Fiskval ciklider m.m

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Roggo
    • December 2006
    • 1

    Fiskval ciklider m.m

    Hej Allihopa!
    Är relativt ny här på Zoopet, har snokat omkring här ett bra tag men först nu vågar jag starta en egen tråd

    För ett antal år sen när man gick på högstadiet så hörde akvarium och akvariefiskar till en av mina största hobbies, men intresset sinade och minnet likaså… Nu har intresset väckts igen och jag och pojkvännen planerar att snart starta upp ett litet kar på dryga 70 liter. I lägenheten där vi bor får man tyvärr inte ha så mycket större. Nu behöver jag nya fräscha tips och råd av er fiskfantaster angående just val av fisk till vårat akvarium.

    Jag är helt inställd på att skaffa någon form av dvärgciklider eller kakaduaciklider, någon form av haremruvare iaf. Ciklider verkar visa ett intressant beteénde och de är de fiskar som kommer gå bäst ihop med den akvariemiljö och inredning jag vill uppnå, dvs mycket rötter, grottor, finkornig sand etc. Vi tänkte satsa på en hane och 2 eller 3 honor av någon sort, sedan vill vi gärna ha någon form av algätare som håller lite snyggt i akvariet, typ Otocinclus. Tips på annan bra algätare? Vill gärna ha någon form av mindre stimfisk också, men då är frågan om plats plats plats. Jag tror absolut att det blir för trångt, vad tror ni? Cikliderna skulle väl dessutom ge sig på mindre fiskar om yngel var på g?

    Dela med er av era tankar och ideér om detta, kan behöva alla råd jag kan få
    Har ni några andra tips om ciklidval eller tips utöver de som står i Zoopets arbetsbeskrivningar om de fiskar jag nämnt så dela gärna med er av dom också.

    Tack på förhand! / Roggo
  • RobinJ
    • January 2007
    • 251

    #2
    Jag tycker det är ett bra fiskval för jag tänkte ha exakt samma :P
    Fish go moo

    Kommentar

    Arbetssätt...