Klarar sig mina Palettciklider?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karmalicious
    • February 2007
    • 31

    Klarar sig mina Palettciklider?

    Nu när mina juvelciklider är föräldrar är de lite övernitiska. För varje dag som går så verkar yngelstimmet bre ut sig mer, och juvelerna har inga problem med att spöa alla som inte anpassar sig. Mina knivfiskar verkar klara sig bra. De håller sig ganska stilla vid ena sidan. Det har de gjort hela tiden så de lider nog inte så mycket. De får också röra sig ganska fritt om de vill, och blir bara lite bortsjasade. Mina paletter verkar dock betydligt mer utsatta. En verkar ha fått sin stjärtfena tuggad på och de hänger nu båda bakom pumpen, något som jag tror beror på att de blir ganska jagade av juvelerna när de syns.
    Det räcker med att juvelerna får syn på dem så flyger de på dem.
    Jag är ganska orolig och eftersom jag inte har tillgång till något annat akvarium kan jag inte flytta någon av fiskarna.
    Går det här över, och får paletterna bara leva tråkigt ett tag, eller vad gör jag?
  • Lenmar
    • February 2004
    • 6154

    #2
    Läget verkar ju lite akut. Om inte paletterna har ett eget revir i akvariet kanske du skall testa att skärma av med stenar, rötter eller växter så paletterna kan få ha ett eget hörn för sig själva. Om de skall vara förpassade till att stå bakom pumpen så kommer de förr eller senare att stryka med av stressrelaterade sjukdomar/-stillstånd.

    Allt hänger ju förstås på hur stort ditt akvarium är. Juvelciklider är tyvärr lite kända för att dominera och terrorisera.
    Goa hälsningar, Maria Min hemsida
    Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke!

    Kommentar

    • Karmalicious
      • February 2007
      • 31

      #3
      Akvariet är på 200L och det är inte direkt avskärmat i dagsläget. Få dra och handla efter jobbet imorgon så jag kanske kan bygga en liten frizon till mina paletter.

      Allt var frid och fröjd innan ynglen. Det var då juvelerna blev väldigt dominanta. Innan dess upplevde jag faktiskt paletterna som värre.

      Kommentar

      • cikliden2
        • January 2005
        • 434

        #4
        Jag hade problem med mina Jack Dempsey när jag odlade det för några år sedan. Då sågade jag till en genomskinlig plastskiva och borrade lagom stora hål i för cirkulationen och det funkade fint. Visst blev de aggressiva mot varandra men de kunde inte skada varandra vilket var fördelen. Man kan ju även ha en färgad plastskiva så att de inte ser varandra lika bra. Hade den var precis lika hög som rampen..

        Kommentar

        • Karmalicious
          • February 2007
          • 31

          #5
          Jag var inne på något liknande cikliden. Jag provade idag att arrangera om i akvariet före jobbet (kl 5 på morgonen). Jag möblerade om så att jag skapade mer "väggar". Det verkar fungera för paletterna har letat sig fram ser jag nu när jag kommit hem. Juvelerna har minskat sitt revir och det verkar vara mer harmoni i akvariumet. Det var antagligen för öppet förut.
          Förvisso dominerar juvelerna men de drar inte iväg på samma sätt. Antagligen för att de då förlorar uppsyn över "sin" sida.

          Jag kör på det här och ser om inte det kan fungera. Annars blir det nog en plastskiva som du körde på cikliden.

          Det är iaf väldigt sött att alla ynglen blir inträngda i en kruka på natten iaf. Kul med tider att passa (kl 21.30 när ljuset släcks) .

          Kommentar

          Arbetssätt...