rädda mig från undergång!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    rädda mig från undergång!

    Hej nu är det så här att mina fiskar, speciellt fjärilscikliderna, andas väldigt snabbt. kan inte hitta spår av någon nitrit, ph osv är perfekt. sen nu bytte jag lite vatten(ca 10%) då kom det likt i förra veckan några små vita prickar över hela ytan. vet inte om det är några sorts avlagringar från mitt vatten eller om det är från akvariet och helt enkelt sköljs upp till ytan vid vattenbyte. någon som har några som helst tips på vad det kan vara? mottaglig för all sorts hjälp!

    /Mvh Oscar
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200
  • woodo
    • January 2007
    • 605

    #2
    kan tillägga att det kommer som "luftbubblor" från mat och liknande, skulle ju iofs kunna vara just luftbubblor men inte sett till dom förr.
    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

    Kommentar

    • polysperma
      • January 2007
      • 550

      #3
      bytte du bara 10%

      här görs 50% byten varje vecka plus slamsugning av gruset.
      Även den bästa akvarist kan fela

      Kommentar

      • macke_fisk
        • December 2005
        • 4442

        #4
        jag tror att det är bara vanliga luftbubblor....och det med att dina fjärilciklider andas snabbt...har de bråkat med varandra så kan de andas snabbt (så gjorde mina när de hade bråkat efter ett tag)....men vänta tills någon annan har svarat på detta istället...jag är inte säker men det är detta jag tror
        MVH macke_fisk

        Kommentar

        • Limia1
          • December 2006
          • 325

          #5
          Vita prickar i ytan, ja det skulle kunna vara luftbubblor.

          Hur länge har akvariet varit igång ?.

          Vilken typ av vattentest använder du, när du mäter nitrit halten ?.

          Hur ofta gör du delvattenbyten ?.


          Har du nyligen gjort någon förändring, som att lägga dit nya dekorationer ?.

          MVH/Anita

          Kommentar

          • polysperma
            • January 2007
            • 550

            #6
            finns ngn sjukdom där fiskarna "flåsar".....
            men självklart hittar jag det inte (fel data)
            Även den bästa akvarist kan fela

            Kommentar

            • macke_fisk
              • December 2005
              • 4442

              #7
              gör 30% vattenbyten i stället och slamsug inte gruset varje vecka ta bara lite över bottnen (synligt skit så som döda växtdelar, mat etc)
              MVH macke_fisk

              Kommentar

              • woodo
                • January 2007
                • 605

                #8
                tack för svaren jo alltså kan ju självklart vara luftbubblor! jag byter väll ca 40% vatten i veckan. det här 10%iga bytet var bara för jag ville ha bort lite skräp.. inte lagt i något nytt :/ om någon vet vad det kan vara för sjukdom som giz nämner vore jag väldigt tacksam. jag kollar nitriten i djuraffär, han använder sånna dära rör med kemikalier... vet inget om det egentligen


                akvariet har varit igång en och en halv månad ca!
                150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  ärr det något av inredningen som spökar? ser i din signatur att du har skifferplattor. har du försäkrat dig om att det är vanlig skiffer och inte alunskiffer? det är nämligen giftiga.
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • woodo
                    • January 2007
                    • 605

                    #10
                    hm ingen aning, dock köpt jag dom i en akvarieaffär.. där dom faktiskt(tro det eller ej ) är väldigt duktiga!
                    150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                    Kommentar

                    • woodo
                      • January 2007
                      • 605

                      #11
                      kan det helt enkelt vara stress? dom har inte varit i akvariet så länge, just cikliderna.. däremot andas malarna VÄLDIGT snabbt dom med.. botiorna har jag svårt att bedömma o scalarerna andas "normalt"
                      150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                      Kommentar

                      • andreassofus
                        • November 2005
                        • 5643

                        #12
                        vad mäter du nitrit med? häftig andning är ett bra tecken på nitrit eller ammonium.
                        Mvh Andreas
                        min zoon
                        msn adress

                        Kommentar

                        • woodo
                          • January 2007
                          • 605

                          #13
                          som sagt mäter hos han i djuraffären, han använder någon slags rör med olika vätskor i :/ ammonium, vad bildas det av? och hur får man bort det ifall det skulle vara problemet?
                          150L: Boliviansk fjärilsciklid, corydoras aeneus, ancistrus, L200

                          Kommentar

                          • andreassofus
                            • November 2005
                            • 5643

                            #14
                            av fiskskiten får du nitrit och ammonium,, försvinner med vattenbyten eller bakteriekultur eller när du har tillräckligt med nyttobakterier i karet.

                            men har nu tex. nitrit i vattnet så börja med vattenbyten varje dag tills nitriten är borta, och köp "nitritremover"
                            inte nitrivec för det tar inte bort nitrit utan förebygger.
                            Mvh Andreas
                            min zoon
                            msn adress

                            Kommentar

                            Arbetssätt...