Sniglar på köpet...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Agnez
    • February 2007
    • 337

    Sniglar på köpet...

    Häromdan köpte jag växter till mitt nystartade akvaruim på 100 liter. Då jag var hemma ganska sent så satte jag ner växterna som dom var för att senare dela på dom och sätta dom på rätt plats.
    Idag delade jag på dom och nu när det gått några timmar har jag fått nått smått som liknar miniatyrsniglar som sitter på glaset. Jag har inga fiskar ännu och undrar om jag ska låta dom vara , ta bort dom eller vad? Dom kommer ju inte att bli feta här med tanke på att det inte bor några fiskar i tanken ännu som ska ha mat. Om jag hade haft fiskar, hade dom käkat upp dom då?
    Kan ju tillägga att jag är helt novis och suger åt mig alla tips som en svamp.
    En annan fråga när jag ändå håller på...hur länge ska det stå med växter i innan man kan sätta i lite fisk?
    Agnez
  • smurfmats
    • February 2003
    • 3538

    #2
    hej!

    jag skulel låta dem vara. alltid kul med andra djur än fisk tycker jag... matar du inte mycket så håller de sig förhoppningsvis på en lagom nivå. de käkar dessutom alger och matrester vilket bara är positivt!

    ang hur länge karet ska stå, tja det finns olika teorier om det. själv tillhör jag skaran som säger att så fort karet har bra temp för de fiskar du vill ha så kan du börja att släppa i de första firrarna. dock är det viktigt att inte släppa i för många för tidigt. börja med få till en början så att bakterierna i karet kan komma igång så ska det nog gå bra!!

    lycka till!
    tråden om fjärilars lek!

    Kommentar

    • Agnez
      • February 2007
      • 337

      #3
      Men hur stora blir dom där sniglarna då? Man vill ju inte att dom ska stjäla showen så att säga.
      Agnez

      Kommentar

      • smurfmats
        • February 2003
        • 3538

        #4
        hehe, nej det förstår jag och jag tror inte de blir större än nån cm...
        tråden om fjärilars lek!

        Kommentar

        • kariba
          • December 2006
          • 92

          #5
          passa dig noga med matningen som sagt. Eftersom ja ghar mycket yngel i mitt akvarium matar jag lite oftare, numera har jag snigelinvasion.

          Kommentar

          • tummen
            • March 2005
            • 5199

            #6
            Får du stora problem med sniglarna så satsa på praktbotia, de äter sniglar med stor förtjusning...

            Låt akvariet "stå till sig" ett par dagar, om du kan, skaffa annars lite "skit" från ett akvarium som varit igång ett tag och häll i ditt nystartade så kommer "snällbakterierna" igång direkt.
            Thomas "tummen" Wallén

            Min Zoon: http://zoonen.se/minzoon.asp?oid=381023

            Kommentar

            • smurfmats
              • February 2003
              • 3538

              #7
              jag skulle avråda från att köpa praktobotia då dessa fiskar gärna vill ha lite större utrymme än 100 liter...
              tråden om fjärilars lek!

              Kommentar

              Arbetssätt...