Guppy vs klogroda?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Slinger
    • February 2007
    • 21

    Guppy vs klogroda?

    Hej, jag har en fråga då jag har varit utan akvarie några år under min studietid. Innan hade jag Killis och ett par mindre kar med lite tetror. Nu är jag rookie igen på ämnet akvarier men rejält sugen på att ta upp hobbyn igen. Nu har jag fixat ett åttakantigt 50liters akvarie till kontoret sam jag inrett lite trevligt.

    Där ska det gå ett gäng guppies samt några andra fiskar, eventuellt neontetror. Min kollega som jag delar kontor med vill gärna ha nåt annat i karet än fisk. Då snackar vi alltså om djur (han vill inte ha kundvagnar, lampor eller värktabletter i akvariet utan ett annat djur som inte är fisk)

    Då guppysarna lär yngla av sig undrar jag om man kan ha tex en klogroda i karet, tar inte den ynglen? Vad finns det för andra mysiga saker istället för fiskar? Krabbor? som man kan ha utan att den ger sig på fiskarna?

    Tacksam för svar.
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    #2
    Ursprungligen postat av Slinger
    Hej, jag har en fråga då jag har varit utan akvarie några år under min studietid. Innan hade jag Killis och ett par mindre kar med lite tetror. Nu är jag rookie igen på ämnet akvarier men rejält sugen på att ta upp hobbyn igen. Nu har jag fixat ett åttakantigt 50liters akvarie till kontoret sam jag inrett lite trevligt.

    Där ska det gå ett gäng guppies samt några andra fiskar, eventuellt neontetror. Min kollega som jag delar kontor med vill gärna ha nåt annat i karet än fisk. Då snackar vi alltså om djur (han vill inte ha kundvagnar, lampor eller värktabletter i akvariet utan ett annat djur som inte är fisk)

    Då guppysarna lär yngla av sig undrar jag om man kan ha tex en klogroda i karet, tar inte den ynglen? Vad finns det för andra mysiga saker istället för fiskar? Krabbor? som man kan ha utan att den ger sig på fiskarna?

    Tacksam för svar.
    Klogrodan kommer garanterat att åtminstone försöka ta ynglen och i de flesta fall tror jag den lyckas. Vi har två klogrodor och jag måste trots allt rekommendera dem, de är det häftigaste vi har i vårt kar!!! De har ett så härligt rörelsemönster... Men om ni nu ska ha den ihop med guppy så bör ni köpa dvärgklogroda, som inte blir lika stor. Dessutom är karet för litet för en klogroda (xenopus). Det finns dock risk att även den lilla tar yngel.



    Krabba skulle inte jag rekommendera, iaf inte om du har fiskar som går ner på botten på natten. Vi köpte en och det första den gjorde direkt när den kom i karet var att attackera alla som kom i närheten av den. På morgonen fick vi ta upp en död platy som var avklippt på mitten. Nej, rekommenderas inte!

    Räkor då? Kan inte så mycket om dem, men det kan ju vara något?

    Lycka till!

    Kommentar

    • Slinger
      • February 2007
      • 21

      #3
      Ok, jo det var ju en dvärgklogroda jag menade, som sagt så rör de sig ju mycket och jag gillar dem men jag vill ju helst ha några yngel kvar så jag börjar med fiskarna och satsar på dem först och främst.

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Jag rekomenderar äpplesnäckor, stora och snygga. De äter inte yngel utan alger. Massor av alger.

        Kommentar

        • wierdalien
          • February 2003
          • 936

          #5
          Neontetrorna lär också försöka (och lyckas) ta guppy yngel
          -----------------------

          Kommentar

          • Slinger
            • February 2007
            • 21

            #6
            hmm, då vore jag glad om ni kommer med några förslag på fredliga fiskar som kan trivas med mina kommande guppysar. Förutom Black Mollys som jag inte är förtjust i. Alternativet är att enbart köra med guppysar, i så fall hur många till mitt 50literskar?

            Fan vad gött det ska bli att få i ordning på akvariet...

            Kommentar

            • sucksdorff
              • December 2006
              • 239

              #7
              Svärdbärare är väl en underbar fredlig fisk tycker jag. Ynglar av sej ganska lätt också.

              Kommentar

              • Slinger
                • February 2007
                • 21

                #8
                japp, ett par svärdbärare lär det bli, såna har jag haft förut... dem gillade jag starkt och de gjorde sig bra mot den svarta bakgrunden...

                Kommentar

                • eriahl
                  • April 2004
                  • 5681

                  #9
                  Om det är 50L burken så är platy lämpligare än svärdbärare. Finns i samma färger men blir inte lika stora
                  "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                  Kommentar

                  • Slinger
                    • February 2007
                    • 21

                    #10
                    Har varit ner till kontoret och tittat idag. Mätte och konstaterade att akvariet är på 60 liter. Tempen ligger på 25 grader och engelsk sjösten, lite lavastenar, pump och doppvärmare lade jag i i fredags morse och det funkar bra. Akvariet har varit igång i 3 dar nu. Dock tycker jag att vattnet ser något något ljusgult ut, men jag är inte helt säker. Imorron blir det en tur till zoo-affären för inköp av lite växter samt några fiskar. Något annat jag bör tänka på eller har missat?

                    Kommentar

                    • eriahl
                      • April 2004
                      • 5681

                      #11
                      Köp bara några fiskar och mata väldigt försiktigt i början. Behöver inte mat varje dag ens
                      "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                      Kommentar

                      • Slinger
                        • February 2007
                        • 21

                        #12
                        Tänkte börja med 2 guppyhanar och 4 honor och se om de trivs sen vänta någon vecka och eventuellt komplettera med några neontetror för att vara på de säkra sidan... växter ska också inhandlas imorron som sagt och det ska bli gott om ställen där fiskarna kan dra sig tillbaka

                        Kommentar

                        • Slinger
                          • February 2007
                          • 21

                          #13
                          Sådär, nu har det blivit mycket bättre och det verkar som om allt fungerar perfekt, fiskarna verkar trivas bra och vattnet ser bra ut nu.

                          Kommentar

                          • Malinitzi
                            • December 2006
                            • 2088

                            #14
                            Mer grodinfo..

                            Ursprungligen postat av Slinger
                            Hej, jag har en fråga då jag har varit utan akvarie några år under min studietid. Innan hade jag Killis och ett par mindre kar med lite tetror. Nu är jag rookie igen på ämnet akvarier men rejält sugen på att ta upp hobbyn igen. Nu har jag fixat ett åttakantigt 50liters akvarie till kontoret sam jag inrett lite trevligt.

                            Där ska det gå ett gäng guppies samt några andra fiskar, eventuellt neontetror. Min kollega som jag delar kontor med vill gärna ha nåt annat i karet än fisk. Då snackar vi alltså om djur (han vill inte ha kundvagnar, lampor eller värktabletter i akvariet utan ett annat djur som inte är fisk)

                            Då guppysarna lär yngla av sig undrar jag om man kan ha tex en klogroda i karet, tar inte den ynglen? Vad finns det för andra mysiga saker istället för fiskar? Krabbor? som man kan ha utan att den ger sig på fiskarna?

                            Tacksam för svar.
                            http://www.groda.tk Lycka till med ev. groda, de är häftiga...

                            Kommentar

                            • pallen
                              • February 2007
                              • 22

                              #15
                              Guppyna kommer också att ta sina egna yngel! De ser det bara som mat, så se upp där!

                              Mvh
                              Peter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...