Lowtech akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #16
    Klart du ska testa sen jag gick över till jordbotten i mitt yngelkar på 20l för ett år sen har jag INGA problem med alger (kan visserligen bero på äpplesnäckorna) och växterna frodas. Jag kan övermata ynglena utan risk för nitritproblem. Byter max 10% varannan vecka. Har en pump/filter som är dimensionerad för ett hälften så stort akvarium. Det funkar bra fast jag får skölja rent pumpen ganska ofta för jord virvlar upp när jag plockar bort växter när karet håller på och växa igen. Har skruv-vallisineria, en stängelväxt, andmat (det var inte meningen) och musselblommor

    Kommentar

    • peter_m_jonsson
      • April 2006
      • 451

      #17
      Ett ytterligare tips är att plantera in malaysiska trumpetsnäckor/sandsnäckor. Dom lever i gruset och hjälper till att städa botten och föra ner näringen till jorden. Kolla annonsmarknaden på zoopet eller fråga om du kan få eller köpa några i din lokala djuraffär. Normalt är dom inget som säljs, men dom brukar ändå ha liftat in i åtminståne något kar. Dom är mellan en och två cm långa och har smalt spetsigt skal.
      En extra bonus är att dom konkurrerar ut skräpsniglarna, och eftersom dom bara kommer upp ur gruset på natten så stör dom inte.

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #18
        Ursprungligen postat av peter_m_jonsson
        Ett ytterligare tips är att plantera in malaysiska trumpetsnäckor/sandsnäckor. Dom lever i gruset och hjälper till att städa botten och föra ner näringen till jorden. Kolla annonsmarknaden på zoopet eller fråga om du kan få eller köpa några i din lokala djuraffär. Normalt är dom inget som säljs, men dom brukar ändå ha liftat in i åtminståne något kar. Dom är mellan en och två cm långa och har smalt spetsigt skal.
        En extra bonus är att dom konkurrerar ut skräpsniglarna, och eftersom dom bara kommer upp ur gruset på natten så stör dom inte.
        Jag köpte på senaste auktionen här i Göteborg köpte jag vad som skulle vara malaysiska sandsnäckor. Visst gräver de och är ganska fina men de förökar sig massor och är uppe även på dagen. Skördar ett 30-tal i veckan och matar våra kulfiskar med.

        Kommentar

        • peter_m_jonsson
          • April 2006
          • 451

          #19
          Min syns aldrig. Man kan iblan se att gruset rör sig, men då får man titta noga.

          Kommentar

          Arbetssätt...