Val av fiskar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mia73
    • January 2007
    • 81

    Val av fiskar

    Håller precis på att starta upp mitt nya 220 litersakvarium (L100 B40 H55) och skulle behöva lite tips på vilka fiskar som passar ihop med varandra.

    Jag skulle vilja ha några scalarer, ett stim tetror, nån mal (och kanske något mer?). Men inser att det kanske inte går så bra. Scalarerna vill väl ha mer utrymme än jag kan erbjuda och dessutom riskerar väl tetrorna att sluta som käk?

    Någon som har ett förslag på fiskar som kan passa mig? Som sagt, gärna ett stim tetror (kanske kardinal?), någon mal...och lite annat.

    Fiskarna bör inte vara alltför svårskötta då jag är nybörjare. Vill dessutom helst inte ha såna som äter upp växterna. När det gäller mal så har jag tittat på zebraotocinclus, men den verkar svår att få tag i där jag bor, finns det någon annan liknande?
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jag tycker det låter som om du hittat vad du vill ha, och det kommer att funka om skalarerna är mindre när du köper dem, då Kardinalerna hinner växa till sig i storlek.
    Hittar du inte Ottocinclus så kan du testa Ancistrus.
    Kanske ett gäng 6-8 st pansarmalar?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Katharina
      • December 2006
      • 4045

      #3
      Har du koll på hur du gör innan du startar???

      Hej, är också ganska ny... Iaf på att få bra vattenkvalitée och en massa växter eftersom jag har haft Malawi tidigare som klarar sig av sig själva i princip... Hade tur och träffade duktigt folk innan jag startade, här är de råd jag fick om du inte har haft samma tur...

      Köpte en sån där bakterietablett, växtnäringstabletter i sanden och en massa växter... Efter en vecka köpte jag 7 st odlade endlers men helst ska man börja med färre fisk... Sen har jag fyllt på pö om på med fisk och peppar peppar, jag har inte förlorat en fisk och alla växter frodas...
      Jag har ingen PMDD, växtnäring, ännu utan kör med 33 cl Loka till 100 L vatten per vecka efter tips på Akvarielagret, börjar med PMDD om växterna slutar trivas tror jag... Ingen syresten för då dör växterna... Innerfiltret uppe vid ytan så att vågrörelserna skjutsar det syrerika ytvattnet ner i karet... Har köpt nitrittest och har O nitrit i stora karet... byter 20-30 % vatten i veckan.. aqua safe... rör lite försiktigt i delar av sanden och försöker dammsuga upp fiskbajs från botten när jag byter... Gör rent innerfiltret när det börjar gå sämre och i svalt vatten...

      Men du har ju hittat hit och här finns ju mycket info så du vet kanske redan... Alla gör olika men det här har som sagt fungerat för mig...
      Ha dé bäst... Tina

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Du har tillräcklight högt för skalarer så det ska inte vara några problem. Köp ca 6 ungfiskar och låt dem para ut ser. Behåll ett par sen. Du kan ha kardinaltetror med dem. Köp ganska stora individer och många innan skalarerna blir stora för annars kan det bli svårt att fylla på med dem. Ottisar och pansarmalar funkar finfint för oss.

        När det gäller växter skulle jag rekomendera dig att köra lowtech med jordbotten för lite loka då och då. Det funkar mycket bättre och är väldigt lättskött. Ha många snabbväxande växter så blir det inte så mycket alger.

        Jag skulle gissa på att 6 skalarungdommar, 20 kardinaltetror, 10ottosinklus och 6 pansarmalar kan vara en lagom start. Tänk på att du ska börja långsamt med få fiskar och ha i ottisarna sist för de är känsliga.

        Kommentar

        • Mia73
          • January 2007
          • 81

          #5
          Kan jag alltså ha Scalarer trots att jag inte har 275 litersakvarium??

          _Lena_ - Känns nästan som lite många otocinclus och pansarmal. Någon speciell tanke bakom eller kan man lika väl byta ut några mot något annat?


          Katharina - Det där med Loka visste jag inte om men det kan ju vara värt att testa.
          Vad är syresten?

          Håller sig ancistrust och pansarmal borta från växterna?

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            För skalarer är höjden viktigast och du har över de rekomenderade 50cm.
            Ottisar äter bara alger och pansarmalar lever på botten och äter bara matserster och sånt som hamnar där de är bra komplement till varandra. Båda är stimfiskar så man ska inte ha färre av dem. Har du mycket växter kommer du itne att se mycket av ottisarna för de kommer hela tiden sitta på ett blad eller en ruta och äta alger.

            Kommentar

            • ansjo
              • November 2005
              • 29967

              #7
              Ancistrusen kan ge sig på Svärdsplantorna om du har otur, men det är väldigt olika mellan individer och akvarium.
              Kolla upp med akvarieaffären om de inte kan ta hem Ottocinclus till dig, det brukar ordna sig.
              Om du har en luftpump som pumpar luft i en slang kan man sätta en syresten i änden så luften finfördelas i små bubblor.
              /Anders

              Medlem i NCS - givetvis!

              Kommentar

              • annika&isak
                • November 2006
                • 180

                #8
                Ursprungligen postat av Katharina
                Jag har ingen PMDD, växtnäring, ännu utan kör med 33 cl Loka till 100 L vatten per vecka efter tips på Akvarielagret
                Jag är ingen expert på något sätt, men jag har läst i flera trådar här på zoopet om att mineralvatten mest gynnar algernas tillväxt?

                Sen kan jag verkligen rekommendera PMDD som är både billigt och bra!
                ------------------------------------
                112 liter: Sällskapsakvarium med Ancistrus, Platy, Neontetra och Äppelsnäcka
                37 liter: Lowtech med körsbärsräkor

                Kommentar

                • Mia73
                  • January 2007
                  • 81

                  #9
                  Hur skulle någon gurami eller cyklid funka (kanske istället för scalare)?

                  Akvariet har stått med pump osv igång nu i snart en vecka? När kan jag börja sätta dit fiskar? Vilken fisk ska jag börja med? Tetrorna kanske?

                  Kommentar

                  • _Lena_
                    • June 2006
                    • 1273

                    #10
                    Skalarer är ciklider men visst kan du ha andra typer av ciklider istället, då rekomenderas dvärgciklider.

                    Du kan börja direkt om du börjar med få fiskar. 10 av tetrorna tex och sen putsar du i några till fiskar varje vecka så att filterbakterierna tar fart.

                    Kommentar

                    • Mia73
                      • January 2007
                      • 81

                      #11
                      Jag funderar nu på att låta mitt tetrastim bli kolglödstetror. Utöver det funderar jag på att ha några Endlers guppy. Sen är då frågan om jag ska ha några dvärgciklider eller guramis? Är inne på att "ersätta" scalarerna med nåt av det. Någon som har förslag på nån variant som passar bra? Dessutom, vad blir fint färgmässigt till det röda stimmet?

                      Vad det blir för mal och oticinclus en lite senare fråga tror jag,,,

                      Kommentar

                      • albjohn
                        • March 2006
                        • 1179

                        #12
                        Skippa Enlers, dom gör sig inget vidare i så stort akvarium, om nu inte bara vill att dom ska producera mat till dom övriga.

                        Vad gäller dvärgciklider rekomenderar jag fjärilsciklider, behåll Scalarerna jag tror inte det blir några problem mellan dom och fjärilarna men jag har iofs inte haft den kombinationen så osvuret är bäst, men nån annan som läser kanske har erfarenhet eller åsikt om detta ?

                        Desutom är Scalaren enl mitt tycke både vackrare och trevligare än Guramis och ditt kar är så högt så varför inte utnyttja höjden till ett par ståtliga Scalarer.

                        Lägg sedan i ett gäng pansarmalar på botten och kanske ett par Ancistrusar + ett rejält stim tetror eller varför inte Drottningrasbora så har du ett trevligt akvarium.
                        Mvh Leif

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Om du funderar på Fjärilsciklider så kolla in de Bolivianska som är lättare att hålla än de vanliga fjärilarna.
                          Annars finns det många Apistogramma, som är riktigt snygga!
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...