växterna dör

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anna66
    • December 2006
    • 6

    växterna dör

    har precis startat ett litet akvarium och har problem med att växterna dör. De gulnar och blir liksom genomskynliga och rötterna ruttnar. Det skulle vara enkla växter enligt affären där jag också köpt både sand och akvarium. Har bra ph och temperatur (23 grader resp. 6-5 - 7 i ph)

    Ska man göra något speciellt när man planterar? Tog bort kruka och ull och petade sen ner dom. Behöver de någon form av näring?

    En annan sak jag funderar på är om växter har ont av att stå för nära doppvärmaren. De växterna som är närmst dog först nämligen.
  • åheim
    • April 2006
    • 13134

    #2
    de flesta fiskar vill nog ha 25-26grader men problemet med dina växter är nog ljuset! det behövs ett bra rör tex aquarelle och sedan kan man behöva göda litegrann... tex med TMG som finns i varje akvarieaffär!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • anna66
      • December 2006
      • 6

      #3
      Tack för svar, har några följdfrågor.

      Var köper man lysrör bäst, i zoo-affär eller hos lamp-affären?

      Läst en del om PMDD här på zoopet. Kan det vara något att testa för en nybörjare?

      (Ska höja tempen lite oxå :-)

      Kommentar

      • netweaver
        • May 2006
        • 486

        #4
        Ursprungligen postat av anna66
        Tack för svar, har några följdfrågor.

        Var köper man lysrör bäst, i zoo-affär eller hos lamp-affären?

        Läst en del om PMDD här på zoopet. Kan det vara något att testa för en nybörjare?

        (Ska höja tempen lite oxå :-)
        Absolut kan du använda det som nybörjare bara du följer anvisningarna.

        Lysrören i lampaffären är förmodligen inte samma typ som du vill/bör ha till akvariet men dom kan ju ha rör inne till akvarium om inte annat så beställer dom säkert gärna. Zoo-affären har ju bara lysrör till akvarium så det är lite lättare kanske.
        \\
        Nybörjare varje dag jag vaknar

        Kommentar

        • ansa
          • October 2006
          • 17

          #5
          Hej Testade lerkulor med växtnäring som man trycker ner i sanden vid växterna(förutsatt att det är växter som tar upp näring från botten).Detta verkade vara lyckat när de inte ville få fart utan bara gulnade

          /ansa

          Kommentar

          Arbetssätt...