Akvarium för småbarn

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mela
    • February 2007
    • 2

    Akvarium för småbarn

    Min son blir 5 år i maj och vill ha ett akvarium. Jag vill ha tips om det eftersom jag inte är kunnig. Hur stor, vilka fiskar, etc?
  • Richard.R
    • December 2006
    • 1872

    #2
    köp ett 54 liters komplett set
    396L SA biotop
    128L SA biotop
    54L SA biotop
    54L SA biotop

    Kommentar

    • smurfmats
      • February 2003
      • 3538

      #3
      ju större desto bättre tycker jag... vilket pris kan du tänka dig? begagnat eller nytt?
      tråden om fjärilars lek!

      Kommentar

      • Richard.R
        • December 2006
        • 1872

        #4
        köp så stort som plånboken tillåter
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

        Kommentar

        • mayday
          • November 2005
          • 2085

          #5
          Fiskar rekomenderar ja Molly o Guppy
          Billiga o lätta.

          Lite växter och nån rot

          Men säger som andra köp ett 50-100l komplett sett.
          ______________________________________________

          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Platy och svärdbärare är oxå lätta. Äpplesnäckor är bra och enkla algätare.

            Kommentar

            • rsoderberg
              • February 2007
              • 954

              #7
              Köp ett akvarium på minst 100L gärna större, köp hellre begagnat för att få ett stort till ett rimligt pris. I min mening är små akvarier till för erfarna akvarister för dom är mycket svårare att få balans i, tycker att våra akvarieaffärer är mycket oseriösa som säljer tex 54L såkallade nybörjarpaket. När jag jobbade på akvarieaffär såg jag alldeles för många föräldrar som köpte nya små paket till sina barn trots att jag avrådde pga av priset, jag rekommenderade även då att köp hellre begagnat för att det är mycket lättare med stora akvarier men nej. Så då köpte dom paketet och även fisk trots att jag avrådde, sedan kom dom in efter en vecka med en burk med vatten för nu hade alla fiskar dött. Nitrittest köpte dom naturligtvis inte för det är ju roligare att köpa fisk, och efter min mätning så var det naturligtvis knallrött dvs nitritförgiftning. Vart jag vill komma är, tack vare att det blir för svårt att lyckas pga förutsättningarna så slutar det ofta med att akvariet hamnar på vinden. Och så har vi en akvarist mindre, det blir ni föräldrar som kommer att få både betala och sköta det och tro mig när jag säger att det blir både billigare och mindre jobb i längden med ett stort. Ta mitt 160L tex, köpt begagnat på blocket, aluram, alubänk, lysramp, doppvärmare, sand, rötter, stenar, håvar mm, 800kr. Stod och gick med vatten och fisk, växter i, plockade ned det själv och tog med 50L av vattnet startade upp det hemma med bakterier och allt. Inga problem AB, sparade in mellan 1-2 månader av väntan på att få bakterierna på platts och det fungerar perfekt. Nu kan akvarieaffären tjäna pengar på mig med fiskar, växter, tillbehör, foder mm och det blir bara fler och fler akvarier hemma.
              I slutändan gör naturligtvis alla som dom vill, så lycka till med er 5åring 

              Kommentar

              • Pumba
                • January 2007
                • 345

                #8
                Ursprungligen postat av mayday
                Fiskar rekomenderar ja Molly o Guppy
                Billiga o lätta.

                Lite växter och nån rot

                Men säger som andra köp ett 50-100l komplett sett.


                Köp INTE GUPPY, de flesta man får är ofta v skit kvalite och man får plocka upp dessa när de fastnat på pumpen, tror inte de är de roligaste för en 5åring att se, sattsa på Molly, platy och svärdbärare, de är inte sönderavlade som guppyn.

                Sattsa på ett lite störe kar, 54 liter jo visst kan de gå men de kan va svårt att få bra balans och de går inte så mycket fisk i, runt 100liter är nog att föredra, då kan du ha hyfsat med fisk, lättare att sköta osv.
                men de bror ju på vad din ekonomi räcker till.
                köp hellre ett större beg än ett nytt litet, finns många som gett upp efter ett par månader och man kan få ett nästan nytt kar till halva priset, finns dock dem som säljer dyrare än de kostar nya så va vaksam.

                Kommentar

                • mela
                  • February 2007
                  • 2

                  #9
                  Jag tittade på Herkules zoo i Göteborg och de har erbjudande

                  Aquael 112 elelr 102 liters akvarium med pump, värmare, termometer, ramp, rör, håv och trailpack!

                  Endast 895:-

                  Vad tycker ni?

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Ursprungligen postat av mela
                    Jag tittade på Herkules zoo i Göteborg och de har erbjudande

                    Aquael 112 elelr 102 liters akvarium med pump, värmare, termometer, ramp, rör, håv och trailpack!

                    Endast 895:-

                    Vad tycker ni?
                    Bra pris
                    Och ett helt ok paket.
                    Ingår någon ställning?
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    • rsoderberg
                      • February 2007
                      • 954

                      #11
                      Det finns en anledning till att jag rekommenderar ett begagnat akvarium, hitta ett som står och går med vatten och fisk så är det bara att flytta det hem till er med alla bakterier.
                      Det är alltid en risk att starta ett nytt akvarium och få balans, speciellt nybörjare med barn i bilden tenderar att ha alldeles för bråttom. På detta sätt mer eller mindre garanterar ni att det blir fiskar på en gång, och framförallt att det fungerar och får balans. Mycket mindre jobb, billigare + att ni kan lägga era pengar på att köpa dom saker som är roliga!
                      Ett akvarium som står och går läcker inte, och det är inte svårare att flytta hem det än ett nytt.

                      Men ni slipper.

                      Skölja gruset som tar ganska lång tid, sedan är det dimma 1-2 dygn.
                      Köpa växter, några algätande fiskar.
                      Vattenberednings medel eftersom ni har tagit med er hälften av vattnet från den förre ägaren.
                      Bakterier till pumpen.
                      Vänta i ca 2 veckor innan ni här i fler fiskar.
                      Mindre risk för algproblem.

                      Bra att ni har tittat på ett som är större än 100L, som sagt det är ni som kommer att få betala och sköta det. Räkna gärna på mått så ser ni att ett stort inte är så mycket större och här kommer ett exempel.

                      112L 80x35x40 cm
                      222L 110x45x45 cm

                      Kommentar

                      • Måns
                        • June 2002
                        • 191

                        #12
                        Jag skulle satsat på ett 220 liters standarkar med ställning, fiskar och växter. Finns ofta att köpa på blocket för runt tusenlappen, det är köparens marknad så betala inte mycket mer än 1000 kr.

                        Sedan skulle jag komplettera med lite trevliga fiskar.
                        http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=262584&gid=262589

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13136

                          #13
                          Ursprungligen postat av mela
                          Min son blir 5 år i maj och vill ha ett akvarium. Jag vill ha tips om det eftersom jag inte är kunnig. Hur stor, vilka fiskar, etc?
                          Ställ dig först frågan: vill DU ha ett akvarium? för det är du som får sköta det och ansvara för vattenbyten filterskötsel mm... och känner du att det känns spännande att prova så kan jag rekommendera ett mollyhotell! lättskött och komlett paket med en väldigt bra filterlösning!
                          här är ett exempel... (säger man gyppy/mollyhotell i affären så vet dem vad man menar) ett kar av denna modell kan lätt placeras i din sons rum!
                          Senast redigerad av åheim; 19 February 2007, 17:49.
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13136

                            #14
                            oså va det innehåll.. ja sand förståss ochnån rot och nån sten och gärna mycket växter!! om man har ett litet kar så måste man ha små fiskar som tex: neontetra jag kan rekommendera 5-6 räkor, man bör ha flera av dem då dem gillar sällskap och umgås i stim.. du kan kika på artbeskrivningar här på zoopet och se vilka fiskar du gillar!
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Raskens
                              • April 2006
                              • 933

                              #15
                              Vi har ett akvarium som våran dotter fick på sin 6-åriga födelsedag. Vi köpte det i god tid innan hon fyllde år. Gjorde iordning och sen fick hon vänta i en vecka på dom första fiskarna. Det blev tjat och man får förklara att det är ett djur man skall köpa. Vattnet ska bli fult av goda bakterier. Det blir mycket tjat men man måste stå på sig. Våran dotter har ingen tillgång till fiskmaten o kan bara mata med oss. Vi tog henne till Trop hon fick välja några fiskar själv om dom enligt oss passa till akvariet. Ett stim tetror , en kampfisk hane lite amaroräkor valde hon. Hon får göra rent rutorna med algmagneten men hon får inte sköta akvariet på nått sätt, bara titta. Man skall vara helt säker på att dom inte vill ha ett keldjur.
                              Agneta

                              Kommentar

                              Arbetssätt...