Äntligen fiskar i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • topcabbie
    • January 2007
    • 128

    Äntligen fiskar i karet

    Det är en dröm som gått i uppfyllelse.
    Året var 1967 och jag gick i tredje klass när vi fick en ny klasskompis. Han hade akvarium - ett sånt där kittat med fula hörn av plåt. Men en helt ny värld öppnades för mig och varje gång vi var hemma hos honom fastnade jag framför glaset för att titta på Guppy, Black Molly och Svärdbärare.
    Sedan följde åratal av resultatlöst tjat på morsan, och senare hustrun.
    Jag fick nöja mig med att läsa böcker om akvariehobbyn och har många gånger, till och med på fest och vid familjehögtider, fastnad i timtal framför akvarier.
    Äntligen har min situation ändrats och jag har införskaffat mitt första akvarium, ett 160 liters.
    Tanken är att det ska vara sydamerikainspirerat och jag har inrett det med ett par rötter och en del växter. Efter att ha haft igång filtret i två veckor med startkultur (Sera Stress-Zyme) och kollat värden noga har jag nu äntligen skaffat mina första fiskar. 10 Dolkstickstetror och 6 Corydoras Melini.
    Jag tror att alla kan förstå att jag har svårt att slita mig från rutan. Sitter trollbunden och kollar in när de utforskar sin nya miljö.
    Jag är såld och ser fram emot många roliga timmars fridsamt pysslande med denna lilla minivärld.
    Hälsningar från en mycket lycklig man.
    /Roland
    Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
    (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
    Hemsida Mina akvarier
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Det är bara att gratulera, men du ska inte tro att det stoppar här.....
    Skulle tro att om ditt intresse håller i sig så kommer du snart att kolla in var du kan ställa nästa kar, tro mig jag vet!
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Glenn
      • April 2002
      • 3904

      #3
      Välkommen ner i akvarieträsket Precis som ansjo säger har det varit för mig med

      Roliga mått på karet också, har nästan samma mått själv 90*35*42cm
      Mvh /Glenn

      Min Zoon

      Kommentar

      • Richard.R
        • December 2006
        • 1872

        #4
        Vackert
        396L SA biotop
        128L SA biotop
        54L SA biotop
        54L SA biotop

        Kommentar

        • topcabbie
          • January 2007
          • 128

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Det är bara att gratulera, men du ska inte tro att det stoppar här.....
          Skulle tro att om ditt intresse håller i sig så kommer du snart att kolla in var du kan ställa nästa kar, tro mig jag vet!
          Har redan börjat snegla, tro mig!!!
          /Roland
          Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
          (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
          Hemsida Mina akvarier

          Kommentar

          • MaxRobban
            • August 2006
            • 1048

            #6
            Trevligt att få ta del av din start... man ska aldrig ge upp, låter som du trivs riktigt bra som akvarist. Ser att du bor i Hässelby och då har du nära till flera butiker också med bra utbud. Har du tankar om att skaffa ngn Dvärgciklid som sällskap ?

            Lycka till

            Robban

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Härligt att läsa

              Du kommer få många kvalitetstimmar framför (och ibland i) karet, tror jag!
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • rsoderberg
                • February 2007
                • 954

                #8
                Vilken tur för dig som bor nära Akvarielagret, Christer har en fisk hemma nu som är ca 3-4cm fullvuxen som är ny. Den är troligen aldrig odlad och ser nästan ut som en mini röding otroligt vacker.

                Kommentar

                • topcabbie
                  • January 2007
                  • 128

                  #9
                  Ursprungligen postat av MaxRobban
                  Trevligt att få ta del av din start... man ska aldrig ge upp, låter som du trivs riktigt bra som akvarist. Ser att du bor i Hässelby och då har du nära till flera butiker också med bra utbud. Har du tankar om att skaffa ngn Dvärgciklid som sällskap ?

                  Lycka till

                  Robban
                  Har nog varit runt i de flesta butiker i närheten som har fisk. Känner mest förtroende för Akvarielagret och Vinsta Zoo. Tycker också att det är en del dumt prat hos en del butiker - lite som den som läst rubrikerna i en halv akvariebok och sedan uttalar sig som varande expert, med väldigt totalitära och oomkullrunkeliga fakta.

                  Funderar på antingen fjärilsciklid eller kakaduaciklid, men vill ta det lite lugnt med belastningen och se att allt funkar innan jag vräker på för mycket.
                  /R
                  /Roland
                  Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
                  (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
                  Hemsida Mina akvarier

                  Kommentar

                  • topcabbie
                    • January 2007
                    • 128

                    #10
                    Ursprungligen postat av rsoderberg
                    Vilken tur för dig som bor nära Akvarielagret, Christer har en fisk hemma nu som är ca 3-4cm fullvuxen som är ny. Den är troligen aldrig odlad och ser nästan ut som en mini röding otroligt vacker.
                    Vad är det för fisk?
                    Jag menar, han har ju en del att välja på...
                    /R
                    /Roland
                    Diabole in phoca mea, credo ut solana sunt vocare!
                    (Djävlar i min själ, tror jag icke potatisarna äro kalla!)
                    Hemsida Mina akvarier

                    Kommentar

                    • rsoderberg
                      • February 2007
                      • 954

                      #11
                      Snacka med Gabby, fråga efter en ny liten fisk som nästan ser ut som en röding då vet hon. Har funderat hela dagen, kan inte komma på namnet.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Låter som Microrasbora sp galaxy, länk om denna snygging här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...ghlight=galaxy
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • MaxRobban
                          • August 2006
                          • 1048

                          #13
                          Sist jag var på Akvarielagret hade de fina kakaduaciklider där.. men låter som en god idé eller Fjärilsciklider.. men funkar ju bra att ha bägge också då de har olika revirbetéende.. bara man tycker det finns plats... men får du in ngn Dvärgciklid så kommer du sitta än mer vid rutan då deras beteenden är så intresseanta att studera...

                          hälsn Robban

                          Kommentar

                          • rsoderberg
                            • February 2007
                            • 954

                            #14
                            Ursprungligen postat av ansjo
                            Låter som Microrasbora sp galaxy, länk om denna snygging här: http://www.zoopet.com/forum/showthre...ghlight=galaxy
                            Bra jobbat Anders, där är den vacker eller hur?

                            Kommentar

                            • figo
                              • October 2004
                              • 480

                              #15
                              Ursprungligen postat av topcabbie
                              Det är en dröm som gått i uppfyllelse.
                              Året var 1967 och jag gick i tredje klass när vi fick en ny klasskompis. Han hade akvarium - ett sånt där kittat med fula hörn av plåt. Men en helt ny värld öppnades för mig och varje gång vi var hemma hos honom fastnade jag framför glaset för att titta på Guppy, Black Molly och Svärdbärare.
                              Sedan följde åratal av resultatlöst tjat på morsan, och senare hustrun.
                              Jag fick nöja mig med att läsa böcker om akvariehobbyn och har många gånger, till och med på fest och vid familjehögtider, fastnad i timtal framför akvarier.
                              Äntligen har min situation ändrats och jag har införskaffat mitt första akvarium, ett 160 liters.
                              Tanken är att det ska vara sydamerikainspirerat och jag har inrett det med ett par rötter och en del växter. Efter att ha haft igång filtret i två veckor med startkultur (Sera Stress-Zyme) och kollat värden noga har jag nu äntligen skaffat mina första fiskar. 10 Dolkstickstetror och 6 Corydoras Melini.
                              Jag tror att alla kan förstå att jag har svårt att slita mig från rutan. Sitter trollbunden och kollar in när de utforskar sin nya miljö.
                              Jag är såld och ser fram emot många roliga timmars fridsamt pysslande med denna lilla minivärld.
                              Hälsningar från en mycket lycklig man.
                              Riktigt snyggt!
                              Ett litet tips är att sätta på någon mörk bakgrund på baksidan. Skillnaden skulle bli STOR.

                              Lycka till iaf!
                              m.v.h figo. 170 L ,45 L ,21 L

                              Kommentar

                              Arbetssätt...