Behövs tillsatser etc.?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • bombom
    • January 2007
    • 1

    Behövs tillsatser etc.?

    Jag ska starta upp mitt gamla akvarium. Behöver jag köpa tillsatser? Alltså det finns ju vattenberedningsmedel, växtnäring etc. Blir det en bättre start för akvariumet eller är det bara bortkastade pengar?
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Det är en väldigt komplex fråga som du får in i ditt lilla enkla inlägg. Som tur finns det folk som inte gör annat än svarar på nybörjares frågor och tycker att det är kul
    Vattenberedningsmedel är bra att ha om ditt vattenverk klorerar med kloraminer, kontakta dem och kolla.
    Många komunalvatten har väldigt låg buffringskapacitet. Om du har kh under 3 är det bra att höja med någon karbonatblandning.
    Växter får det mesta de behöver från fiskarnas avföring, men de ämnen som inte så lätt mineraliseras i akvariet kan vara bra att tillsätta extra av. Nästan alla komerciella växtnäringar för akvariebruk inehåller en balanserad mängd av just dessa ämnena.
    Salt är en bluff, sötvattensfisk bör inte under normal hållning salt i vattnet. Om någon försöker att lura på dig ektoson eller andra mirakelsalt så säga bara nej.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    Arbetssätt...