Totalrengöring?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emmelie
    • August 2006
    • 107

    Totalrengöring?

    Det är så att jag har haft igång mitt akvarium i lite över ett halvår och de funkar ju sådär. de dör fiskar lite då och då och för det mesta är det guppys, de andra fiskarna dör inte. sen undrar jag då när man ska göra storrengöringar? att man tvättar gruset och tar ur alla fiskar och sådär. planterar om växterna mm. ska man vänta i upp till ett år? eller ska man göra det när det ser förjävligt ut?
  • JLi
    • December 2004
    • 773

    #2
    Beror litet på hur det funkar. Själv gör jag det med 2-3 års intervaller
    h. Johan

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13134

      #3
      NEJ NEJ!!! aldrig storrengöringar... skrapa rutor, rengöra filtret i i ljummet vatten när man ser att cirkulationen avtagit och möjligen försiktigt slamsuga botten och givetvis regelbundna vattenbyten mer ska man inte göra! blir karet igengrott av skit så har man ett för litet filter som inte klara fisk och mat belastningen och då bör man åtgärda det!
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • Henrik_von_Jyndevad
        • January 2006
        • 272

        #4
        Ursprungligen postat av Emmelie
        Det är så att jag har haft igång mitt akvarium i lite över ett halvår och de funkar ju sådär. de dör fiskar lite då och då och för det mesta är det guppys, de andra fiskarna dör inte. sen undrar jag då när man ska göra storrengöringar? att man tvättar gruset och tar ur alla fiskar och sådär. planterar om växterna mm. ska man vänta i upp till ett år? eller ska man göra det när det ser förjävligt ut?
        Hejsan!
        Du verkar ha problem med vattenvärdena. Gör ett stort delvattensbyte (50%) en gång, en vecka senare 25% sedan håll dig till att alltid byta ut ca 10-15% varje vecka (ska man alltid göra, det viktigaste som finns för en akvarist). Mata sparsamt för att undvika en nitrit-chock samt för att hålla ammonium och ammoniak-värdena nere. Själv matar jag två gånger om dagen (väldigt sparsamt) varannan dag. Om du inte redan har så köp gärna vattentester så du kan kolla vart felet ligger. Hoppas det löser sig!

        Storvattenbyten ska man helst aldrig göra. För att undvika det är förutsättningen att man har en bra bakteriekultur. Ha gärna en pump med stor filteryta (PPI 10 maskstorlek på filtert). Det är i filter samt i grus som bakteriekulturen blir som bäst. Oftast så är det bättre att köpa en pump som är till ett större akvarie och sedan sänka flödet så inte fiskarna flyger iväg. Allra bäst är dock om man kan investera i ett så kallat ytterfilter. De tar nämligen inte upp någon yta i själva akvariet samt att deras filteryta oftast är betydligt större än något innerfilter.
        Glöm inte att man aldrig får rensa sitt filter i varmt vatten!
        Lycka till!
        MVH Henrik Goth
        MVH Henrik

        Kommentar

        • Healena
          • May 2006
          • 1440

          #5
          Akvariegukka är bra smuts - så storrengör aldrig!
          Slamsug botten vid delvattenbyte bara - det räcker.
          Kramar / Helena ..... 30 L , 62 L & 115 L
          // Se upp för geten framifrån, för hästen bakifrån - och för människan från alla håll //

          Kommentar

          • rsoderberg
            • February 2007
            • 954

            #6
            Hej. För en 7-8 år sedan jobbade jag 3 år på akvarieaffär och jag har alltid funderat på hur denna fråga om totalrengöring har uppkommit? Jag vet inte hur många gånger det har kommit in kunder som säger hjäääälp, jag städade akvariet igår och nu är alla fiskar döda eller sjuka vad är det för fel?

            Fråga 1. Hur ofta byter ni vatten? Svar aldrig vi fyller bara på när det dunstar.
            Fråga 2. Hur ofta gör ni rent filtret? Svar 1 gång per år eller när den slammar igen.
            Fråga 3. Hur ofta mäter ni tex nitrat? Svar aldrig.
            Fråga 4. Hur stort akvarium har ni? Svar 50-70 liter.
            Fråga 5. Hur många fiskar har ni? Massor.
            Fråga 6. Hur ofta gör ni storrengöring där allt tas ut och sanden kokas? Svar 1 gång per år eller när det ser skitigt ut.

            Ja inte vet jag varför denna osanning finns där ute, men den dödar fler fiskar än alla sjukdomar tillsammans kanske lite överdrivet.

            Lyssna på dom som säger följande!

            Ett akvarium på 50-70 liter är inte ett bra nybörjarakvarium, köp ett på mins 100l gärna större.
            Ha inte för bråttom när akvariet tas i bruk första gången.
            När ni köper akvariet, be någon i butiken klämma ut en svart sörja från något filter i en påse som ni häller i akvariet så ni får in bakterier på en gång.
            Belasta det långsamt.
            Mata inte för mycket, har aldrig sett en fisk som svultit ihjäl men sett en massa dö av att vattnet har kollapsat pga av för mycket mat.
            Slamsug botten 1 gång i veckan där 25-30% av vattnet byts.
            Skrapa framrutan så att algerna försvinner 1 gång i veckan.
            Byt lysrören 1 gång per år då dom inte håller rätt våglängd på ljuset längre än så, växterna mår då toppen och det blir inte en massa problem med alger.
            Sedan anser jag personligen att det är överlägset med ytterfilter där man sätter en filterpatron på insugningsröret, det sköljer man varje vecka och filtret i pumpen behöver bara göras rent ungefär var 6te månad. I finns det makaroner och biobollar som sörjer för massor med goda bakterier, så risken att akvariet ska fungera bra är mycket större. Man behöver inte köpa svindyra Eheim utan det duger utmärkt med tex TetraTec, när jag startar ett nytt akvarium så kopplar jag på det nya filtret på ett gammalt akvarium på dom gamla slangarna (snabbkopplingar) Och vise versa, då startar den nya burken direkt utan problem.

            Sedan finns det en massa olika sätt att få det att fungera, detta har fungerat för mig i över 30 år.

            Kommentar

            Arbetssätt...