nitrit eller inte??? + div annat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna66
    • December 2006
    • 6

    nitrit eller inte??? + div annat

    Har ett relativt nystartat litet akvarium (50) som jag försökt starta efter konstens alla regler. Använt vattenberedare, salt och biokultur.

    Testat/testar för hårdhet, ph och nitrit.

    Nu har jag fått så konstigt två dagar i rad när jag testar nitrit (Seras test). Jag sköljer provtagningsröret i vanligt vatten först och sedan flera gånger i akvarievattnet innan jag tar provvatten. 1:a kollen SUPERRÖTT (m.a o jättefarligt). Panik, testar igen och då gult med mycket svag dragning åt aprikos d.v.s rätt ofarligt. Detta har nu hänt mig två gånger och jag undrar om jag gör något fel. Vilket av testerna ska jag lita på?

    Är det lika bra att göra ett delvattenbyte "för säkerhets skull"? (Bytte vatten ca 17 l vatten och gjorde rent filter för tre dagar sedan.)

    En av fiskarna ser lite "hängig" ut utan att direkt vara något. En platy som liksom simmar med lite ihopdragen stjärtfena. Äter och simmar runt som vanligt. + att jag misstänker att jag kanske har vita prick på gång. En annan platy har två vita prickar (en på stjärtfenan och en på kroppen). Övriga fiskar ser ut att må jättebra!

    Vad göra? Byta vatten? Avvakta? Medicinera mot vita prick för säkerhets skull (slår man inte ut ev bakteriekultur som man kanske lyckats bygga upp lite grann isåfall)?

    Kan man överdosera/ta i för mycket nitrivec (biokultur)? Jag har tagit i lite grann, enligt dosering, nästan varje dag eftersom det är så nystartat.
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Dropparna...

    Det enda jag kan tänka mig är att du har hällt i olika många droppar, om du inte har prickat in exakt antal.
    Jag har inte haft det testet men det är väl droppar där med...

    Jag har nu hört tre personer som har haft problem med att yngel har dött eller blivit krassliga efter bakteriebehandling!?! Stora fiskar ska absolut inte ta någon skada men om du inte har så mycket nitrit längre så behöver du kanske inte hälla i mer bakterier...
    Salt ska ju stärka fiskarna litegrann, jag skulle inte ta så mycket typ ½-1 tsk men det finns flera proffs här som säger att man kan skopa i rätt friskt och jag är bara en amatör...
    Ge gärna levande föda om de är krassliga, tror jag är bra, men mata sparsamt... Finns mycket att läsa här på Zoopet...
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • rebecka_o
      • December 2006
      • 348

      #3
      Jag är inne på samma som Katharina, att du kanske råkat droppa någon droppe olika på testerna. Annars skulle det vara väldigt konstigt.

      Så antingen har du mycket eller lite nitrit, vilket vet vi inte säkert. Om salt i normalfallet ska tillsättas tvistar de lärde om. Men nu har du nitrit, och då är det hur som helst viktigt att tillsätta salt. Det skyddar fiskarnas slemhinnor. Dosera 1 tsk / 50 l RENT vatten. På förpackningen står det 1 tsk / 50 l vatten varje vecka. Vilket skulle innebära att salthalten stiger allteftersom. Knappast förbrukas denna saltmängd varje vecka.

      Jag råder dig att göra delvattenbyte. Du behöver däremot inte göra rent filtret eftersom du gjort det alldeles nyss, det är där som de nyttiga bakterierna ska frodas och hjälpa dig bli av med nitriten. Gör inte rent filtret för ofta, och aldrig i samband med vattenbyte.

      Nitrivec har jag fått lära mig att man inte kan överdosera. Kanske man kan det, men då måste det vara i väldigt höga doser...? Vi körde åtminstone dubbel dos dagligen när akvariet var nystartat. Vi hade också nitrit, när den var borta så slutade vi med Nitrivec. Idag hällde jag i, pga att ett filter var igensatt och var tvunget göras rent. Kanske onödigt, men det kan ju knappast skada.

      Vita prick vet jag för dåligt om, låter någon annan svara på det.

      Hur nystartat är karet förresten?

      Kommentar

      • anna66
        • December 2006
        • 6

        #4
        Gjorde ett delvattensbyte igår (nästan hälften av vattnet) + tillsatte lite salt, Nitravec och så lite vattenberedening. Kan man byta vatten så ofta man vill bara man har i medel? Höjde även temperaturen lite, hade den på 23 grader men är nu uppe på 25. (23 grader kan vara lite kallt fick jag lära mig häromdagen).

        Platyn såg piggare ut med en gång! Sen så har prickarna på den andra platy-honan försvunnit. Ev. har den som såg krasslig ut en liten svag prick, är dock osäker. Man blir lite nojjig.

        I vilket fall som helst. Startade akvariet med vatten + växter på juldagen. Satte i tre platy efter ungefär en vecka och efter ytterligare en dryg vecka sattes några guppy + malar i . Hoppas inte man gick för fort fram!

        Avvaktar lite med medel mot vita prick. Känns lite onödigt när det inte är mer. Funderar i vilket fall som helst på att ha medel mot det hemma. Kan det vara så att om fiskarna blir lite hängiga pga dåligt vatten så blossar det upp?

        Kommentar

        • rebecka_o
          • December 2006
          • 348

          #5
          I normalfallet när du inte har nitrit i vattnet, och inte fiskar med speciella krav på detta med vattenbyten, så säger de lärde att delvattenbyte en gång / vecka är lagom. Ju längre tid man väntar mellan bytena ju större blir skillnaden i vattenvärdena före och efter vattenbytet, och denna skillnad tycker inte fiskarna om. Därav är det bättre att hellre byta ofta. Så länge du har nitrit bör du göra dagliga delvattenbyten, och tillsätta salt, nitriveck och beredning. Har du blivit av med nitriten ännu?

          Kommentar

          • _Lena_
            • June 2006
            • 1273

            #6
            Guppysarna och malarna kom lite tidigt. Du skulle gärna ha väntat en månad emellan och väntat mellan guppysarna och malarna oxå.

            Skölj aldrig ur filtret om det inte har dålig genomströmning.

            Byt 50% av vattnet om du har minsta risk för nitrit.

            Kommentar

            Arbetssätt...