Papegojsand

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rebecka_o
    • December 2006
    • 348

    Papegojsand

    Läste någonstans att det skulle gå bra att ha i karet. Köpte hem lite, men blev lite tveksam nu när jag skulle ha i det. Jag kan inte hitta på påsen exakt vad den innehåller, det här är vad som står:

    - med kalkgrit, spårämnen och mineralämnen
    - ingen sjukdomsgrodd i fågelns bur
    - beskyddar mot alla slags ohyra
    - främjar matsmältningen
    - är unik att binda fukt
    - medvärkar till bildning av knotor
    - håller fågelns bur luktfri
    - naturally low in germs

    Ja säger det någon något? Ska jag undvika sanden pga eventuella tillsatser eller tror ni det är riskfritt??? Tänkte ha en del av akvariet med finare sand, har idag grus på 3-7 mm men vill ju att botiorna ska få möjlighet att böka omkring någonstans. Om det inte går med denna sanden så får det bli Biltemas blästersand istället.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    - beskyddar mot alla slags ohyra
    Låter som om det skulle finnas något giftigt tillsatt. Och är det giftigt för ohyra är det knappast nyttigt för akvariedjur.

    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Låter som om det skulle finnas något giftigt tillsatt. Och är det giftigt för ohyra är det knappast nyttigt för akvariedjur.
      Nej, det är säkert riktigt. Ska inte lägga i den där sanden. Men det är ändå väldigt märkligt att fåglar kan äta av sådan sand...

      Kommentar

      • Jordgubben
        • February 2006
        • 1

        #4
        Ursprungligen postat av rebecka_o
        Nej, det är säkert riktigt. Ska inte lägga i den där sanden. Men det är ändå väldigt märkligt att fåglar kan äta av sådan sand...
        Papegojor ska inte utav sanden eftersom att det kan leda till krävförstoppning. Man trodde förr att de behövde sand för matsmältningen, som hönsfåglar, men det stämmer alltså inte.

        Kommentar

        Arbetssätt...