Ny här

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nettan-75
    • January 2007
    • 31

    Ny här

    och i akvarievärlden.

    Har precis startat ett 40-liters akvarium.
    Det var så sent som igår som jag satte i invånarna som är 4 guppys och 4 malar.
    Planerar att eventuellt sätta i några platys om ett par veckor när jag sett att allt fungerar som det skall.

    Mitt orosmoln är att guppyhanarnas stjärtfenor har börjat bli "skabbiga", kan det vara så att de bråkar eller kan det vara en sjukdom?

    Mvh Jeanette
  • Långås
    • December 2005
    • 1368

    #2
    Jag har ingen aning om något om guppy så jag nöjer mig med att säga Välkommen till Zoopet!
    Mvh Peter

    Kommentar

    • acinna
      • October 2006
      • 266

      #3
      Välkommen!!
      Om Du inte har någon erfarenhet alls, så läs på hur man startar upp ett akvarie och hur många fiskar man kan ha i ett så litet kar.
      Guppy är väldigt känsliga enligt min mening och hur är det med vattenvärdena?
      Mvh acinna
      Vänliga hälsningar acinna
      248 liter 54 liter
      En annan hobby som jag har
      www.mhlasermarkning.se

      Kommentar

      • Nettan-75
        • January 2007
        • 31

        #4
        Ursprungligen postat av Långås
        Jag har ingen aning om något om guppy så jag nöjer mig med att säga Välkommen till Zoopet!
        Tack

        Kommentar

        • Nettan-75
          • January 2007
          • 31

          #5
          Ursprungligen postat av acinna
          Välkommen!!
          Om Du inte har någon erfarenhet alls, så läs på hur man startar upp ett akvarie och hur många fiskar man kan ha i ett så litet kar.
          Guppy är väldigt känsliga enligt min mening och hur är det med vattenvärdena?
          Mvh acinna
          Tack
          I lördags satte jag i vatten och växter i akvariet. Blev rekommenderad att vänta några dagar innan jag köpte och satte i fiskarna av expiditen.
          Har läst massor här på zoopet i flera dagar nu och förstått att de är ganska känsliga men vill ändå ha dem. Tycker att det länns konstigt detta med att de är känsliga då jag hade akvarium utan pump och värmare för ungefär 11 årsedan och de guppysarna levde och frodades.
          Har ingen koll på vattenvärdena men han i affären sa att det jag gjort skulle vara ok. Får kanske vänta och se hur det utvecklar sig de närmsta dagarna, fiskarna och malarna verkar iallafall trivas.

          Kommentar

          • macke_fisk
            • December 2005
            • 4442

            #6
            Ursprungligen postat av Nettan-75
            Tack
            I lördags satte jag i vatten och växter i akvariet. Blev rekommenderad att vänta några dagar innan jag köpte och satte i fiskarna av expiditen.
            Har läst massor här på zoopet i flera dagar nu och förstått att de är ganska känsliga men vill ändå ha dem. Tycker att det länns konstigt detta med att de är känsliga då jag hade akvarium utan pump och värmare för ungefär 11 årsedan och de guppysarna levde och frodades.
            Har ingen koll på vattenvärdena men han i affären sa att det jag gjort skulle vara ok. Får kanske vänta och se hur det utvecklar sig de närmsta dagarna, fiskarna och malarna verkar iallafall trivas.


            kul att du har läst här på zoopet och välkommen till zoopet oxå för den delen.....en sak ska du veta om guppys...de är väldigt sönderavlade nu för tiden och så har guppys blivit väldigt känsliga nu för tiden, tyvärr....men jag har faktiskt en guppy hane som blev 1 år nu för någon vecka sen...mina andra guppys har jag bara lyckats hålla kanske högst 6 månader innan de dött utan någon orsak
            MVH macke_fisk

            Kommentar

            • Nettan-75
              • January 2007
              • 31

              #7
              Ursprungligen postat av macke_fisk
              kul att du har läst här på zoopet och välkommen till zoopet oxå för den delen.....en sak ska du veta om guppys...de är väldigt sönderavlade nu för tiden och så har guppys blivit väldigt känsliga nu för tiden, tyvärr....men jag har faktiskt en guppy hane som blev 1 år nu för någon vecka sen...mina andra guppys har jag bara lyckats hålla kanske högst 6 månader innan de dött utan någon orsak
              Tack för välkommnandet.
              Så de är så sönderalade, inte kul att höra. Får hoppas på att de får yngel och lagom många klarar sig och fyller "hålrummen" då.
              Hur är det med Englers, är de tåligare?

              Kommentar

              • macke_fisk
                • December 2005
                • 4442

                #8
                ...har själv bara haft endlers nu någon vecka men många andra här på zoopet som har endlers tycker att de är toppen fiskar och mycket tåligare än den vanliga guppyn
                MVH macke_fisk

                Kommentar

                • andreassofus
                  • November 2005
                  • 5643

                  #9
                  ett tips bara.. skaffa dig ett nitrit test och håll koll på nitriten nu i början.. det är ganska så lätt att övermata i ett sådant litet akvarium..
                  Mvh Andreas
                  min zoon
                  msn adress

                  Kommentar

                  • Nettan-75
                    • January 2007
                    • 31

                    #10
                    macke_fisk: har fått intrycket att alla tycker endlers är lättare, både här och i affärerna. Blir nog ett kar med sådana inom kort.

                    andreassofus: får skaffa ett sådant om det inte blir bätte med firrarna. Har fått rådet att inte amta mer än pyttelite var 3:e dag i början, då skall det gå bra. Hoppas att det stämmer.

                    Kommentar

                    • _Lena_
                      • June 2006
                      • 1273

                      #11
                      nitrittest är alltid bra att ha. Köp ett dropptest, det är inte jättedyrt heller.
                      Om fiskarna beter sig underligt tex flämtar efter luft gör ett vattenbyte.

                      Kommentar

                      • macke_fisk
                        • December 2005
                        • 4442

                        #12
                        ok va kul.......du får säga till när du skaffat karet
                        MVH macke_fisk

                        Kommentar

                        • Nettan-75
                          • January 2007
                          • 31

                          #13
                          Lena:
                          Jag får köpa det nästa gång jag är i fiskaffären, om inte annat kan det vara bra att ha när det eventuellt skall bli ett litet yngelakvarie.

                          macke_fisk:
                          Allt utom Endlers, några växter och någon rot finns redan....och plats att ställa på. Det får bli på köksbänken till en början tror jag.
                          Kan tänka mig att jag kan hålla mig i någon eller ett par veckor till sedan blir det nog en uppstart.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...