Stilla neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Stilla neontetror

    Våra neontetror har på senaste tiden blivit så stillastående. De står tillsammans i samma hörn i princip hela tiden. Alla värden verkar okej, och jag ser inga tecken på sjukdom egentligen. Dock har vi haft några fiskar som dött senaste två månaderna - en otocinclus, en pleco, en klogroda och en scalar. Alla dessa dog ganska snart efter inköpet dock, inom ett par veckor.

    Men jag är lite orolig att det trots allt är något problem? Alla värden verkar okej - nitrit 0, nitrat 20, gh 5,0, kh 7,0 och pH 7,2. De äter men sedan snabbt tillbaka till sitt hörn.

    Vi byter vatten varje vecka. Lite algproblem på växterna men inget annat särskilt som vi kan se. De bor tillsammans med platy, botia histrionica, ancistrus, scalarer, siamesisk algätare och otocinclus.

    Någon idé?
  • gigardt
    • February 2003
    • 772

    #2
    Jag skulle tro att det är scalarerna de aktar sig för.
    När scalarerna blir stora nog så kommer neontetrorna försvinna en efter en.
    MvH Richard
    600l Sydamerika(invånare se nedan)
    7st Geophagus Altifrons 4st Heros sp."red shoulder" 5st L-134 2st L-027 xingu 1st L-199 1st L-128 4st L-333 2st L-273 2st L-262 2st L-239 1st L-264 3st L-114 2st L200 2st L-260 6st L-183 12st Vinkeltetror 20st Colombiatetror 11st C.schwartzi
    500l innedamm(Koi)
    4500l Damm(Koi)
    125l yngelburk
    400l (se invånare nedan) 10st Puntius deniisoni 1st L015 1st L002 3st L104 1st LDA01 2st L204 2st L165 8st C.trilineatus

    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av gigardt
      Jag skulle tro att det är scalarerna de aktar sig för.
      När scalarerna blir stora nog så kommer neontetrorna försvinna en efter en.
      MvH Richard
      Okej, det kan säkert vara så. Från början hade vi två små scalarer och då var tetrorna framme mer. Sedan har vi skaffat tre något större och nu håller de sig undan så du har säkert rätt!

      Fast jag undrar jag om scalarerna kommer bli särskilt stora för de lär väl dö... Bägge de två små scalarerna har dött. Den ena dog en eller två veckor efter vi köpt dem och idag efter jag skrev förra inlägget hittade jag den andra lilla. Vi hade haft dem i ca 1-2 månader. De tre större lever än, men de håller sig gömda bland växterna ibland, som om de inte vore riktigt nöjda. De äter i alla fall. Den enas fenor ser väldigt märkliga ut, fransiga på topparna och ryggfenan har börjat sloka upptill häromdagen. Märkligt. Vi har 25 grader och pH 7,2 så det bör ju fungera. Fransiga var fenorna redan när vi fick honom iofs.

      När vi byter vatten så blir det en himla aktivitet bland alla fiskarna. Då är det ju extra syrerikt i vattnet, mycket bubblor och så. Kan det vara att det är för syrefattigt vatten? Vi har riktat pumpens mynning så att vi får kraftig ytvattenrörelse. Det bör väl ändå räcka?

      Kommentar

      • Nitra98
        • June 2005
        • 1987

        #4
        Ursprungligen postat av gigardt
        Jag skulle tro att det är scalarerna de aktar sig för.
        När scalarerna blir stora nog så kommer neontetrorna försvinna en efter en.
        MvH Richard
        Det är inte säkert, jag har glödbandstetror med mina fullvuxna scalarer och det går hur bra som helst! De stimmar jättefint när scalarerna leker men däremellan simmar de runt i hela karet.
        Min zoon

        Kommentar

        • rebecka_o
          • December 2006
          • 348

          #5
          Ursprungligen postat av Nitra98
          Det är inte säkert, jag har glödbandstetror med mina fullvuxna scalarer och det går hur bra som helst! De stimmar jättefint när scalarerna leker men däremellan simmar de runt i hela karet.
          Jaså, undrar då varför mina står så där... Kan det vara grodorna eller botiorna som de är rädda för? Det är inte ens att de stimmar utan de står på samma ställe, i ett stim. Just nu har tre gett sig iväg på en avstickare, men det tillhör ovanligheten.

          Kommentar

          • Knyttet
            • December 2006
            • 646

            #6
            Hur många neontetror har du? Våra blev väldigt tråkiga när de tyckte att stimmet var för litet. Då satt allihopa gömda i en växt hela dagarna. När vi köpte ett gäng nya kompisar till dem så kom de ut o betedde sig som vanligt igen.
            min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

            Kommentar

            • rebecka_o
              • December 2006
              • 348

              #7
              Ursprungligen postat av Knyttet
              Hur många neontetror har du? Våra blev väldigt tråkiga när de tyckte att stimmet var för litet. Då satt allihopa gömda i en växt hela dagarna. När vi köpte ett gäng nya kompisar till dem så kom de ut o betedde sig som vanligt igen.
              Vi har 10 st. Är det för litet?

              Kommentar

              • rsoderberg
                • February 2007
                • 954

                #8
                En fråga, hur stort är akvariet?

                Kommentar

                • Knyttet
                  • December 2006
                  • 646

                  #9
                  Ursprungligen postat av rebecka_o
                  Vi har 10 st. Är det för litet?
                  Det beror nog på om vad det finns för andra fiskar i akvariet (om det finns nån som de är rädda för) och ev också på hur stort akvariet är.

                  Om du känner för att testa skulle du kunna köpa några till, men jag kan inte lova att det funkar. Jag kommer inte ihåg hur många det var vi hade när våra gömde sig i busken, kan ha varit 8 men jag är osäker.
                  min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                  Kommentar

                  • rebecka_o
                    • December 2006
                    • 348

                    #10
                    Ursprungligen postat av rsoderberg
                    En fråga, hur stort är akvariet?
                    180 L.

                    Kommentar

                    • rsoderberg
                      • February 2007
                      • 954

                      #11
                      Tror att det är scalarerna dom aktar sig för, det är inte något jätteakvarium dom simmar i.

                      Att det blir mycket mer aktivitet när du gör vattenbyten, har du mätt nitrit?

                      Kommentar

                      • rebecka_o
                        • December 2006
                        • 348

                        #12
                        Ursprungligen postat av rsoderberg
                        Tror att det är scalarerna dom aktar sig för, det är inte något jätteakvarium dom simmar i.

                        Att det blir mycket mer aktivitet när du gör vattenbyten, har du mätt nitrit?
                        Ja, nitriten är noll. Alla värden är okej. Men det är alltså bara mer aktivitet precis i anslutning till bytet, de närmsta timmarna efteråt. Då när det är mycket småbubblor i vattnet. De övriga fiskarna är alltid aktiva, även om de är ännu mer aktiva just vid vattenbytet. Tetrorna däremot är bara aktiva vid vattenbytet.

                        Kommentar

                        • Knyttet
                          • December 2006
                          • 646

                          #13
                          Mina tetror rör sig i hela akvariet trots att de bor med bl a 5 st scalarer. De bryr sig oftast inte särskilt mkt om att bilda något vidare stim heller, utan far omkring lite hursomhelst.
                          min zoon: http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=849877

                          Kommentar

                          • rebecka_o
                            • December 2006
                            • 348

                            #14
                            Ursprungligen postat av Knyttet
                            Mina tetror rör sig i hela akvariet trots att de bor med bl a 5 st scalarer. De bryr sig oftast inte särskilt mkt om att bilda något vidare stim heller, utan far omkring lite hursomhelst.
                            Ja sådär gjorde mina oxå i början.

                            Märkligt att de är så tetiga nu...

                            Kommentar

                            Arbetssätt...