Vill inte ha viltfångat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • agam
    • January 2007
    • 2

    Vill inte ha viltfångat!

    Jag har ett 105 liters akvarium som jag skall börja inreda i nästa vecka.

    Jag vill gärna ha förslag på färgglada nybörjarfiskar som jag kan ha i det men det känns fel att skaffa viltfångat så jag vill bara ha odlade fiskar.

    Var köper jag lättast fångeskapsodlat, helst svenskfödda? Finns det några fina tetror att få tag i? Jag gillar neontetror men dessa är väl nästan alltid viltfångade?

    Vilka mindre fiskar kan man ha med kampfiskar?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Neontetror är nästintill aldrig vildfångade däremot oftast kardinaltetror.
    Tycker du gör rätt som väljer odlade fiskar (även om det är mer miljövänligt att köpa vildfångat) eftersom de oftast är något tåligare än vildfånagde och det är ju ditt första akvarium
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • agam
      • January 2007
      • 2

      #3
      Viltfångat/odlat

      Låter fint att man kan ha tetror som är odlade men jag blir nyfiken när du säger att viltfångat är bättre för miljön.

      På vilket sätt är det bättre?

      Jag vet ganska lite om hur fångst och frakt av akvariefiskar går till men jag har hållit på med reptiler en längre tid och där skall man absolut inte köpa viltfångat. För det första så är de stressade och rädda och risken i är princip 100% att de bär på parasiter och sjukdomar och sen är många arter utrotningshotade och det känns ju inte så bra att bidra till att utrota en djurart man gillar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Detta har diskuterats i flera trådar tidigare i detta forum så sök på dessa.

        En gammal zoopetartikel om vildfångat finns här http://www.zoopet.com/index.php?opti...160&Itemid=206

        Detta gäller också för andra djur än fiskar - bl.a. protesterade ju CITES kraftigt över de inskränkningar som är på gång vad gäller fåglar http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=98378
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...