Sila tillbaka akvarievatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Katina
    • January 2006
    • 163

    Sila tillbaka akvarievatten?

    Skulle behöva slamsuga botten på mitt akvarium lite grundligt efter att det stått mörkt över en helg och då fått massa grönslemmiga alger över bottengruset (tändknappen till lysrörsrampen var trasig och innan jag hade hittat det felet hade jag bytt lysrör, glimtändare och transformator, suck). Nu till frågan: Eftersom jag inte vill byta mer än en tredjedel av vattnet (byter varje vecka) så undrar jag om jag kan ta ur mer vatten och sen sila tillbaks det igen genom något? Tyg eller liknande? Någon som har gjort något sådant? (Akvariet är bara på 54 liter så på de två hinkar jag brukar byte hinner jag inte gå över hela botten).
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    bara låta det skickta sig och hälla tillbaka om du nu vill det...
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Katina
      • January 2006
      • 163

      #3
      Okej, du menar låta slammet sjunka ner i hinken och sen hälla tillbaka vattnet utan bottensatsen..... får man inte med mycket skit då?

      Kommentar

      • MagicFingers
        • November 2003
        • 3136

        #4
        Ursprungligen postat av Katina
        Okej, du menar låta slammet sjunka ner i hinken och sen hälla tillbaka vattnet utan bottensatsen..... får man inte med mycket skit då?
        nej du bör kunna klara dig , det é ju minst mödosamt...
        eller så gör du bara ett större vattenbyte..., beror på hur inkört karet är...
        Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

        Nunc Est Bibendum

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13131

          #5
          Ursprungligen postat av Katina
          Skulle behöva slamsuga botten på mitt akvarium lite grundligt efter att det stått mörkt över en helg och då fått massa grönslemmiga alger över bottengruset (tändknappen till lysrörsrampen var trasig och innan jag hade hittat det felet hade jag bytt lysrör, glimtändare och transformator, suck). Nu till frågan: Eftersom jag inte vill byta mer än en tredjedel av vattnet (byter varje vecka) så undrar jag om jag kan ta ur mer vatten och sen sila tillbaks det igen genom något? Tyg eller liknande? Någon som har gjort något sådant? (Akvariet är bara på 54 liter så på de två hinkar jag brukar byte hinner jag inte gå över hela botten).
          ett tips är att ta en strumpa som du sköljt ordentligt och tejpa eller hålla fast den på slangänden och slamsug sedan!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Vic
            • November 2006
            • 1533

            #6
            eller ännu bättre: en nylonstrumpa
            bra idé förresten!
            Mvh Viktor


            Apistogramma för hela slanten!

            Kommentar

            • Katina
              • January 2006
              • 163

              #7
              Strumpa var ingen dum idé, provar nog det! Tack alla!

              Kommentar

              • morrhoppa
                • October 2006
                • 755

                #8
                Fastnar inte all skit i slangen då?
                Man blir inte vuxen bara äldre!

                Kommentar

                • Mr B
                  • September 2004
                  • 1310

                  #9
                  Jag håller med första förslaget. Skiten faller till botten i hinken på någon minut som mest. bara till att slammsuga tills man känner sig nöjd, och sen suga ut sin vanliga tredjedel, för att ersätta med nytt friskt vatten. Tänk på att botten inte ska vara för ren, då blir den näringsfattig, och de bakterier som vi vill ha där nere svälter ihjäl. Inte nog med att de då inte kan sköta avfallet från fiskar osv, de belastar själva akvariet med skräp som inte bryts ner på rätt sätt.

                  B!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...