Ny startat kar.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fredd
    • February 2007
    • 3360

    Ny startat kar.

    Tjenna!
    Har nu startat mitt nya akvarium, med lite diverse grejer i. Jag har 0.4-0.8mm sand och just nu ser man inte till andra sidan . Jag tänkte jag väntar ett par timmar med å starta pumpen så att "dammet" i akvariet nu lägger sig. Det jag undrar är om jag ska hälla i Easy Balance och Aquasafe redan nu, eller ska jag vänta tills jag kör igång pumpen?
    /w1.
    www.frfoto.tk
  • sucksdorff
    • December 2006
    • 239

    #2
    Häll i redan nu så det stabiliserar sej.

    Kommentar

    • sparven
      • September 2006
      • 148

      #3
      Om du inte ser till andra sidan av akvariet, så har du antingen tvättat gruset dåligt, eller inte tvättat det alls :P

      Det underlättar något att tvätta gruset noga och sen hälla i vattnet försiktigt

      Dock var inte det vad du frågade men jag sa det ändå

      Kommentar

      • Kenny*92
        • September 2006
        • 1919

        #4
        De bästa är att dra igång pumpen för att den suger ju in allt damm.sen när du startar pumpen så kommer den antagligen bösa upp allt igen.Eller när du börjar plantera,lägga i rötter och stenar m.m
        "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

        Travian is The Shit

        Ha D Gött


        ///Mvh Kenny

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Ursprungligen postat av Kenny*92
          De bästa är att dra igång pumpen för att den suger ju in allt damm.sen när du startar pumpen så kommer den antagligen bösa upp allt igen.Eller när du börjar plantera,lägga i rötter och stenar m.m
          Hängde du med där själv.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • sparven
            • September 2006
            • 148

            #6
            Jag hängde med, och det han menade var: "Kör med pumpen igång redan nu, då den suger in en del damm, ifall du skulle ha den avstängd och sätter på den då dammet har lagt sig, så kommer det antagligen att bli lika smutsigt igen, samma sak ifall du planterar växter eller rötter osv."

            Kommentar

            • Kenny*92
              • September 2006
              • 1919

              #7
              Jag gjorde så iaf att jag starta pumpen direkt efter jag fyllt upp.dammet var bort på 1½ dag
              "Akvarie Missbrukare Är Vi Allihopa"

              Travian is The Shit

              Ha D Gött


              ///Mvh Kenny

              Kommentar

              • fredd
                • February 2007
                • 3360

                #8
                okaj, men jag häller i så mycket man ska ha i då å så startar jag pumpen nu. Det borde bli fint.
                Tack för svaren
                www.frfoto.tk

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Vattenberedningsmedel med bakterier gör ingen nytta innan du har något som belastar akvariet, tex en fisk. Sätt igågn filtret och gör akvariet klart. Skölj sen filtret noga för det komemr vara fulllt med damm men inga direkta bakterier. Sätt tillbaka filtret och i med den första fisken och bakteriestarten.

                  Kommentar

                  • fredd
                    • February 2007
                    • 3360

                    #10
                    Ursprungligen postat av _Lena_
                    Vattenberedningsmedel med bakterier gör ingen nytta innan du har något som belastar akvariet, tex en fisk. Sätt igågn filtret och gör akvariet klart. Skölj sen filtret noga för det komemr vara fulllt med damm men inga direkta bakterier. Sätt tillbaka filtret och i med den första fisken och bakteriestarten.
                    okaj, så jag ska inte vänta en vecka då med fiskarna?Har läst det på massa ställen.
                    www.frfoto.tk

                    Kommentar

                    • cikliden2
                      • January 2005
                      • 434

                      #11
                      Precis vad jag också undrar över! Köpte ju ett kar igår på ca 225l och det satt jag igång igår med pump, startbakterier, växter osv. Gruset sköljde jag ur och rötterna med men det har ju gått hela tiden när den andra ägaren hade akvariumet igång.Hur länge kan jag vänta innan jag lägger i fisk? Har också hört en vecka men jag är lite osäker för jag har glömt bort sedan sist-)
                      Fick med fiskar som jag har i ett annat akvarium än så länge som jag tänkte testa med ska jag lägga i dem nu? Det är en botia av något slag och en guppiehona...

                      Kommentar

                      • cikliden2
                        • January 2005
                        • 434

                        #12
                        Mitt kar är inte speciellt grumligt bara en svag "dimma" men hyggligt klart faktiskt.

                        Kommentar

                        • _Lena_
                          • June 2006
                          • 1273

                          #13
                          Nej du ska inte vänta en vecka med fiskar om du häller i bekterier i karet för bakterierna kommer då att dö pga brist på mat. Vänta dock tills akvariet är färdiginrett har bra temperatur och vattnet är klart. Och ha i 1-2 fiskar till att börja med som du sen matar väldigt sparsamt den första veckan. Häll i bakterierna strax innan fisken.

                          Om akvariumet var igång hos den andra ägaren inklusivepumpen hade det bästa varit att starta det med en gång genom att ha pumpen igång hela tiden för då var karet redan igångkört.

                          Krama ur ditt befintliga filter från ditt kar du hade sen förut i ditt nya kar och vänta tills vattnet är klart sen kan du släppa i de två fiskarna.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...