Hjälp! Yngel!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Karmalicious
    • February 2007
    • 31

    Hjälp! Yngel!

    Ja, precis så är det. De som kommer ihåg så trodde jag tidigare att mina Juvelciklider hade lite hanky panky, men så hände inget tyckte jag och jag såg inget definitivt. Idag såg jag att det flöt omkring "skit" i akvariet och undrade vad det var. Det är yngel! Det är ca 40 st som simmar runt honan. Hannen drar runt och håller bort alla andra fiskar som nu är förpassade till ett hörn.

    Nu till själva saken. Jag har lite panik. Samtidigt som jag tycker det är jättekul så är jag helt oförberedd och är så ny som akvarist att jag inte har den blekaste vad jag ska göra nu. Jag ska leta info som bara den, men jag behöver all hjälp jag kan få. Vad gör jag? Vad äter de?

    Edit: Jag har nu flyttat över ca 30 av ynglen till en hink. Det fanns lite fler än jag trodde. Ca 20 finns kvar med föräldrarna i akvariet. Ovanför hinken har jag satt en 40W lampa som jag hoppas håller värmen. Frågan är dock vad som händer på natten när jag släcker lampan. Det är inte speciellt varmt i mitt rum och jag kan inte heller påverka temperaturen.
    Senast redigerad av Karmalicious; 25 February 2007, 13:19.
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    jag vet inget om ciklider, men jag tror inte det är bra att ha ynglen i en hink, där blir det mycket snart syrebrist och då kommer alla att dö. bäst mår dom nog i akvariet - om hanen ser till att dom inte blir uppätna, kan dom inte stanna i akvariet ett tag medan du tänker ut något bättre?
    / Ebba

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Du kan inte ha dem i en hink utan pump då kommer de att dö. Häll hellre tillbaka dem i akvariumet. Föräldrarna verkar ju kunna vakta. Eller i en yngelvagga/yngelkar som du har i akvariumet.

      Kommentar

      • Karmalicious
        • February 2007
        • 31

        #4
        Tack för svaren. Jag stoppade dem i en hink men insåg att det inte skulle hålla på något sätt. Det var mest att jag inte riktigt visste vad jag skulle göra. Jag flyttade sedan tillbaka dem efter nån timme när jag hunnit bilda mig lite.
        Mina andra fiskar verkar inte ens intresserade av ynglen. Knivfiskarna som är rejält stora har vid ett par oövervakade tillfällen (när jag matat) varit riktigt nära ynglen, men ändå inte ätit något.
        Stimet har exapanderat och är ganska utspritt nu (till skillnad från igår när alla ynglen låg på botten i ett hörn), men å andra sidan har halva akvariet ockuperats av juvelerna så det verkar inte skapa några problem. Det verkar inte ha varit något bortfall under natten heller så det är tydligen ett par bra föräldrar jag har i vattnet.

        En sak jag undrar är dock varför honan (som inte orange, och inte knallröd?) "flexar" med fenorna. Hon drar ihop och spänner ut dem om och om igen.

        Det vore mest kul om några överlevde. Tufft på något sätt att ha "egenodlade" fiskar i akvariet. Jag är ju så ny i fiskvärlden att jag inte har några stora planer för hur det ska bli. Det känns dock roligt att de verkar trivas såpass att de känner att det är läga att yngla av sig. Jag tänker nog låta allt ske i akvariet som det är nu. Skulle jag märka att de börjar dö av olika anledningar får jag kanske tänka om.
        Senast redigerad av Karmalicious; 26 February 2007, 15:44. Anledning: tillägg

        Kommentar

        • fredd
          • February 2007
          • 3360

          #5
          du kan ju göra som så att du köper ett litet akvarie på 20-40 liter och har yngel i, vet inte riktigt hur ofta dina ciklider kmr yngla av sig men om det är väldigt ofta kanske det är en lösning. Annars kan du ha som lena sa ett plast yngel kar i akvariet. Om du väljer någon av dom lösningarna tycker jag iaf att du ska ha kvar kanske 10-15 stycken yngel i akvariet, det är ju av naturens gång att honan å eventuellt hanen ska få vakta sina yngel. Sen är det alltid kul å se
          www.frfoto.tk

          Kommentar

          • Karmalicious
            • February 2007
            • 31

            #6
            Jag har kollat lite och ett yngelkar verkar ju ganska smidigt. Jag har inte så mycket pengar, och det går ju ändå en del om man ska starta upp ett nytt. Även om det är litet så ska man ändå ha alla prylar och så.
            Den här gången kör jag helt "a naturelle" och låter alla yngel vara med föräldrarna. Det verkar som sagt fungera bra. Nästa gång (förhoppningsvis blir det en sådan) så kanske jag kör på lite "seriösare". Förhoppningsvis har jag både mer pengar, kan mer och är bättre förberedd då.

            Kommentar

            Arbetssätt...