Mitt första dödsfall efter 49 dagar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kimra
    • December 2006
    • 29

    Mitt första dödsfall efter 49 dagar

    Min fina svarta platy hona har dött , jag "ärvde" ett akvarium i mitten av november, det hade då varit i gång i ett år. Platyn köpte jag den 4 dec dagen efter ynglade hon. I morse kl 7 levde hon, jag kom hem för en timme sen och la i tre nya fiskar, efter det såg jag att hon inte rörde på sig.
    Jag ser inga tecken på sjukdomar, kan hon dött under "förlossningen" ? Jag tycker att jag ser små svarta yngel i växtskogen, hon låg stel i en båge på botten, det ser ut som hon har ett litet yngel i rumpan. De andra fiskarna hade ätit upp en fram fena och knagt lite på svansen, när jag såg henne igår var fenorna fina.
    Behöver jag göra något ?
    Imorse var det 26 grader i karet, när jag kom hem var det 23 grader.
    Tacksam för svar
    Senast redigerad av Kimra; 22 January 2007, 17:35. Anledning: lade till temp. ändringen. fråga i titeln
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Gör ett vattenbyte för säkerhets skull mot nitriten och se till att karet återfår sin normala temperatur. Det är sannolikt att hon dog av förlossningen det händer ibland med levandefödarna.

    Kommentar

    • Henrik_von_Jyndevad
      • January 2006
      • 272

      #3
      Ursprungligen postat av Kimra
      Min fina svarta platy hona har dött , jag "ärvde" ett akvarium i mitten av november, det hade då varit i gång i ett år. Platyn köpte jag den 4 dec dagen efter ynglade hon. I morse kl 7 levde hon, jag kom hem för en timme sen och la i tre nya fiskar, efter det såg jag att hon inte rörde på sig.
      Jag ser inga tecken på sjukdomar, kan hon dött under "förlossningen" ? Jag tycker att jag ser små svarta yngel i växtskogen, hon låg stel i en båge på botten, det ser ut som hon har ett litet yngel i rumpan. De andra fiskarna hade ätit upp en fram fena och knagt lite på svansen, när jag såg henne igår var fenorna fina.
      Behöver jag göra något ?
      Imorse var det 26 grader i karet, när jag kom hem var det 23 grader.
      Tacksam för svar
      Hej! Som Lena säger kan sånt ske med ungfödare. Dock vill jag tillägga att den drastiska temperaturändringen också kan ha haft ett finger med i spelet! Har du ingen doppvärmare med termostat?
      Hon dog inte när de nya fiskarna kom i? Ett tips som en nybörjare inte alltid känner till är att ALDRIG hälla i vattnet från djuraffären i ditt eget akvarium (ganska logiskt egentligen).

      Lycka till! MVH Henrik Goth
      MVH Henrik

      Kommentar

      • Emmelie
        • August 2006
        • 107

        #4
        typ alla mina guppy honor som har fött i mitt akvarium dör efter att de har fött. men inte direkt, det tar typ ett par veckor.

        Kommentar

        Arbetssätt...