passar dom ihop ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skyblueangel14
    • January 2006
    • 111

    passar dom ihop ?

    (okej nu vet jag inte om det här är i rätt kategori, förlåt ifall den hamna fel !)

    hejsan,

    jag har ett 65litersakvarium som jag har tänkt fylla ut med tre fiskarter(raser?) Molly, Platy och en Kamphane !

    Jag läste någonstans att dom tre passar kanon ihop, men kampfiskar lever ju egentligen i små grummliga pölar utan ström och så... hur lever molly och platy? dom lever väl där det är ganska stömt vatten? skulle kamphanen vara missnöjd om han fick bo ihop med molly och platy?

    och tempraturen dårå? dom har ju ungefär likande krav på tempraturen;
    Kampfisk: 20-30C'
    Molly: 26-28C'
    Platy: 24-28C'

    vilken tempratur tycker ni jag borde satsa på för att alla tre parter ska trivas? 27C' ? blir det bra?

    Nu såg jag att dom inte änns lever på samma sida av jordklotet, molly och platy lever ju i samma område, typ dära runt nordamerica och i vattnet vid sydamerika, medans kampfisnakrna lever vid asien! =/
    tror ni dom går ihop ändå? tror ni kampfisken kan trivas iaf?
    //Betty.
  • Amaro
    • January 2007
    • 1709

    #2
    jag tror de alla kommer trivas helt perfekt. tempen bör ligga på ca 26-28

    personligen har jag just nu temp på 27grader =)
    If you aint chillin on mfksweden.se you aint ballin !!

    Kommentar

    • desiredillusion
      • February 2006
      • 512

      #3
      Heisann!

      Bare vær obs på at det kan være problematisk å blande kampfisk med andre fisker, så du bør ha en løsning i bakhånd i tilfelle

      Lykke til!
      I want chicken, I want liver, Mjaumix, Mjaumix, please deliver !

      Kommentar

      • skyblueangel14
        • January 2006
        • 111

        #4
        tack så mkt för svaren, båda två !
        desiredillusion: tack så mkt för varningen, ska se till att ha en extra burk ifall att det skulle bli konplikationer
        //Betty.

        Kommentar

        • skyblueangel14
          • January 2006
          • 111

          #5
          någon som vet hur många fiskar jag ska börja med? (syftar på mollyn och platyn)
          vid uppstarten hade jag tänkt stoppa ner ett par(hane+hona) av antagligen molly eller platy. eller ska jag ha en hane + 2 honor(eller fler) ?(så honan inte blir stressad?)
          vilken art jag bör sätta ner först? mollyn eller platyn, eller bör kampfisken komma ner i karet först? (spelar det ngn roll?)
          tack på förhand!
          //Betty.

          Kommentar

          • Marcus.N
            • September 2006
            • 1173

            #6
            om du ska ha en platy hane måste du ha runt 2-3 honor då hanen stressar honorna och ibland så dör honor av stress tackvare en hane!
            Ja skulle nog sätta ner kampfisken först och sen vänta nån vecka så den kan bo lite för sig själv på de sättet så kommer han säkert att börja trivas snabbare för att tror det skulle vara jobbigt för han at komma in i ett akvarium med massa andra fiskar med en gång
            Men det är bara ja ja tycker
            Lycka till!
            why am i the only one how gives the most all the time?
            www.agnescarlsson.se
            www.myspace.com/agnescarlsson
            http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
            http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

            Kommentar

            • skyblueangel14
              • January 2006
              • 111

              #7
              tack så mkt för svaret, Marcus N!
              jag tror nog jag gör så att jag stoppar ner kampisen först, och sen tre veckor- en månad senare kanske jag köper en platyhane och tre honor...och sen yttligare tre veckor- en månad senare så köper jag en mollyhane och en hona, eller gäller det samma sak där, att det ska vara 2-3 honor per hane?

              tack på förhand!
              //Betty.

              Kommentar

              • Marcus.N
                • September 2006
                • 1173

                #8
                Det låter bra att lägga i kamphnen först och vänta med dem andra tror det kommer gå rigtikt bra för dig
                Vet ej tror det är så för varje levandfödare att det ska vara fler honor än hanar!
                why am i the only one how gives the most all the time?
                www.agnescarlsson.se
                www.myspace.com/agnescarlsson
                http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                Kommentar

                • skyblueangel14
                  • January 2006
                  • 111

                  #9
                  åh va bra, tack
                  aah, emn tror nog jag kör på 2-3 honor per hane, ta det säkra före det osäkra liksom
                  tack för hjälpen!
                  //Betty.

                  Kommentar

                  • Marcus.N
                    • September 2006
                    • 1173

                    #10
                    Det var så lite så när du får yngel som du säkert kommer att få när du köper levandfödare så kan du väll skappa en tråd i levandfödare forumet och läga ut bilder och berätta om dina fiskar?
                    why am i the only one how gives the most all the time?
                    www.agnescarlsson.se
                    www.myspace.com/agnescarlsson
                    http://static.fanzone.org/data/image...78eba9961f.png
                    http://youtube.com/watch?v=E_NqFDN74G4

                    Kommentar

                    • rosie_cotton
                      • January 2007
                      • 35

                      #11
                      Ï zooaffären sa de att kampfiskar ska ha ett akvarium på minst 80 liter.
                      Har själv ingen erfarenhet av detta, men det var vad de sa till mig när jag tänkte köpa ett par stycken.

                      Kommentar

                      • Glenn
                        • April 2002
                        • 3904

                        #12
                        Ursprungligen postat av rosie_cotton
                        Ï zooaffären sa de att kampfiskar ska ha ett akvarium på minst 80 liter.
                        Har själv ingen erfarenhet av detta, men det var vad de sa till mig när jag tänkte köpa ett par stycken.
                        Kampfisk funkar bra i ett 50L men givetvis bättre ju större dom har. Finns kampfiskar som kan leva i 30L tom. http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=232

                        skyblueangel14 Om du ska ha någon partner till din kampfisk så köp minst 2 honor iaf för annars kommer hanen jaga och stressa ihjäl honan
                        Mvh /Glenn

                        Min Zoon

                        Kommentar

                        • skyblueangel14
                          • January 2006
                          • 111

                          #13
                          Marcus N: jodå, såklart jag kommer starta en tråd (i levandefödare-kategorin) om (dom framtida) ynglena!

                          Rosie cotton: jag tkr det låter konstigt, för i sitt natruliga habitat(?) så lever dom ju i små grumliga pölar, men som Glenn sa ju större dessto bättre

                          Glenn: Mm, men jag tror inte jag ska ha en partner till min kamphane, eller jo kanske, men det får bli senare i framtiden... Tack så mkt för tipset ang. 23 honor per kamphane!
                          //Betty.

                          Kommentar

                          • Glenn
                            • April 2002
                            • 3904

                            #14
                            Ursprungligen postat av skyblueangel14
                            Rosie cotton: jag tkr det låter konstigt, för i sitt natruliga habitat(?) så lever dom ju i små grumliga pölar, men som Glenn sa ju större dessto bättre
                            Betta splendens är en odlingsform och finns inte i vilt tillstånd, möjligtvis att man kan hitta någon som folk har släppt ut eller som har rymt. Däremot så finns Betta imbellis i vilt tillstånd


                            Ursprungligen postat av skyblueangel14
                            Glenn: Mm, men jag tror inte jag ska ha en partner till min kamphane, eller jo kanske, men det får bli senare i framtiden... Tack så mkt för tipset ang. 23 honor per kamphane!
                            23 honor?! Hehe
                            Mvh /Glenn

                            Min Zoon

                            Kommentar

                            • skyblueangel14
                              • January 2006
                              • 111

                              #15
                              haha XD skrev lite fel där, 2-3honor per hane ska det stå :P
                              //Betty.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...