räknar jag rätt??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyblueangel14
    • January 2006
    • 111

    räknar jag rätt??

    hej!

    jag har ett 65liters akvrium här hemma, tomt för tillfället men har tänkt fylla ut det med molly, platy och en kampfisks hane.
    jag läste att man ska räkna 1cm=1 liter uttrymme...
    mollyn blir ju 10cm, platyn 6cm och kamphanen 7cm
    ska jag då räkna 6 cm lång platy(1fisk) = 6liter?

    3 platy(1hane+2honor) blir då 18liter, 3 molly(1hane+2honor) blir då 30liter och sen en kamphane blir 7liter, allt som allt blir det ju 55 liter, tänk då om platyna eller mollysarna får yngel, kommer inte mitt kar då bli över befolkat ganska snabbt?
    för om en molly hona får ett yngel, ja då försvinner ju 10liters uttrymme på engång, och då e jag uppe i 65L, men när en fisk ynglar av sig brukar den ju inte bara få ett yngel, eller hur?
    tänk om 2 platyhonor och en molly hona ynglar av sig samtidigt, då har jag ju för mkt fisk, eller hur?

    eller räknar jag fel?
    om jag nu räknar fel, kan någon snäll själ förklara för mig hur man räknar? eller helt enkelt skriva hur många molly och platy (+kamphanen) jag kan ha i ett 65l akvarium?

    Tack på förhand!
    //Betty.
  • Roulie
    • January 2006
    • 152

    #2
    Om man följer den formeln så räknar du helt rätt ja.

    Nu behöver ju inte ynglen lika stor plats med en gång, men eftersom du valt fiskar som ynglar av sej rent explotionsartat så kan det fort bli fullt ja.

    Jag tycker hellre att du ska välja en av arterna yngelmaskiner + kamphanen och börja med dom och om du efter en tid vill ha fler fiskar så kan du ju fylla på med ett litet stim av nån liten tetrasort.
    720 l - Sällskapsakvarium
    60 l - Endlers, Guldancistrus och Amanoräkor

    Kommentar

    • NiXoN
      • December 2003
      • 2068

      #3
      1cm per liter är att förenkla de lite väl mycket, mestadels så bör man använda sunt förnuft. Mycket beror på vad du har för filter, jag har ett 15 liters kar med ytterfilter som är fullpackat med räkor och växter men vattenvärdena är riktigt bra(tackvare växter och stort filter).
      En bra tummregel för en ny akvarist är att ta det lungt och börja sakta.

      Jag skulle föreslå att du startar burken låter den gå en vecka eller så och köper kampfisken eventuelt nån algätande räka eller octocinus. Sen om du absolut vill ha mollyn och platyn så är det bara att köpa två av var så fixar dom resten Men ja det kommer bli rätt många efter ett tag, de finns ju även andra fiskar att välja mellan som inte förökar sig som en pest..

      Kommentar

      • skyblueangel14
        • January 2006
        • 111

        #4
        Roulie: Jo jag får nog göra som du säger, börja med t.ex tre platyn och sen en kamphane, och sen senare köpa ngn tetrasort.
        Eller, så får jag leta reda på ett större akvarium, ngt på 100liter+
        //Betty.

        Kommentar

        Arbetssätt...