Köp av större kar, vad göra med fisken?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • gickan_87
    • November 2003
    • 1873

    Köp av större kar, vad göra med fisken?

    Det är så här att jag har i dagsläget 2 54 l akvarium. Men tänker slå ihop invånarna i ett enda akvarium á 160 l. Det är tänkt att stå där ett av de 54 liters står nu. Alltså måste jag flytta det. Men, hur gör jag det bäst? jag köper ju ett begagnat akvarium med grus, växter pump, värmare och rötter/stenar med, ska jag då tömma 54:a karet innan vi åker och hämter det "nya" eller ska vi vänta med det och tömma det när vi kommer hem? Eller ska jag flytta 54 karet några dagar före innan det är dags att flytta in det nya?

    Hur gör jag på bästa sätt? Vad skulle ni gjort?
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    flytta fisk, växter och filter från det ena 54-litaren till de andra. Flytta på det akvaruimet. Åk och hämta det nya. Inred det och fyll på vatten. I med det nya och det gamla filtret och fisken som ska vara i det karet.

    Kommentar

    • gickan_87
      • November 2003
      • 1873

      #3
      Dör inte fiskarna av att bo så trångt?

      Kommentar

      • Pumba
        • January 2007
        • 345

        #4
        Ursprungligen postat av gickan_87
        Dör inte fiskarna av att bo så trångt?

        Inte under så kort tid.

        Men varför inte vänta med att göra nått åt karet som står hemma,
        jag hade helt klart åkt och hämtat de nya, tvättat rent det och ev grus mm.
        sen tagit fiskarna i 54 liters karet och lagt i de andra, tagit vattnet från 54 litaren som ska flyttas och lägga i hinkar och ha till de nya karet.
        så alltså du tar 54 liter "bra" vatten från ett inkört kar och häller de i de nya stora.

        Kommentar

        • gickan_87
          • November 2003
          • 1873

          #5
          Ursprungligen postat av Pumba
          Inte under så kort tid.

          Men varför inte vänta med att göra nått åt karet som står hemma,
          jag hade helt klart åkt och hämtat de nya, tvättat rent det och ev grus mm.
          sen tagit fiskarna i 54 liters karet och lagt i de andra, tagit vattnet från 54 litaren som ska flyttas och lägga i hinkar och ha till de nya karet.
          så alltså du tar 54 liter "bra" vatten från ett inkört kar och häller de i de nya stora.

          Det låter mycket vettigt. Men själva inkörningen tar ju lång tid. Flera timmar. Hade även tänkt ta det mesta av vattnet från det andra 54 l karet också.

          Kommentar

          • Pumba
            • January 2007
            • 345

            #6
            Ursprungligen postat av gickan_87
            Det låter mycket vettigt. Men själva inkörningen tar ju lång tid. Flera timmar. Hade även tänkt ta det mesta av vattnet från det andra 54 l karet också.

            Ja men alltså du flyttar all fisk till ett 54 liters, så tömemr du de andra 54 litaren i de nya karet och låter de köra in några dagar sen flyttar du sakta över lite fisk i taget.

            Kommentar

            • gickan_87
              • November 2003
              • 1873

              #7
              Ja, just det. Formulerade mig lite fel bara.

              Kommentar

              • _Lena_
                • June 2006
                • 1273

                #8
                Varför köra in utan fisk? Vad ska då mata bakterierna?

                flyttar du med det gamla filtret kan du direkt köra in alla fiskar som belastade det tidigare men halvera matningen. Mata inte helelr ett par dagar innan flytten.

                Jag trodde det du hämtade var bara att köra igång direkt. Annars så hade jag oxå föreslagit.

                hämta
                förbereda det nya karet
                flytta filter och fiskar till den andra 54:an
                spara vatten och alla växter i hinkar
                flytta bort 54:an
                in med det nya
                inred det nya
                i med vatten (det gamla så långt det räcker)
                i med den nya pumpen och värmare och kör igång och låt vara tills vattnet är klart
                i med fisken och den gamla pumpen.
                kör båda pumparna parallelt och mata sparsamt i 2-4 veckor.

                Kommentar

                • NMA
                  • July 2006
                  • 125

                  #9
                  När jag ska byta till ett större kar har jag tänkt att ta med mig mina nuvarande 60 liter över till det nya 180 liters karet och även flytta med filtermaterial över. Det ska då förhoppningsvis bli som ett 66%-igt vattenbyte.

                  Enligt boken jag läste idag ska det funka men ni erfarna kanske är av annan åsikt?
                  www.jonika.nu

                  Kommentar

                  • _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

                    #10
                    Det borde funka jättebra och klara samma belastning som 60-litaren till att börja med. Efter 2-4 veckor kan du tillsätta mer fisk för då är det fullt med bakterier i det nya gruset oxå.

                    Kommentar

                    • Flundran
                      • October 2006
                      • 74

                      #11
                      Köp en större plastback på något ställe, 100Kr kanske det kostar, låt fisken gå där i med ett filter och en doppvärmare. borde fungera fint. Om du nu måste få bort dom gamla karen. Så har du ju kvar mycket av vattnet och filtret, filtrerna går fortfarande.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...