tartaros
                              • February 2007
                              • 66

                              #15
                              Ursprungligen postat av Wictor_88
                              Förstår inte hur ni gör för att ta död på era guppis! Fasen jag hystar dom fram å tillbaka! Vissa åker tilloch med upp i slangen när jag suger ut vatten! de mår prima! Och om de skulle dö några så förökar de ju sig igen ! Ploppade ut ett 20 tal yngel häromdagen. Orkade inte med yngelakvarie men det verkar som om de flesta har klarat sig ..
                              Jag måste säga att du har haft tur eller är skicklig för de flesta guppys jag haft har dött som flugor. Knäckta ryggar och både det ena och det andra.

                              Guppyn är väldigt hårt avlade vilket kan vare en orsak. På mitt arbete har de dock ett akvarium med nästan silvergrå guppys som verkar överleva allt.
                              "I think fish is nice, but then I think that rain is wet, so who am I to judge?"

                              //D.Adams

                              Kommentar

                              Arbetssätt...