nybörjare som behöver hjälp...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LeifyMan
    • January 2007
    • 14

    nybörjare som behöver hjälp...

    tjenare....igår så satte jag igång ett nyinköpt akvarium på 54 liter. dvs satte i grus, växter, doppvärmare och filter.. nu undrar några olika saker.. det är massor av bubblor på glaset och överallt... vad ska jag göra åt det

    nu om några dagar så tänkte jag hälla i 4 platys och en algätare...är det lagom??? sen så undrar jag: när jag häller i fiskarna så finns det någon risk att dom dör? jag undrar även om det är absolut nödvändigt att köpa kemikalier och tillsatser till akrvariet...jag ska ju bara ha det som sällskapsakvarium... Tacksam för svar
  • NiXoN
    • December 2003
    • 2068

    #2
    Jag skulle vänta ytterligare lite, och börja endast med algätaren...
    Allt bara för att filtret och akvariet skall börja bygga upp en bakterieflora som kan bearbeta allt skit innan det blir problem.
    Det är mycket roligare när man slipper alger och nitritspikar, lite tråkigt att vänta men det är värt de.

    Tillsatser är ett lite luddigt område, jag använder inga vattenberedningsmedel (typ aquatan) och det fukar utan problem. Det beror dock mycket på hur ditt kranvatten ser ut kemiskt sett.

    Kommentar

    • *Ulrica*
      • June 2006
      • 682

      #3
      Bubblorna är bara syre från vattnet, de försvinner om några dagar. Lämna ett glas med vatten framme så ser du samma sak efter ett tag.

      Varför inte börja med 2 algätare? Sen kan du sätta i platyna efter en-två veckor. Den enda tillsats jag har i mina kar är en bakteriekultur som jag häller dagen innan de första fiskarna ska i. Då kommer filtret igång snabbare och risken för att fiskarna blir sjuka och dör minskar. Men visst finns det risk att fiskarna dör ändå. Mina första fiskar blev sjuka och dog alla utom en. Antagligen blev de stressade av flytten eller så var skillnaden på vattnet för stor. Efter det har aldrig någon fisk dött.

      Lycka till och försök ha tålamod, det lönar sig!

      Kommentar

      Arbetssätt...