Riktig nybörjare!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • liinkan
    • February 2007
    • 1

    Riktig nybörjare!

    Hej, jag tänkte starta ett 54 l kar för främst kampfiskar, 1 hane och 4-5 honor men har ett par frågor som jag inte fått svar på än. Några allmänna tips till att börja med?

    Jag har läst att man ska ha gömställen till honorna för hanen kan bli rätt aggresiv? Vad rekommenderar ni som vet vad det handlar om? Vad brukar funka i allmänhet? Kan man ta något från naturen? Hur gör man med det för att det ska bli så rent att jag kan ha det i karet isåfall? När jag har gjort iordning allt med karet tills jag har fyllt det med all inredning och efter alla kemikalier man ska hälla i, hur länge ska man vänta innan man lägger i fiskarna?

    Och kan jag ha några andra fiskar med kampfiskarna? Blir karet förlitet då eller kan jag skaffa lite neontetror? Jag gillar Eldstjärtar också, går de ihop med kampfiskar? Några tips på färgrika fiskar som går ihop med kampfiskar?

    Vilka malar kan jag ha tillsammans med kampfiskar? Jag tänker på Kuhli-ålar, mest för att dom är fina men vilka malar håller renast? Kan man ha olika sorters malar?

    Tack på förhand! // Linkan
  • Jenny_E
    • July 2004
    • 661

    #2
    Växter, stenar och rötter är bra som gömställen. Finns att köpa men stenar och rötter kan även tas från naturen. Brukar skrubba ordentligt och koka innan jag lägger i (rötter läggs i blöt några dagar för att sluta färga av dig).
    Finns nog stensorter etc som lämpar sig bättre och sämre för akvarier, det har jag inte jättestor koll på.
    Vänta några dagar efter kemikalierna men någon längre tid behövs inte, men lägg inte i alla fiskar samtidigt utan börja försiktigt och fyll på efter 2 veckor eller så.
    Några neontetror eller liknande kan du ha, akvariet är för litet för eldstjärtar.
    De allra flesta malar går ihop med kampfiskarna på så sätt att de inte bråkar eller så, men kolla artbeskrivningarna på zoopet så de har så lika krav på omgivningen som möjligt.
    Renast tycker jag sugmalar, typ ancistrus, håller. Pansarmalar är väl också ganska duktiga på att ta skit men inte alger.
    Kuhliålar är fina, vet inte hur rent de håller dock. De jag haft tidigare har haft en tendens att gömma sig konstant och bara visa sig någon enstaka gång.

    Hoppas du fick lite svar i alla fall, och lycka till =)

    Kommentar

    Arbetssätt...