Nystart, När kan jag sätta i fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia A
    • February 2007
    • 357

    Nystart, När kan jag sätta i fiskar?

    Hej!

    Jag har nyss köpt mitt första akvarium som är på 54-liter och startade upp det i måndags.

    Jag är nu såå sugen på att få sätta i lite fisk, är det för tidigt att sätta i några guppysar i morgon?

    Mvh

    Mia
    Mvh / Mia
  • eriahl
    • April 2004
    • 5681

    #2
    Ta några stycken bara och mata snålt kanske var tredje dag under någon vecka
    "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      make it a month inna du stoppar i fler....
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • alcar
        • April 2005
        • 1398

        #4
        Ursprungligen postat av Miaadr
        Hej!

        Jag har nyss köpt mitt första akvarium som är på 54-liter och startade upp det i måndags.

        Jag är nu såå sugen på att få sätta i lite fisk, är det för tidigt att sätta i några guppysar i morgon?

        Mvh

        Mia

        jag tycker att du ska vänta minst en vecka innan du stoppar i dom första fiskarna och köp bara några få
        mvh alexander
        min zoon: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=516459

        Kommentar

        • Lenmar
          • February 2004
          • 6154

          #5
          Jag tycker gott du kan skaffa dig ett par guppisar som startfisk och mata sparsamt. Några fiskar måste man ju få skaffa som kickar igång akvariet och sedan är det ju kul att ha något att titta på när man beundrar det med juh! Jag förutsätter förstås att du kört igång det med bakteriekultur och annat som behövs vid en nystart.
          Goa hälsningar, Maria Min hemsida
          Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

          Kommentar

          • Mia A
            • February 2007
            • 357

            #6
            Ursprungligen postat av Lenmar
            Jag tycker gott du kan skaffa dig ett par guppisar som startfisk och mata sparsamt. Några fiskar måste man ju få skaffa som kickar igång akvariet och sedan är det ju kul att ha något att titta på när man beundrar det med juh! Jag förutsätter förstås att du kört igång det med bakteriekultur och annat som behövs vid en nystart.
            Bakteriekultur (visst är det Nitrovec) har jag men vad menar du med annat?

            Det blir nog en tripp till djuraffären i morgon.

            Jag längtar såå mycket, visst är det en hane och två honor man brukar ha av guppy?


            Mvh

            Mia
            Mvh / Mia

            Kommentar

            • eriahl
              • April 2004
              • 5681

              #7
              Kolla på dom noga att dom är pigga och även resten i akvariet du köper ur så ingen ligger på botten eller t o m döda.
              "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

              Kommentar

              • Lenmar
                • February 2004
                • 6154

                #8
                Ursprungligen postat av Miaadr
                Bakteriekultur (visst är det Nitrovec) har jag men vad menar du med annat?

                Det blir nog en tripp till djuraffären i morgon.

                Jag längtar såå mycket, visst är det en hane och två honor man brukar ha av guppy?


                Mvh

                Mia
                Det räcker med nitrivec. Ibland kan man få med vattenberedningspreparat och akvariesalt om man köper ett färdigt akvariepaket. Det var väl mer det jag menade med annat... De sistnämnda är inte alls supernödvändiga. Du tillsätter väl lite nitrivec varje dag enligt instruktionerna? I så fall är det definitivt läge för den lilla gruppen med guppys som du nämner.
                Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                Kommentar

                • Mia A
                  • February 2007
                  • 357

                  #9
                  Ursprungligen postat av Lenmar
                  Det räcker med nitrivec. Ibland kan man få med vattenberedningspreparat och akvariesalt om man köper ett färdigt akvariepaket. Det var väl mer det jag menade med annat... De sistnämnda är inte alls supernödvändiga. Du tillsätter väl lite nitrivec varje dag enligt instruktionerna? I så fall är det definitivt läge för den lilla gruppen med guppys som du nämner.
                  Ok, då förstår jag vad du menar

                  Jo, vattenberedningspreparat hade jag i när jag fyllde upp karet, men Nitrivec köpte jag idag av vår lilla lokala djurhandlare (visste inte innan idag att man skulle ha i det innan man stoppade i fisk) så det har jag bara hunnit hälla i idag, men tänkte själklart fortsätta enligt instruktionerna

                  Blev det för tidigt med fisk i morgon då?

                  Mvh

                  Mia
                  Mvh / Mia

                  Kommentar

                  • Healena
                    • May 2006
                    • 1440

                    #10
                    Ursprungligen postat av Miaadr
                    Ok, då förstår jag vad du menar

                    Jo, vattenberedningspreparat hade jag i när jag fyllde upp karet, men Nitrivec köpte jag idag av vår lilla lokala djurhandlare (visste inte innan idag att man skulle ha i det innan man stoppade i fisk) så det har jag bara hunnit hälla i idag, men tänkte själklart fortsätta enligt instruktionerna

                    Blev det för tidigt med fisk i morgon då?

                    Mvh

                    Mia
                    Köp du dina få fiskar imorgon - nitrivecen verkar i samband med fiskarna.
                    Man brukar börja tillsätta nitrivecen en dag före fiskarna flyttar in
                    Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
                    // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

                    Kommentar

                    • Mia A
                      • February 2007
                      • 357

                      #11
                      Tusen tack för era svar!

                      Jag kommer alldeles säkert att komma med fler frågor när akvariet väl fått sina hyresgäster

                      Mvh

                      Mia
                      Senast redigerad av Mia A; 01 March 2007, 18:06.
                      Mvh / Mia

                      Kommentar

                      • Lenmar
                        • February 2004
                        • 6154

                        #12
                        Ursprungligen postat av Healena
                        Köp du dina få fiskar imorgon - nitrivecen verkar i samband med fiskarna.
                        Man brukar börja tillsätta nitrivecen en dag före fiskarna flyttar in
                        Instämmer!
                        Goa hälsningar, Maria Min hemsida
                        Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

                        Kommentar

                        Arbetssätt...