sniglar hos försäljare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lightshinw
    • February 2007
    • 11

    sniglar hos försäljare

    hittade hos min närmsta akvarieförsäljare några sniglar i växttankarna, ska jag undvika att handla växter där, eller spelar det ingen roll ifall det är ett par sniglar eller ej?
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    hehe oroa dig inte det spelar ingen roll. du bör givetvis ta bort sniglarna genom att tvätta växterna ordentligt och titta lite noga så du får bort sniglar som satt sig på bladen. detta skall du göra om du inte vill ha sniglar.
    Men sniglar betyder inte något dåligt asså. de e inget fel om det finns sniglar i akvarium av olika slag.

    jag rekomenderar iaf att du tar bort dem eftersom de förökar sig skitsnabbt och blir jobbiga att få bort då man har dem i akvariet.

    ps vill du ha sniglar så ska du köpa de snygga varianterna
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • wierdalien
      • February 2003
      • 936

      #3
      Ni får faktiskt inte glömma att sniglarna gör en hel del nytta. OCh om dom förökar sig för fort, ja då har ni garanterat matat för mycket...
      -----------------------

      Kommentar

      • Ralle_ciklid
        • February 2007
        • 43

        #4
        Jah fick med sniglar när ja köpte växter dom åt på växterna! inte kul!

        Kommentar

        • lightshinw
          • February 2007
          • 11

          #5
          ok, tack för svar.
          (hmm, undrar hur många trådar jag startat på två dyng här)

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Jag har fått sniglar i nästan alla burkar då det fanns snigelrom kvar på växterna eller att jag bommade några, har tills nu kört med botsior men jag tycker inte att dom rensar tillräckligt bra. Detta är egentligen mot mina principer, men har någon provat antisnigelmedel?

            Kommentar

            • Emmma
              • January 2007
              • 340

              #7
              Detta kan möjligtvis låta som en dum fråga... men hur gör ni för att få snigelinvasion? Jag har fått med enstaka siniglar med växter men de verkar inte ha förökat sig. Nu har jag precis skaffat kulfiskar och de ska ha sniglar, så har ni tips på hur jag får sniglarna att föröka sig? (jag tog de jag hittade hos djuraffären men de verkar ha blivit förintade under natten...) (kantilläggas att hon i djuraffären tittade väldigt konstigt på mig när jag bad att få köpa hennes sniglar...)

              Kommentar

              • rsoderberg
                • February 2007
                • 954

                #8
                Tja hos mig verkar dom inte göra annat än k@$€*a, det är hur mycket som helst och dom kommer från växterna som jag köpte hos djuraffären.

                Kommentar

                • Mosaik
                  • January 2007
                  • 101

                  #9
                  Jag har Posthornsnäckor i mitt akvarium. Det är vackra och intressanta varelser som inte förökar sig speciellt fort om förhållandena i akvariet är bra. Posthornsnäckor bidrar också till att vattnet håller en bra kvalité eftersom de äter upp eventuellt övberblivet foder och multnande växtdelar.

                  Mvh
                  Mattias
                  Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
                  av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

                  Kommentar

                  • Mosaik
                    • January 2007
                    • 101

                    #10
                    Ursprungligen postat av Emmma
                    Detta kan möjligtvis låta som en dum fråga... men hur gör ni för att få snigelinvasion?
                    Om du har Posthornsniglar så kommer de att föröka sig snabbare om du ökar på matningen (vilket sällan är en bra idé). Självklart förökar de sig även om du matar normalt, fast i långsammare takt. Och om du då har fiskar som gillar att äta upp de nykläckta sniglarna så kan det verka som om att de inte förökar sig alls. En bra ide är att be att få några exemplar som vuxit sig stora nästa gång du är i akvarieaffären, så kommer du med lite tålamod märka att de i långsam takt blir fler.

                    Mvh
                    Mattias
                    Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
                    av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

                    Kommentar

                    • Emmma
                      • January 2007
                      • 340

                      #11
                      Ja, det blir fler turer till djuraffärer... har även bett de jag känner med akvarium samla ihop sina... fast de verkade inte ha så många, så om någon i närheten av vällingby har snigelproblem så tar jag gärna emot dem!

                      Kommentar

                      • Mosaik
                        • January 2007
                        • 101

                        #12
                        På Södermalms Akvarieaffär så finns det riktigt fina Posthornsnäckor.

                        Mvh
                        Mattias
                        Sydostasiatiskt sakta cirkulerande med massor
                        av växter samt en del labyrintfiskar och barber.

                        Kommentar

                        • mayday
                          • November 2005
                          • 2085

                          #13
                          Nästan svårt o hitta växter utan sniglar ... har sett visa butiker som kör praktbotier i sina växtkar ... men jag vill snarare ha sniglar ... bra städare dock äter mina ciklider upp dom
                          ______________________________________________

                          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                          Kommentar

                          Arbetssätt...