Starta upp ett nytt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tina74marie
    • December 2006
    • 42

    Starta upp ett nytt!

    Hej
    Har just för tillfället väldigt produktiva svärdbärare och fått mycket yngel. Har dem i en yngelbox i det stora karet ,men funderar på att starta upp min man gamla 8 kantiga akvarium som ett litet yngel och karantänskar. Hur gör jag för att få en bra balans i det lilla akvariet. Funderar på att ta vatten från det stora och sen får det ju så klart stå ett tag, men hur länge?
    Upptäckte nyss en annan sorts yngel i karet och gissar att det är från våra skäggmunsmalar. Hittade en lite lustig sak som simmade omkring runt en av våra stora rötter och sög sig fast där liksom, men den såg helt konstig ut. som en gulvit liten bubbla med svans. Jag såg inga ögon eller så. Gissar att det är malarna för vi har bara neontetror och silverhajar i förutom malarna och svärdbärarna.
    Skall jag försöka få upp den i yngelboxen eller hur gör man med såna yngel?
    MvH
    Tina
    Tina74Marie
  • SandraW
    • September 2006
    • 163

    #2
    När jag har startat upp yngelakvarium har jag bara tagit vatten från det stora akvariet, hällt det i det lilla och stoppat i ynglena direkt efter. Har gjort såhär flera gånger och inget yngel har dött. Jag har alltid kört utan sand och med lite flytväxter eller vanliga växter som fått flyta omkring för att det ska vara så lätt som möjligt att göra rent.

    Ang. det andra ynglet vet jag inte riktigt men det går säkert att fiska upp den i yngelboxen eller lägga det tillsammans med svärdbärarynglena i yngelakvariet.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Healena
      • May 2006
      • 1440

      #3
      Starta det hela med vatten från andra akvariet, och krama gärna ur filtret däri också - så får du nyttobakterierna på köpet. Antar du tänker ha pump/filter?! Kul med så mycket "bäbisar"

      Lycka till.
      Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
      // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

      Kommentar

      • tina74marie
        • December 2006
        • 42

        #4
        Hej tack för era svar!
        Ja vi hade nog tänkt att ha en pump i. Akvariet är ju inte så stort (20l) men går det att ha nånog annan liten fisk i som inte äter yngel? HUr sköter man malyngel, vad äter dom, skall dom håvas upp?
        Hittade nu på morgonen ett annat litet, litet yngel, mycket mindre an svärdbärarynglen. Det så till utseendet ut som en svärdbärare men var mycket mindre och nästan helt genomskinlig. Hittade den när den simmade vid ytan. Har nu håvat upp den och placerat den i yngelboxen. Tror nog det är en svärdbärare vad kan det annars va?
        MVh
        tina
        Tina74Marie

        Kommentar

        • tina74marie
          • December 2006
          • 42

          #5
          Det är det tilltänkta yngelkaret som är på 20 liter...
          Tina74Marie

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13131

            #6
            tycker du ska låta skäggmuns ynglena vara kvar där dem är för dem vill inte vara i yngelkasse och inte heller i ett kar utan inredning...
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • tina74marie
              • December 2006
              • 42

              #7
              Tack för svaren! Då får de stanna hos pappa skäggmun, hoppas de får vara ifred för de andra firrarna!
              Tina
              Tina74Marie

              Kommentar

              Arbetssätt...