Val av fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia73
    • January 2007
    • 81

    Val av fiskar

    Håller precis på att starta upp mitt nya 220 litersakvarium (L100 B40 H55) och skulle behöva lite tips på vilka fiskar som passar ihop med varandra.

    Jag skulle vilja ha några scalarer, ett stim tetror, nån mal (och kanske något mer?). Men inser att det kanske inte går så bra. Scalarerna vill väl ha mer utrymme än jag kan erbjuda och dessutom riskerar väl tetrorna att sluta som käk?

    Någon som har ett förslag på fiskar som kan passa mig? Som sagt, gärna ett stim tetror (kanske kardinal?), någon mal...och lite annat.

    Fiskarna bör inte vara alltför svårskötta då jag är nybörjare. Vill dessutom helst inte ha såna som äter upp växterna. När det gäller mal så har jag tittat på zebraotocinclus, men den verkar svår att få tag i där jag bor, finns det någon annan liknande?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tycker det låter som om du hittat vad du vill ha, och det kommer att funka om skalarerna är mindre när du köper dem, då Kardinalerna hinner växa till sig i storlek.
    Hittar du inte Ottocinclus så kan du testa Ancistrus.
    Kanske ett gäng 6-8 st pansarmalar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Har du koll på hur du gör innan du startar???

      Hej, är också ganska ny... Iaf på att få bra vattenkvalitée och en massa växter eftersom jag har haft Malawi tidigare som klarar sig av sig själva i princip... Hade tur och träffade duktigt folk innan jag startade, här är de råd jag fick om du inte har haft samma tur...

      Köpte en sån där bakterietablett, växtnäringstabletter i sanden och en massa växter... Efter en vecka köpte jag 7 st odlade endlers men helst ska man börja med färre fisk... Sen har jag fyllt på pö om på med fisk och peppar peppar, jag har inte förlorat en fisk och alla växter frodas...